Az IRU 25 országra és összesen 1500 fuvarozási cégre kiterjedő nemzetközi kutatást végzett, amelyben azt vizsgálta, hogy milyen arányú munkaerőhiánnyal kénytelenek megküzdeni az iparági szereplők a hivatásos gépjárművezetőkkel kapcsolatban. Bár a felmérés globális volt, külön vizsgálta az európai helyzetet is. Ezek alapján elmondható, hogy a pandémia alatt tapasztalt lezárások rendkívül rossz hatással voltak a szektorra, ugyanis az öreg kontinensen tavaly 42%-ra ugrott a betöltetlen álláshelyek száma. (Ez az adat már csak azért is sokkoló, mert 2021-re az IRU eredetileg csak 7 százalékos hiányt prognosztizált. A pandémia előtt, 2019-ben pedig „csak” 24 százalékos volt a kamionsofőrhiány Európában.)
A legrosszabb helyzetben a közismerten nagy munkaerő elvándorlástól szenvedő országok vannak, mint Románia vagy Lengyelország. Előbbinél 71 000 utóbbinál pedig 80 000 kamionsofőr hiányzik a munkaerőpiacról. A helyzet érdekes módon viszont Németországban sem jobb, ami eddig kifejezetten vonzotta a kelet-európai sofőröket. Az IRU összesítése szerint ugyanis 2021-ben tavaly 80 000 hivatásos kamionsofőr hiányzott a német munkaerőpiacról. Globálisan nézve viszont a legdurvább hiány Kínában mutatkozott, ahol 1,8 millió betöltetlen álláshely volt 2021-ben ebben a szektorban, ami elérte a 140%-ot.
Kétmillió forint a legjobb sofőrnek
Idén már a tizedik alkalommal rendezik meg az „5 tengelyen biztos kézzel” elnevezésű vezetéstechnikai versenyt. A megmérettetésre 2022. június 13. – július 17. között lehet nevezni. A jelentkezőknek első körben egy 30 darab GKI vizsgakérdést tartalmazó tesztet kell kitölteniük augusztus 28-án, előselejtező gyanánt. Ehhez a fuvarozás összes munkafolyamatát, illetve a magyar és az európai jogszabályokat is ismerni kell. Az elődöntőbe 30 versenyző juthat tovább, akikre ügyességi, vezetéstechnikai feladatok, és elméleti teszt megoldása mellett közúton történő vezetés vár. A szeptember 10-11. között a bicskei Schmitz Cargobull telephelyen megrendezendő megmérettetésen kiderül, hogy ki az a legjobb 10 kamionsofőr, akikért izgulni lehet a döntőben.
A magyar kamionsofőrök évek óta ingyenesen nevezhetnek és vehetnek részt az „5 tengelyen biztos kézzel” elnevezésű közlekedésbiztonsági és vezetéstechnikai megmérettetésen. Az esemény két főszervezőjének a NiT Hungary és az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottsága tekinthető. A lebonyolítást olyan szakmai főtámogatók segítik, mint a DAF Hungary Kft, a Hankook Tire Magyarország Kft., a KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft., a Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram, a Magyar Közút, a MOL., a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. és a Schmitz Cargobull Magyarország Kft.
Az idei „5 tengelyen-biztos kézzel!” verseny győztese a nettó 2 millió forint nyereményen kívül a nemzetközi DAF Driver Challenge 2023-as döntőjében indulhat az európai címért. A magyar kamionsofőrök itt jelentkezhetnek az „5 tengelyen-biztos kézzel!” 2022-es versenyére.
A helyzet javulására rövid időn belül kevés esély mutatkozik, hiszen a 25 év alatti kamionsofőrök száma nagyon kevés, alig 6-7%. Európában minden harmadik hivatásos teherautó-vezető az idősebb generáció tagja. A kamionsofőrök átlagéletkora is az öreg kontinensen a legnagyobb, szám szerint 47 év. Ha a buszvezetőket nézzük, akkor még rosszabb a helyzet, ugyanis ezen a téren Európában 50 éves átlagéletkorról beszélhetünk.
„A fuvarozók minden tőlük telhetőt megtesznek, hogy valahogy mérsékeljék a munkaerőhiányt, de a nemzeti kormányoknak és hatóságoknak is több figyelmet kellene szentelniük ennek a kérdésnek. Szükség van a kamionsofőrök munkakörülményeinek javítására ideértve a parkoló infrastruktúrát, a különféle továbbképzéseket, illetve bátorítani kellene a nőket és a fiatalokat, hogy ezt a hivatást válasszák kenyérkereső állásként” – hangsúlyozta Umberto de Pretto, az IRU főtitkára.
Az IRU előrejelzése szerint idén az európai kamionsofőr hiány nem fog enyhülni. Ráadásul a logisztikai szempontból kiemelt jelentőséggel bíró Törökországban is legalább 15%-os hiány lesz idén a hivatásos kamionsofőrökből.