Kedden egy tisztán elektromos DAF CF típusú elektromos nyerges vontatóról rántották le a leplet a zsámbéki Drivingcamp tesztpályán. A modellváltozatnak már van egy kis történelme, ugyanis eredetileg a 2018-as hannoveri IAA haszonjármű-kiállításon mutatkozott be. Két évvel később pedig nagyobb frissítést kapott, amelynek során új szoftverrel és nagyobb kapacitású akkumulátorcsomaggal látták el. Ez a variáns jutott el most Magyarországra, és mivel unikális jármű, éppen ezért mindenki szívesen fotózza, vagy szívesen fotózkodik előtte. A wow-faktort talán a színe is erősíti.
Ez az első teljesen elektromos, sorozatgyártású, DAF nyerges vontató Közép-Európában, ami forgalomba állhat egy logisztikai vállalatnál. Ennek apropóján az újdonságot nem a szokásos sárga, hanem a környezetbarát hajtás hangsúlyozása érdekében zöldre fényeztük. A DAF CF Electric az elkövetkezendő napokban áll szolgálatba és várhatóan a Budapest környéki disztribúcióban fog dolgozni. A jármű gazdája a Waberer’s tavaly létrehozott Green Divíziója lesz, amely már több elektromos teherautót üzemeltet” – hívta fel a figyelmet a bemutatón Erdélyi Barna, a Waberer’s Csoport vezérigazgatója.
A kéttengelyes, 4×2-es hajtásképletű modell 37 tonna legnagyobb össztömegre van hitelesítve. Vagyis nyugodtan mögé csatolható egy félpót, és máris lehet vele teríteni az árut. A CF Electric hajtásáról 326 lóerős (240 kW) csúcsteljesítményű villanymotor gondoskodik, amely a 350 kWh kapacitású (ténylegesen 315 kWh) lítiumionakkumulátor-csomagból nyeri a működéshez szükséges energiát. Érdekesség, hogy az energiatároló berendezéseket a holland VDL fejlesztette ki. Egy feltöltéssel a jármű 200 kilométert tud megtenni, de Hollandiában sok helyen úgy használják, hogy beiktatnak egy napközbeni töltést, így pedig akár 400-500 kilométer is megtehető vele egy nap. Ez nem kevés, ha azt vesszük, hogy lokálisan zéró emissziókibocsátással rendelkezik.
Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) szerint ugyanis 2019-ben 307 000 ember halt meg az EU-ban a finomrészecske-szennyezésnek való kitettség miatt. E halálesetek legalább 58%-a, azaz 178 000 haláleset elkerülhető lett volna, ha az uniós tagállamokban a WHO ajánlása szerinti érték, vagyis 5 µg/m3 -re szorítják le a levegő finomrészecske koncentrációját. Ebben tehát oroszlánrész hárulhat a villanyteherautókra, amelyek nem bocsátanak a levegőbe 2,5 mikrométernél kisebb részecskéket.
Az Európai Unió által meghatározott tervek szerint 2025-ig 15 százalékkal kell csökkenteni a kamionok károsanyag-kibocsátását a 2019-es szinthez képest. Éppen ezért a következő években a sokszorosára szeretnénk növelni az elektromos járművek gyártását. Az évtized közepén már több mint 1500 darab akkumulátortechnológiás teherautót fogunk gyártani. A távolsági áruszállítást viszont vélhetően hidrogénhajtású nyergesekkel, míg a városi disztribúciót pedig tisztán elektromos járművekkel fogjuk tudni megoldani” – jegyezte meg Szentpáli-Gavallér Péter, a DAF Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.
Az elektromos teherautók városban, illetve város környéki használatban ideálisak lehetnek, mivel a DAF CF Electric esetében a villanymotor fékezéskor generátorként működik és energiával tölti fel az akkumulátorokat, miközben lassítja a járművet. A holland cég nyerges vontatója háromszintű regeneratív fékezéssel rendelkezik, amelyet a kormányoszlop bajuszkapcsolója vezérel a dízel tehergépkocsik tartósfékéhez hasonlóan. Ez hozzájárul a jármű nagyobb hatótávolságához és csökkenti a féktárcsák kopását. A DAF Electric akkumulátorai 250 kW teljesítményű gyorstöltővel 75 perc alatt teljesen feltölthetők. Az átadott járművel együtt összesen háromdarabosra nő a Waberer’s Green Divíziójának a flottája, eddig ugyanis egy Volvo FL, valamint egy Renault D Wide Z.E-t helyeztek forgalomba. Mindkettő általában a BILK-ben kezdi és végzi a napját.
Magyarország európai összehasonlításban jól áll az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése terén, de természetesen ahhoz, hogy az évszázad közepére teljesen klímasemlegesek legyünk, annak érdekében bőven van még feladat előttünk. A károsanyag-kibocsátás ötödéért a közlekedési szektor felel, e tekintetben 98% a közúti szektoré, a maradék két százalék pedig a légi és vasúti szegmensé” – hangsúlyozta Vitézy Dávid közlekedéspolitikáért felelős államtitkárként. Hozzátette: éppen ezért szükség van a közúti áruszállítás és személyszállítás zöldítésére.
A zöld DAF CF Electric nyerges vontatót a közeljövőben újabb akkumulátortechnológiás változatok követhetik.