A kép persze nem minden kategóriában rózsás. Szegmensenként vizsgálva a piacot elmondható, hogy a legfeljebb 3,5 tonnás kisáruszállítók piaca közel 30 százalékkal csökkent Magyarországon az év első negyedévében, a 2021-es év hasonló időszakához képest. Idén ugyanis 2250 furgonnal kevesebbet helyeztek újonnan forgalomba, mint a tavalyi év első negyedévében (8060 db).
Ha a Visegrádi-csoport országait nézzük, akkor intő jel lehet, hogy ebben a szegmensben nálunk volt a legnagyobb visszaesés, hiszen Csehországban -9,4 százalékkal, Lengyelországban – 17 százalékkal kevesebb 3,5 tonna alatti kishaszonjárművet helyeztek forgalomba. Szlovákiában pedig ha szerényen is, de 3,9 százalékkal bővülni tudott ez a kategória. A legdurvább visszaesés az Európai Unióban ezen a téren Ausztriában volt, ahol 9114 darabbal kevesebb kishaszonjárművet adtak át, ami 55,4 százalékos csökkenést jelent a tavalyi év hasonló időszakához képest, amikor 16 443 darab furgont helyeztek forgalomba. A teljes uniós piacot nézve pedig 23,5 százalékos csökkenés volt megfigyelhető ebben a szegmensben.
Szemben a régióval
Amennyiben a 3,5 tonna feletti könnyű és közepes teherbírású haszonjárművek szegmensét vizsgáljuk, akkor már egészen más képet fest a hazai piac. Az év első négy hónapjában ebben a kategóriában összesen 1632 darab haszonjárművet adtak el, vagyis 159 darabbal többet, mint a 2021 első negyedévében, ami közel 11 százalékos bővülésnek felel meg. A V4-ek országai közül csak Magyarország tudott felmutatni növekedést ezen a téren, mivel a szlovákoknál -2,3%-kal, a cseheknél -0,8%kal, a lengyeleknél pedig -7,1%-kal csökkent ez a szegmens. A legnagyobb növekedést Görögország (+42,8%) érte el ebben a kategóriában, míg Cipruson felére esett vissza a könnyű és közepes teherbírású teherautók piaca (-57,6%). Az Európai Unió teljes egészében pedig -4,7 százalékos csökkenés volt megfigyelhető az év első negyedévében ebben a szegmensben.
Több nehéz teherbírású teherautó
A 16 tonna feletti, nehéz kategóriás teherautók terén is bővülés volt megfigyelhető hazánkban. 2022 első negyedévében ugyanis összesen 1544 darab járművet adtak át ebben a szegmensben, 164-gyel többet, mint a tavalyi év hasonló időszakában, ami közel 12 százalékos növekedésnek felel meg. A V4-ek tekintetében ez is kiemelkedő eredmény, mivel Csehországban 2,9 százalékkal bővültek az eladások ezen a téren, míg Szlovákiában és Lengyelországban -0,7 százalékkal, illetve -7,5 százalékkal csökkent ez a kategória. A legnagyobb bővülés Görögországban (+83%) volt megfigyelhető, a legrosszabban teljesítő ország pedig Ciprus lett ezen a téren, ahol 63 százalékkal esett vissza a piac. Az Unió egészét nézve pedig -2,4 százalékkal csökkent ez a szegmens.
Kilőtt a szlovák buszpiac
A magyar buszpiac is pozitívan zárta a negyedévet, ugyanis 2,3%-os bővülés volt megfigyelhető idehaza ebben a kategóriában. Ez „csak” két busszal többet, összesen 89 darab autóbuszt jelent a tavalyi év hasonló időszakában regisztrált eredményhez képest. A V4-ek terén Lengyelországban 7 százalékkal, Szlovákiában pedig 124%-kal bővült a buszpiac, a cseheknél viszont kis mértékű -2,9 százalékos csökkenést regisztráltak. A szlovákoknál kiemelkedő eredmény született, hiszen az év első négy hónapjában 110 darab autóbuszt adtak el, ami 49-cel több a tavalyi év hasonló időszakához képest.
A legnagyobb bővülés pedig a sokat emlegetett Cipruson volt megfigyelhető a teljes EU-n belül ezen a téren, ahol 556 százalékos emelkedés jelentkezett az eladásokban. Számszerűsítve ez azt jelenti, hogy míg 2021 első negyedévében 6 darabot adtak el, addig az idei évben január és április között 40 darabot. Szlovéniában ugyanakkor -60 százalékos csökkenés volt, így délnyugati szomszédunknál mindössze 16 darab autóbuszt adtak el az év első negyedévében. Az Európai Unió teljes egészét nézve elmondható, hogy az uniós buszpiac stagnál (-0,5 %). Az elmúlt két év lezárásai után ez már egészen kedvező eredménynek tekinthető.
Figyelembe véve, hogy már lassan három hónapja dúl szomszédunkban az orosz-ukrán a háború, a magyar adatok meglepően jók, hiszen egyes haszonjárműgyártóknál korlátozni kellett a termelést a beszállítók nehézségei miatt.