Teljesen átalakult a haszonjárművek piaca: a járvány hatására az addigi kínálati piacot keresleti váltotta fel. Az igények bőven meghaladják a gyártói kapacitásokat, akinek van készlete vagy rövidebb a gyártási ideje, az versenyelőnyt élvez – derült ki az Iveco új forgalmazójának, az ECO-tech visiON bemutatkozó rendezvényén. A szigetszentmiklósi telephellyel rendelkező cég új szereplőként középtávon a kereslet dinamikus növekedésére számít. Ugyanakkor egyelőre az ellátási láncokat érintő problémák, ezen belül a chiphiány az autók mellett a haszonjárműveknél is gondot okoz.
A járvány következtében jelentős fordulat következett be a haszongépjárművek piacán. „A koronavírus-járvány kezdetén a vásárlási kedv jelentősen visszaesett, majd mire megnőtt a bizalom a gazdasági szereplők között, a járműipar történetének talán legnagyobb ellátási nehézségét szenvedte el. Ez a mai napig érezteti a hatását” – jegyezte meg Molnár Tamás, a ECO-tech visiON Kft. ügyvezető igazgatója. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerint tavaly az uniós piacokon közel 1,9 millió új haszongépjármű – furgon, teherautó és busz – talált gazdára, ami majdnem 10 százalékos növekedésnek felel meg éves összevetésben. Magyarországon hasonló volt a növekedés, amit több mint 28 ezer új haszonjármű eladását jelentette.
„Bár a közel kétszámjegyű növekedés első látásra jó eredménynek tűnik, ám csak arra volt jó, hogy a piac behozzon valamit a járvány miatt keletkezett hátrányból. A 2021-es eladások ugyanis az uniós és a magyar piacon is elmaradnak a járvány előtti, 2019-es szinttől. Akkor ugyanis az EU-ban jóval 2 millió felett voltak az eladások, Magyarországon pedig 32 ezer feletti darabszámot regisztráltak” – hívta fel a figyelmet Molnár Tamás. A 2021-es növekedésben szerepet játszott az is, hogy a pandémia eredményeként megnőtt a áruszállító járművek iránti kereslet, többek között a logisztikai szektorban, ugyanakkor a bővülés jelentősen elmarad az igényektől.
A kereslet ugyanis bőven meghaladja a gyártók kapacitását, ezért a szokásoshoz képest háromszorosára, négyszeresége nőtt a várakozási idő egy-egy új járműesetében. Ennek következtében a forgalomba helyezések száma is csökken, akinek van készlete, vagy a többieknél gyorsabb gyártási ideje van, versenyelőnyt élvez. „Úgy gondoljuk, hogy ebből a szempontból jó pillanatban léptünk be a hazai piacra, hiszen ez a fordulat lehetővé teszi számunkra a dinamikus növekedést az értékesítés területén. A nehézségek ellenére középtávon hatalmas lehetőségek vannak” – tette hozzá a szakember.
Az Iveco haszongépjárművek új forgalmazója 2021 nyarán jelent meg a piacon viszonteladóként. A cég jelenleg pedig a országos szervizhálózat kiépítésén dolgozik. A cég célja, hogy az Iveco nehézgépjárműveit – nagyobb teherautóit – újrapozicionálja Magyarországon és már 2023-ban elérje a 250-300 darabos éves eladást, a furgonok esetében pedig a célkitűzés a 2008-as válság előtti szint elérése, ez pedig 1200-1300 kisteherautó értékesítésének felelne meg.