Hát ez meg miféle szerzet? Joggal teszi fel az ember a kérdést ennek a Tatrának a láttán, amit a Kopřivnice-i gyártó múzeumában őriznek. A háromtengelyes, enyhén púpos jármű igazi kuriózum. A kis 815 TPL-t ugyanis még a CSA csehszlovák légitársaság igényei alapján építették meg a repülőgépek vontatására. És létezett még négy másik ilyen is, mivel összesen öt darabot gyártott belőle a Tatra, különböző megrendelések alapján. Az első példány 1988-ban mutatkozott be a Brünnben rendezett Nemzetközi Gépgyártás Vásáron. Akkora sikere volt, hogy rögtön aranyérmet kapott.
Ahogy a nevéből is kiolvasható, fülkéje a 815-ös sorozatból való. A kabint azonban meglehetősen alacsonyan helyezték el, ezért a vontató nem sokkal magasabb egy crossovernél, hiszen mindössze 1950 mm magas. Az alacsony építésre azért volt szükség, hogy a jármű a lehető legjobban elférjen a repülőgépek alatt. Cserébe viszont a küszöb meglehetősen közel volt a földhöz, vagyis meglehetősen kényelmesen lehetett beszállni a kabinjába. Legalább is sokkal kényelmesebben, mint egy normál Tatra teherautóba.
Más paraméterek, így például a karosszériahossz (7900 mm), vagy a szélesség (2500 mm) egyáltalán nem rendelkezett kirívó értékkel. Igaz, a tengelyelrendezés még megér egy misét. Elől tandem tengely volt, hátul pedig szimpla. Az, hogy az A és a B-tengely is kormányozható volt, kiváló manőverezési képességekkel vértezte fel a kis Tatrát. A hajtására szolgáló 19 literes, 12 hengeres Tatra V dízelmotor a fülke mögött kapott helyet. A léghűtéses erőforrás 320 lóerős (235 kW) teljesítménnyel és 1130 Nm-res nyomatékkal rendelkezett. És ez az állandó összkerékhajtással együtt arra volt elég, hogy több száz tonnás repülőgépeket lehetett vele vontatni. Elméletben 400 tonnáig nem volt gondja, azaz még 747 Jumbot is húzhatta.
A repülőgépvontató Tatrák alapvetően a prágai, Ruzyně repülőtéren ( ma Václáv Havel Nemzetközi Repülőtér) voltak szolgálatban, de a korabeli hírek szerint a szovjetek is vásároltak belőle. Sőt, állítólag Lengyelország és az NDK mellett hazánk is érdeklődött a típus iránt. Talán ennek köszönhetően készült belőle egy modernizált változat is szürke-fekete-piros fényezéssel. Ebbél a fényszórókat már egy hűtőmaszk szerű optikai elemben helyezték el és úgy tűnt, hogy még lökhárítót is sikerült a repülőgépvontatóra eszkábálni. A Tatra mindent bevetett, hogy megismerje a világ a csöppséget, még német nyelvű korabeli cikkek is fellelhetők róla.
Minden igyekezet ellenére azonban a 815 TPL sorozatgyártása nem indult be. Ehhez képest kész csoda, hogy a néhány legyártott példányból sikerült megőrizni egy darabot. Hogy végül miért maradt el a szériagyártás azt nem tudni, elképzelhető, hogy az 1992-es bársonyos forradalom vagyis Csehszlovákia széthullása tett be a projektnek. A Tatrát mai napig kultikus rajongás övezi és számtalan méretarányos modell létezik belőle a gyűjtök nagy örömére.