A világ minden pontján léteznek olyan városrészek, ahol külön sebességkorlátozás van életben. Ezek lehetnek lakó-pihenő övezetek, iskolák vagy kórházak környéke, vagy olyan sétálóutcák, ahol áruszállító járművek közlekedhetnek.
Ezek a korlátozások általában indokoltak, és a vezetők többsége be is tartja azokat, mindig előfordulhatnak azonban renitens vagy figyelmetlen sofőrök, vagy éppen nehezen észrevehető jelzőtáblák.
Ez utóbbi helyzeteken segíthet az a technológia, amelyet a Ford most Kölnben tesztel különlegesen felszerelt elektromos E-Transit furgonokkal. A lényeg, hogy meghatároznak egy zónát, amelyet elektronikusan „körbekerítenek” (erre utal a technológia ’geofencing’ elnevezése) – azaz GPS-koordinátákkal megjelölik a határait.
Amikor a jármű átlépi a zóna határait, jelet kap az adaptív tempomat, és a megadott értékre csökkenti a gépkocsi sebességét. A korlátozás hatálya nemcsak térben, de időben is módosítható – tehát ha egy területen csak este kell lassan menni, nappal nem avatkozik be a vezérlés.
A 12 hónapon át tartó kísérletben kettő tisztán elektromos Ford E-Transit furgonnal vizsgálják a technológia működőképességét – nemcsak azt, hogy pontosan és megbízhatóan lassít-e, hanem azt is, hogy milyen hatással van a forgalom ritmusára, illetve képes-e csökkenteni a balesetveszélyes helyzetek előfordulását.
A projekt más, hasonló hálózatba kapcsolt mobilitási projektekhez kapcsolódik – ezek például automatikusan zöldhullámot teremtettek a megkülönböztető jelzésüket használó járművek számára, vagy irányított hangjelzéssel figyelmeztették a manőverező járművezetőt a közeledő gyalogosokra, akadályokra.