A HAVI Logistics fehér alapon kék-zöld fényezésű teherautóival és kamionjaival rendszeresen találkozhatunk a hazai utakon. A társaság már 31 éve tevékenykedik idehaza és olyan közismert partnereknek végez élelmiszer-szállítást, mint például a McDonald’s, a MOL, a Shell, a Norbi Update, a Vapiano, vagy éppen az IKEA. A vállalat 22 évvel ezelőtt szerezte be az első griffes nyerges vontatóját és azóta lényegében a svéd gyártó állandó vásárlójának tekinthető.
CNG-vel kezdték
A HAVI négy évvel ezelőtt úgy döntött, hogy nekilát a hazai flottájának károsanyagkibocsátás-csökkentéséhez. Éppen ezért 2018-ban megvásárolták első Scania G 410 típusú, sűrített földgázzal (CNG) üzemelő nyerges vontatójukat. A vállalat ökológiai lábnyomának további csökkentése érdekében a HAVI azóta már cseppfolyósított földgázzal (LNG) hajtott nyerges vontatót is üzembe helyezett. A folyamat azonban nem zárult le, a cég szeretné, ha flotta nagy része nem csak kívülről lenne zöld.
„Szeretnénk továbbmenni ezen az úton és szeretnénk felfedezni az egyéb alternatív hajtású, így például a hibrid, plug-in hibrid, vagy elektromos teherautókban rejlő lehetőségeket is” – jegyezte meg Balla Zoltán, a HAVI Logistics operatív igazgatója. Így valósulhatott meg az a történelmi pillanat, amikor nemrég újabb környezetbarát Scaniák kulcsait vehették át a hazai forgalmazótól.
Első fecskék
A HAVI Logistics két darab Scania G 360 HEV teherautót vásárolt, amelyek még unikálisnak számítanak a hazai fuvarozásban. A kéttengelyes, 4×2-es hajtásképletű, valamint a háromtengelyes, 6×2-es hajtásképletű G 360-as ugyanis hibrid hajtáslánccal készül, ami lehetővé teszi az üzemanyagköltségek optimalizálását, emellett pedig lehetőséget biztosít az alacsony emissziójú zónákba történő behajtásra.
Mindkét jármű szigetelt doboz felépítményes és emelő hátfalas, a különbség mindössze annyi, hogy az egyik 5,20 méter hosszú, a másik pedig 7,20 méter hosszú hűtődobozzal készült. Ezzel összhangban a rövidebb 4350 milliméteres, a hosszabb pedig 4750 milliméteres tengelytávolsággal gördülhetett le a gyártósorról. Természetesen az össztömeg terén is mutatkozik némi különbség, mivel a kéttengelyes 18 tonnás, a másik pedig 26 tonnás össztömeggel rendelkezik.
Tisztán elektromos üzemmódban
A HAVI Logistics Kft. két darab Scania G 360 HEV teherautót vásárolt, amelyek még unikálisnak számítanak a hazai fuvarozásban. A kéttengelyes, 4×2-es hajtásképletű, valamint a háromtengelyes 6×2-es hajtásképletű G 360-as ugyanis hibrid hajtáslánccal készül, ami lehetővé teszi az üzemanyagköltségek optimalizálását, emellett pedig lehetőséget biztosít az alacsony emissziójú zónákba történő behajtásra. Mindkét jármű szigetelt doboz felépítményes és emelő hátfalas, a különbség mindössze annyi, hogy az egyik 5,20 méter hosszú, a másik pedig 7,20 méter hosszú hűtődobozzal készült. Ezzel összhangban a rövidebb 4350 milliméteres, a hosszabb pedig 4750 milliméteres tengelytávolsággal gördülhetett le a gyártósorról. Természetesen az össztömeg terén is mutatkozik némi különbség, mivel a kéttengelyes 18 tonnás, a másik pedig 26 tonnás össztömeggel rendelkezik.
