Szerdán a Volánbusz népligeti buszpályaudvarán mutatkozott be a Credobus Econell 12 típusú autóbusz legújabb, második generációs változata. A 2011 óta készülő modellt alapjaiban gondolta újra a mosonmagyaróvári Kravtex. Ennek köszönhetően jóval többről van szó, mint pusztán egy faceliftről. Az Econell 12 Next névre keresztelt újdonság 12 230 mm hosszú és 2550 mm széles önhordó karosszériával rendelkezik. Bár továbbra is a szokásosnál kisebb, 19,5 colos átmérőjű Continental gumiabroncsokkal készül, az első tengelynél lévő túlnyúlást megnövelték, így a korábbihoz képest nagyobb vezetőfülke áll rendelkezésre benne.

Az utasok le- és felszállását két darab kétszárnyú ajtó biztosítja. A második ajtóval szemben egy ülések nélküli területet alakítottak ki a babakocsival, illetve a kerekesszékkel közlekedők számára. Ez a rész, az ajtók előtti terület, valamint a közlekedőfolyosó teljes mértékben alacsony padlós. Az ülések jelentős része viszont dobogóra került. Ennek ellenére akadnak olyan üléspárok is, amelyek fellépő nélkül közelíthetők meg.

Milliókat lehet megtakarítani az új magyar autóbusszal 1

Az Econell 12 Next utasterében 43 darab magas háttámlájú, vastag ülőpárnával rendelkező ülés talaható. A komfortos utazás érdekében az autóbuszt antivirális légkondicionálóval, ultraszéles utastájékoztató monitorral, valamint USB-töltőkkel is felszerelték, így a fedélzeten utazók menet közben is tölthetik elektromos kütyüjeiket. A kellemes atmoszféra megteremtése érdekében pedig az utastérben főként világos árnyalatokat alkalmaztak, ennek megfelelően a Bursa Create 80 típusú ülések sárga mintákat és szegélyeket kaptak, de a kapaszkodók, valamint az ablakok feletti borítólemezek is sárga színben pompáznak.

Az autóbuszt új műszerfallal látták el, amelyben a központi szerep a digitális műszeregységre hárul. Ez a multikormány segítségével vezérelhető, ami szintén újdonságnak tekinthető az Econell esetében. A tervezők arra is figyeltek, hogy a korábbinál nagyobb tárolókapacitás álljon a gépjárművezető részére.

A jármű hajtását illetően a Kravtex maradt a jól bevált bázisnál. Ennek megfelelően az Econell 12 hajtásáról VIe károsanyag-kibocsátási normákat teljesítő FPT (Fiat Powertrain Technologies) gyártmányú dízelmotor gondoskodik, amelyhez ZF Ecolife automata váltó csatlakozik. A sofőr munkáját olyan fejlesztések segítik, mint az új generációs EBS 3.3-as vészfékasszisztens, valamint az automatikus rögzítőfék.

Milliókat lehet megtakarítani az új magyar autóbusszal 2

Milliókat lehet megtakarítani az új magyar autóbusszal 3

Járműipari innovációval az energiaválság ellen

A 19,5” kerékrendszerű, optimalizált vázszerkezettel és főegységekkel készülő, ultrakönnyű konstrukciójú busz saját tömege minimum 1,5 tonnával alacsonyabb a piaci átlagnál. A jármű ezért évente több mint 4000 liter üzemanyagot takarít meg, és mintegy 10 tonna CO2-kibocsátástól mentesíti a légkört. A tömegcsökkentéssel az aktuális üzemanyagárak mellett buszonként évente 2-2,5 millió forint közvetlen megtakarítás érhető el.

Az Econell Next modellcsalád első jövevénye tavaly mutatkozott be 18 méteres csuklós személyében. Idén pedig 12,2 méter hosszú változattal folytatódott a típuscsalád bővítése. Bár a modellcsaládot jelenleg elővárosi közlekedésre szánt változatok teszik ki, mind a szóló, mind pedig a csuklós elkészíthető városi kivitelben (2, 3 és 4 ajtós elrendezésben). A Kravtex bízik abban, hogy az újdonság is legalább olyan népszerű lesz, mint a 2011-ben bemutatott első generációs Econell, amelyből legalább 1300 darabot gyártottak, döntően a Volánbusz részére.

Milliókat lehet megtakarítani az új magyar autóbusszal 4

A magyar gyártó ezután sem szeretné behúzni a kéziféket a fejlesztések terén, ugyanis 2023-24-ben akkumulátortechnológiás, illetve hidrogéncellás variánsokkal bővülhet a típuscsalád. Az új, még fejlesztés alatt lévő változatok ugyancsak 19,5 colos átmérőjű kerekekkel fognak készülni.

Hogy tetszik az új magyar autóbusz?
átlag
8.66
szavazat
805
Hogy tetszik az új magyar autóbusz?