Kettő az egyben premiert tartott a Mercedes-Benz: a német márka bemutatta a legrövidebb Intourót. A modellt emellett most először szerelték fel a Merci 48 voltos hibrid hajtásláncával. Mint ismeretes, ezt a rendszert korábban már a városi közlekedésre tervezett Citarónál is alkalmazták.

Az új Intouro K hibriddel egy igazi sokoldalú autóbuszt vezethetünk be a piacra, mivel személyében nem csak városközi, hanem számtalan más utasszállítási feladatra bevethető járművet tisztelhetünk. Ráadásul a hibrid hajtással nemcsak környezetbarát, hanem egy gazdaságosan üzemeltethető alternatívát nyújthatunk ebben a szegmensben” – jegyezte meg Mirko Sgodda, a Daimler Buses értékesítési vezetője.

Az új Intouro hibridben az elektromotor lényegében egy generátorként funkcionál akkor, amikor a jármű fékez, vagy amikor csak üresjáraton dolgozik, mert ily módon elektromos energiát termel a szuperkondenzátorok számára. Gyorsításkor, illetve folyamatos haladáskor a villanymotor pedig a jármű hajtásáért felel, támogatva ezzel a belső égésű motor munkáját.

A korong alakú, nyolc centiméter vastag villanymotor 14 kW-os teljesítménnyel és 220 Nm-es nyomatékkal rendelkezik. Az egység a dízelmotor és az automata váltó közé került beépítésre. Az elektromotor különösen akkor jön jól a hajtáslánc számára, amikor hirtelen nagy teljesítményre van szükség, ilyen lehet egy emelkedőn való felkapaszkodás, vagy egy előzés megvalósítása az autópályán. Ennek köszönhetően a dízelmotornak nem kell olyan sok gázolajat elégetnie, mint azt egyébként tenné a a villanymotor támogatása nélkül. A gyártó számításai szerint a hibrid Intouro 5 százalékkal kevesebb gázolajjal is beéri a hagyományos változathoz képest.

Új, takarékosabb buszt villantott a Merci 1

Az Intouro hajtásláncát úgy optimalizálták, hogy 50 km/órás alatti sebességnél lehetséges legyen a regeneratív fékezés, ezáltal a szuperkondenzátorok töltése. A túlmelegedés elleni védelem érdekében a villanymotort és az invertert is vízhűtés védi. A busz hátuljában ugyanakkor helyet kapott egy kiegészítő hűtőegység is. Mivel a hibrid hajtáslánc „csak” 254 kilogrammnyi pluszterhet jelent az autóbusz számára, ezért csak kismértékben csökkent az újdonság utasbefogadó képessége a hagyományos Intouróhoz képest.

A tervezők azt ígérik, hogy a sofőrök nem fogják érezni vezetésben a különbséget a hibrid és a sima dízelmotoros Intouro között. Ebből kifolyólag a Mercedes-Benz szerint nincs szükség plusz sofőrtréningre az újdonsággal kapcsolatban. A buszsofőrök munkáját olyan vezetéstámogató rendszerek segítik, mint az aktív vészfékasszisztens (ABA 5), a holttérfigyelő asszisztens (Sideguard Assist), amely figyelmezteti a sofőrt akkor, ha kanyarodás esetén biciklis vagy gyalogos tűnik fel a jármű holtterében.

Az Intouro K 299 lóerős (220 kW) vagy 354 lóerős (260 kW) dízelmotorral érhető el. A jövendőbeli üzemeltetők hatsebességes, manuális váltóval, vagy PowerShift automata váltóval, esetleg nyomatékváltóval kiegészített ZF, vagy Voith gyártmányú automata váltóval is megrendelhetik az autóbuszt.

Új, takarékosabb buszt villantott a Merci 2

Mercedes-Benz Intouro K hybrid, ABA 5, Sideguard Assist

Ahogy a bevezetőben utaltunk rá, a Merci kettős premiert tartott, hiszen az Intouro K nemcsak a hibrid hajtáslánca, hanem alig 10,75 méter hosszúsága miatt is különleges. Az autóbusz így ideális lehet a szűkebb belvárosi vagy hegyvidéki utakon történő közlekedésre. A jármű fordulási sugara mindössze 18,34 méter, vagyis egy alapvetően jó manőverezési képességgel rendelkező autóbuszról van szó. Ez a változat a legrövidebb variánsnak tekinthető a modellcsaládban, amely a 12,18, a 13,09 és 14,88 méteres változatot egészíti ki a kínálatban.

A jármű utastere az új generációs Intourónak megfelelő stílusban került kialakításra, amelyet még 2020-ban mutattak be. Fedélzetén Travel Star Eco ülések állnak rendelkezésre, amelyeket bőrborítású fejtámlákkal láttak el. A kényelmes utazás érdekében az üléspárok felett, a kalaptartóhoz tartozó kapaszkodócsövön leszállásjelzők is rendelkezésre állnak, így nem kell már idő előtt felállnia egy utasnak ahhoz, hogy jelezze a leszállási szándékát. Az utasok felszállását elöl egyszárnyú, hátul pedig kétszárnyú ajtó segíti.

Új, takarékosabb buszt villantott a Merci 3

A hibrid hajtáslánc várhatóan később az Intouro család többi tagjánál is feltűnik majd a károsanyag-kibocsátás és a gázolaj-felhasználás csökkentése érdekében.