Lengyelországban egyre komolyabb problémát jelent a kamionsofőr-hiány, ami leginkább annak köszönhető, hogy a hivatásos lengyel gépjárművezetők szívesen vállalnak munkát tőlük nyugatabbra, így például Németországban, vagy a Benelux-államokban. Az intermodalnews.eu internetes portál szerint a lengyeleknél legalább 150 ezer kamionsofőr hiányzik a munkaerőpiacról. Ez már olyan problémákat okoz az iparágat érintő jelenlegi kihívások között, hogy kormányzati beavatkozásra van szükség.

A NiT Hungary vette észre, hogy ennek orvoslására átmeneti eltérések lépnek életbe a vetetési és a pihenőidőkre vonatkozó előírások terén, amelyet eredetileg az 561/2006/EK uniós rendelet szabályoz. Eszerint augusztus 12. és szeptember 30. között nemcsak a belföldis, hanem a nemzetközis – tehát akár magyar – kamionsofőrök is lazább szabályok mellett végezhetik a munkájukat. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a megengedett maximális napi vezetési idő 9 óráról 11 órára hosszabbítható meg. Ezzel összhangban a maximális heti vezetési idő 56 óráról legfeljebb 60 órára növelhető. (Igaz, ez mindössze 4 órányi könnyítést jelent.)

A pihenési időkkel kapcsolatos előírásokat pedig úgy módosította a lengyel kabinet, hogy a szokásos 45 perces pihenőidőt a fent említett időszakban nem 4 óra 30 percnyi, hanem 5 óra 30 percnyi vezetés után kötelező kivenni. A kabinet emellett lehetővé teszi, hogy a gépjárművezető a rendszeres heti pihenőidőt a járműben töltse, ha a kamion vagy a teherautó rendelkezik a sofőr számára kialakított, megfelelő alvóhellyel.

A Lengyel Infrastruktúráért Felelős Minisztérium közleménye szerint azért van szükség ezekre, az Európai Bizottság által jóváhagyott könnyítésekre, hogy fenn tudják tartani a zavartalan áruellátást az ukrajnai háború, valamint az Oroszországgal és Fehéroroszországgal szemben alkalmazott szankciós csomag miatti rendkívüli helyzetben. Hangsúlyozzák ugyanakkor, hogy az ideiglenes szabályok nem ronthatják a járművezetők munkakörülményeit és nem veszélyeztethetik a közúti közlekedés biztonságát. Kiemelik, hogy a munkáltatók továbbra is felelősek a munkavállaló gépkocsivezetők és más úthasználók egészségéért és biztonságáért, ezért gondoskodniuk kell arról, hogy a járművezetők kipihent állapotban vezessenek.