A klasszikus áruszállítás és a teljesen autonóm, vezető nélküli mobilitás között, valahol félúton találhatók a távirányítású haszonjárművek, amelyeket ember vezet ugyan, ám a távolból, egy szimulátoron keresztül.
Egy hasonló svédországi kezdeményezésről már korábban beszámoltunk, ezúttal Nagy-Britanniában indítottak útjára egy távvezetésű tesztüzemet.
Az egyébként autonóm áruszállító járműveiről ismert StreetDrone gondozásában megvalósuló projektben a gépkocsik valójában önműködően, felügyelet nélkül haladnak, ám a biztonság kedvéért ott van készenlétben egy sofőr, aki megoldja a kritikus helyzeteket.
Ehhez pedig felesleges a vezetőnek egész nap úton lennie: bárhol ülhet, ahol megfelelően nagy a sávszélesség, és ahol elfér a három széles formátumú kijelzőből, valamint klasszikus szimulátoros kezelőfelületekből álló munkahelye.
A próbák egyelőre Oxford és London között, közúton zajlanak, és a mostani, korai fázisban a tesztautóból sem hiányzik a biztonsági sofőr. A jármű irányításán azonban hárman osztoznak: a „jelenléti pilóta”, a mesterséges intelligencia, valamint a telepilóta, aki megfelelően védett összeköttetésen keresztül továbbítja az utasításokat az autót irányító rendszereknek.
A StreetDrone szakértői szerint ez a „hibrid” megoldás jelentősen felgyorsíthatja az autonóm technológiák elterjedését, illetve fejlesztését, hiszen sokkal gyorsabban bevezethetők, mint a teljes körű autonómia, amely utóbbi ugyanakkor várhatóan sokára lesz csak képes 100%-os biztonsággal kezelni minden forgalmi helyzetet.
A kísérletben az a Nissan e-200NV jármű vesz részt, amelyet a StreetDrone csapata szerelt fel saját fejlesztésű önvezető rendszerekkel, és amely már az új generációs 5G mobil-adathálózaton keresztül kommunikál.