A Scania által kifejlesztett hajtáslánc terén azonban nincs különbség. Mindkét teherautó kilencliteres, 360 lóerős dízelmotorral készül, amelynek munkáját egy 130 kW teljesítményű elektromotor egészíti ki. A villanymotor lényegében a könnyebb és simán elindulásból veszi ki a részét, tisztán elektromos üzemmódban pedig kizárólag ez az erőforrás felel a G 360-as mozgatásáért.
Az új teherautók kapcsán mindössze két új kapcsolóval kell megismerkedniük a sofőröknek. Egyik a tisztán elektromos üzemmód aktiválását, a másik pedig a dízelmotorral történő akkumulátortöltés bekapcsolását szolgáló gomb. Tapasztalataink szerint a belső égésű motor meglehetősen gyorsan fel tudja tölteni a jármű 30 kWh-os akkumulátorát, így a sofőr akár ki is tudja kapcsolni a dízelmotort, hogy tisztán elektromos üzemmódban közelítse meg a lerakóhelyet” – hangsúlyozta az újdonságok kapcsán Stadler György, a HAVI Logistics technikai szakértője.
A G 360 HEV egy feltöltéssel hozzávetőlegesen 15-20 kilométert tud megtenni, ami elegendő lehet arra, hogy a városközpontokban kizárólag elektromos üzemmódban közlekedjen. Az akkumulátort menet közben nemcsak a motor, hanem a fékezésienergia-visszanyerés, vagyis a rekuperáció is tölti. Ezt a Scania szakemberei úgy optimalizálták, hogy a lehető legmagasabb hatásfokkal működjön. Így a gépjárművezető egy hosszabb lejtőn akár jelentős mértékben megnövelheti a lítiumionos akkumulátor töltöttségi szintjét.
„Az átadás óta eltelt idő alatt a sofőrjeink nagyon kedvező tapasztalatokról számoltak be. Véleményük szerint ezek nagyon intelligens és intuitív teherautók, amelyek rendszeresen adnak jó tanácsokat a vezetéssel, így például a fékezéssel és a gázadással kapcsolatban annak érdekében, hogy a lehető leggazdaságosabb üzemeltetés valósulhasson meg” – hangsúlyozta Balla Zoltán, a HAVI Logistics operatív igazgatója.
A két új hibrid üzemű Scania G 360-ast a HAVI Logistics Kft. az átadás óta az ország minden pontján közlekedteti. Az újdonságokat ugyanakkor kizárólag belföldi használatra vásárolták, éppen ezért vannak ellátva nappali fülkével. Ebben ugyan megtalálható egy pihenőágy, de a járművek minden esetben visszatérnek a telephelyre, hogy aztán ott töltsék az éjszakát. És hogy folytatja-e a HAVI Logistics Kft. az alternatív üzemű Scaniák üzembe állítását? Ezzel kapcsolatban a cég egészen konkrét elképzelésekkel rendelkezik.
„A határozott elképzelésünk, hogy a jövőben csak olyan teherautót rendelünk a Scaniától, amiben alternatív hajtás van. Úgy vélem, hogy ezen a téren a következő állomás a plug-in hibrid lehet, ami várhatóan az év végén, vagy esetleg a jövő év elején jelenhet meg a flottánkban, amihez természetesen egy töltőoszlopot is üzembe fogunk helyezni a telephelyünkön. 2023-ban pedig várhatóan hat darab teherautót fogunk lecserélni, így azoknak is meg kell felelni az elképzeléseinknek, vagyis már biztosan alternatív hajtáslánccal fognak rendelkezni. Hozzánk már sima Euro VI-os károsanyag-kibocsátási normáknak megfelelő kamion biztosan nem fog érkezni a közeli jövőben” – árulta el Balla Zoltán.
A Scania tavaly 88 930 teherautót és nyergest, 4436 autóbuszt, valamint 11 786 ipari és vízi hajtásrendszert adott át. Iparági várakozások szerint a következő években jelentősen nőhet a legyártott hibrid teherautók száma.