Egy igazi ritkaság, egy Csepel D754-es kerül eladósorba egy nem is olyan régi hirdetés szerint. A matuzsálem a magyar-horvát határtól alig két kilométerre, Drávaszerdahelyen bukkant fel egy magánüzemeltető udvarán. Bár a rozsda jól láthatóan már bejelentkezett érte, azért van benne fantázia ahhoz, hogy esetleg megmenekülhessen az utókornak.
Narancssárga színéből arra lehet következtetni, hogy egykoron a Magyar Közút állományában volt. Ez persze nem is csoda, hiszen a D754-es a ’80-as évek egyik legmodernebb munkagépének számított. Az Unicar-alvázas teherautót a Csepel szigethalmi gyárában szerelték össze. Első ránézésre a nagy tengelytávolság tűnhet fel, hiszen a mellső és a hátsó tengely közötti távolság eléri 4,2 métert. Mindez nem kevés, ha azt nézzük, hogy a teherautó összesen 6,72 méter hosszú.
A modellben szinte minden megtalálható, ami akkoriban szériában készült idehaza. A fülke alatt, egészen pontosan a mellső tengely fölött a Rába-MAN D2156 HM6 soros hathengeres, álló kivitelű, vízhűtéses dízelmotorja bújik meg, amin még a logó is látható. A 200 lóerős, 10 350 köbcentiméteres dízelerőforrást akkortájt nagyiparban építették be a szélrózsa minden irányába szállított Ikarus-buszokba, illetve a Setra-licenc alapján gyártott Chavdar-buszokba, leginkább fekvő kivitelben.
Nemcsak az erőforrás, hanem a mellső és a hátsó tengely is Győrből származott. A fülkét a lengyel Jelcz-től vette a Csepel, a kormánymű viszont „házi” fejlesztés volt, nem kellett érte a szomszédba menni. Kész csoda viszont, hogy váltó gyanánt a szigethalmi gyár a ZF a 6+1 fokozatú, manuális egységát építette be. A D754-es tehát igazi öszvér volt, és emiatt manapság igazi műszaki csemegének számít. Érdekessége, hogy cserélhető felépítménnyel készült, de a Magyar Közútnál valószínűleg síkosságmentesítő, vagyis sószóró felépítménnyel rendszeresítették.
A ritkaságért – ami már biztosan több mint 30 éves, mivel a Csepel 1992-ben bezárt – most 1,7 millió forintot kér jelenlegi tulajdonosa. Viszont a hirdetés leírása szerint ennyiért működőképes járművet kaphatunk. Bízunk benne, hogy ez a Csepel is meg tud menekülni a rozsdától úgy, mint a Sisu-tengelyes, Jelcz-fülkés a D744-es méhészteherautó.