Korábban beszámoltunk róla, hogy a Scania tavaly februárban engedélyt kapott önvezető teherautók közúti tesztjére. A Svéd Közlekedési Hatóság (Transportstyrelsen) akkor három autonóm módon közlekedő jármű hosszútávú tesztjét hagyta jóvá Södertälje és Nyköping között, egy körülbelül 70 kilométeres szakaszon. A jelek szerint a tesztek annyira sikeresek voltak, hogy úgy döntöttek, kiterjesztik az engedélyt.
A Svéd Közlekedési Hatóság friss döntése értelmében már nemcsak autópályán, hanem azon kívül, így autóutakon, illetve gyorsutakon is közlekedhetnek mostantól Södertälje és Jönköping között, ami közel 300 kilométeres, illetve három és fél órás útvonalat jelent. Mindez azt jelenti, hogy a Scania gyárkapuja és a célállomás közötti távot a teherautók teljes mértékben önvezető üzemmódban, 80 km/órás sebesség mellett tehetik meg.
„A járművek így részt vehetnek a Södertälje környéki sűrű, regionális forgalomban, majd az utat az autópályán folytathatják egészen Jönköpingig. Bár a teherautók teljesen önvezető üzemmódban közlekednek, ennek ellenére mindig ül sofőr a volánjuk mögött annak érdekében, hogy kritikus szituációban be tudjanak avatkozni” – jegyezte meg Peter Hafmar, a Scania autonóm megoldásokat kínáló részlegének alelnöke.
Bár az önvezető teherautók elterjedésére még várni kell, de a szakember szerint ezek nem szorítanák ki a hivatásos sofőröket a közúti árufuvarozásból, hanem a betöltetlen álláshelyek szempontjából jelentenének megoldást. Hafmar szerint ugyanis nemcsak az Európai Unióban, hanem az Egyesült Államokban is jelentős a sofőrhiány. Az USA-ban például 80 ezer hivatásos kamionsofőr hiányzik a munkaerőpiacról. Becslések szerint 2030-ra ez a szám megduplázódhat az Egyesült Államokban.
A Scania várakozásai szerint a jövőben még több európai országban indulhat el az önvezető teherautók tesztje.