A szemünk előtt egyre gyorsabb ütemben tűnnek el hazánk és a világ útjairól az eredeti 200-as sorozatú Ikarusok. A Közlekedési Múzeum az elmúlt években az Ikarus-örökség méltó, közgyűjteményi gondozását kezdte meg, mind az egykori gyár archívumi anyagainak feldolgozásával, mind Ikarus-járművek gyűjteménybe vételével, muzeális restaurálásuk megkezdésével” – olvasható az intézmény egyik legfrissebb Facebook-bejegyzésében. Hozzátették: a négy darab autóbusz felújítása már a napokban elindulhat az állami támogatást élvező gyűjteményfejlesztési program keretében. 

A korábban restaurálási céllal beszerzett Ikarusok közül a DUD-813-as rendszámú Ikarus 260.50-es viszonylag fiatalnak tekinthető ebben a „kvartettben”, ugyanis 1998-ban gördült le a gyártósorról. (A Közlekedési Múzeum képén a bal alsó sarokban látható.) A háromajtós autóbuszt a néhai Alba Volán vette állományba és egészen 2015-ig Székesfehérváron közlekedett. Ezt követően Tatabányára került és attól fogva a KNYKK üzemeltetésében szállított utasokat. A járművet a „városváltás” során fényezték át a fehér-kék-piros flottaszínről fehér-zöld színűre. A négy busz közül talán ez örvendhet a legjobb állapotnak, így várhatóan erre kell majd a legkevesebb energiát fordítani. Érdekesség, hogy az autóbusz utasterében nem Debrecen, hanem már IMAG Komárom típusú ülések vannak.

Nem ez az egyetlen 260-as, ami most újjászülethet a gyűjteményfejlesztési programnak köszönhetően, mert az intézmény egy 260.02-est is megmentett, amely eredetileg a Szabolcs Volán helyi járatos autóbusza volt. (A Közlekedési Múzeum képén a bal felső sarokban látható.) Ezt a típusváltozatot az Ikarus a Német Demokratikus Köztársaság (NDK) számára gyártotta 192 lóerős, Rába D 2156 HM6U típusú dízelmotorral és hatfokozatú Csepel S6-90U sebességváltóval. 

Legendás Ikarusok újulhatnak meg hamarosan 1

A városi 200-asok mellett egy Ikarus 256.50-e felújítását is elkezdhetik a szakemberek. (A Közlekedési Múzeum képén a jobb felső sarokban látható.) A típus gyártása 1974-ben indult és az intézmény friss szerzeménye egykoron a Borsod Volán állományát gazdagította. A 256.50 klasszikus kivitelnek köszönhető, amelynek hajtásáról 192 lóerős Rába D 2156 HM6U típusú dízelmotor gondoskodott és amelyen 45 fő utazhatott egyszerre. 

Legendás Ikarusok újulhatnak meg hamarosan 2

Csak illusztrációként: valaha gyakori látvány volt az Ikarus 256-os a Borsod Volán flottájában. Fotó: Aranyi Péter

Szintén az egykori Borsod Volán flottájában volt megtalálható a Ikarus 266.25 típusú autóbusz, amelyet helyközi közlekedésre terveztek. (A Közlekedési Múzeum képén a jobb alsó sarokban látható.) Ez a típusváltozat kifejezetten a belföldi igények kielégítésére készült Székesfehérvárott 1972 és 1990 között, de 1978-79 között Bulgária is vásárolt ilyen autóbuszokat. A típus azonban leginkább Magyarországon volt népszerű, mivel a valaha legyártott mintegy 6681 példányból legalább ötezer darab idehaza állt forgalomba. A 266-os is 192 lóerős Rába D 2156 HM6U típusú motorral készült és összesen 81 fő utazhatott a fedélzetén. 

Legendás Ikarusok újulhatnak meg hamarosan 3

Egykori Borsod Volános Ikarus 266-os. (A fotó csak illusztráció!) Készítette: Aranyi Péter

Legendás Ikarusok újulhatnak meg hamarosan 4

Az egyik Borsod Volános Ikarus 266-os utastere. Fotó: Aranyi Péter

A buszok az elmúlt időszakban zárt telephelyünkön várták, hogy méltóképpen megújulhassanak. A gondos restaurálásnak köszönhetően újra visszanyerik korábbi üzemállapotnak megfelelő hiteles formájukat. A felújítás egyes fázisairól rendszeresen beszámolunk a későbbiekben. Az autóbuszok a jövőben új állandó kiállításunkba, valamint nosztalgiaflottánkba kerülnek majd” – tudatta a közlekedésbarátokkal bejegyzésében a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum.