Valljuk be őszintén, hogy amikor az évtized elején elkezdték rebesgetni, hogy a hidrogéncellás teherautóké lehet a jövő, akkor nem gondoltuk volna, hogy akár már a közeljövőben kivehetik a részüket az áruszállításból. Pedig Németországban most valami megmozdult, mert a Hyundaihoz 27 darab XCient Fuel Cell nehéz kategóriás teherautóra futott be megrendelés a németektől. Ez azt jelenti, hogy jelentősen felgyorsulhat a hidrogén-üzemanyagcellás teherautók elterjedése, ráadásul nem is egy európai, hanem egy dél-koreai gyártó termékével.
Mindez nem a véletlen műve, Németországban a Digitális és Fuvarozásért Felelős Szövetségi Minisztérium, a BMDV 1,6 milliárd eurós alapot hozott létre, hogy támogassa az alternatív hajtással rendelkező teherautók elterjesztését. Ebből, a 2024-ig rendelkezésre álló keretből a fuvarozók elektromos (akkumulátoros és hidrogéncellás) és hibrid (áramszedős dízel-elektromos teherautók) beszerzésére, valamint a szükséges töltő-infrastruktúra kiépítésére igényelhetnek állami támogatást.
A Hyundai ugyan nem árulta el, hogy kik a vásárlók, de az egyik neves német logisztikai cég, a Dachser azonban már el is dicsekedett vele, hogy 2023 első felében forgalomba állítanak egy ilyen járművet. Illetve nem csak ilyet, mert az Econicra épülő 19 tonnás Enginius Bluepowerből is vásároltak egyet.
A dél-koreai gyártó 2020-ban mutatta be az XCientet. A 4×2-es, illetve 6×2-es hajtáslánccal készülő áruszállító alapvetően 19 tonnás össztömegben gördülhet le a gyártósorról, de egy bogis pótkocsi csatlakoztatásával 36 tonnában is közlekedhet. Így azonban akár 25 tonnányi rakományt is szállíthat környezetbarát módon, zéró károsanyag-kibocsátással. Hajtásáról 350 kW-os (476 lóerős), 2237 Nm-es villanymotor gondoskodik, amely a fülke mögött elhelyezett 180 kW (2×90 kW-os) összteljesítményű üzemanyagcellából nyeri a működéshez szükséges energiát. (A gyári brosúra még 2×95 kW-os, tehát 190 kW összteljesítményű üzemanyagcelláról ír.)
A jármű tartályaiba maximum 31-32 kilogrammnyi hidrogén tankolható 350 baros nyomás mellett. A művelet nagyjából 8-20 percet vesz igénybe, ami arra elég, hogy a sofőr tartson egy cigi- vagy kávészünetet. Az üzemanyagcellák, valamint a rekuperációs fékezéssel megtermelt energia tárolására pedig a 72 kWh lítiumion-akkumulátor szolgál, amelyet a felépítmény alatt helyeztek el. 19 tonnás össztömegben a Hyundai X-Cient Fuel Cell 400 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel, ami elegendő a napi feladatok lebonyolításához disztribúciós alkalmazási terület esetén.
A világ első, sorozatgyártásban készülő üzemanyagcellás teherautójából Európában Svájc vásárolt először egy kisebb mennyiséget. A XCient Fuel Cellből jelenleg 47 darab közlekedik az alpesi országban, amelyek eddig együttesen több mint négymillió kilométert tettek meg. Tavaly pedig felröppent a hír, hogy Hollandiában is üzembe helyeznének egy kisebb mennyiséget. Nem lenne meglepő, ha újabb európai országok vásárolnának ebből a típusból.