Az MAN legfrissebb újdonságairól és az iparágat érintő jelenlegi kihívásokról Alexander Vlaskamp, a vállalat vezérigazgatója tartott hétfőn osztályfőnöki órát a sajtó képviselői számára. Az oroszlános márka első embere őszinte és kendőzetlen betekintést nyújtott a haszonjármű-szegmenst jelenleg formáló trendekbe. „Az iparágunk elképesztő sebességgel változik. Az MAN a története során a legnagyobb technológiai kihívással néz szembe. Ezt a változást háromféle megatrend mozgatja, a digitalizáció, a zéró károsanyag-kibocsátás és az önvezetés. Mi mindhárom területen érdekeltek vagyunk” – árulta el Vlaskamp, utalva az önvezető MAN TGX kamion sikerére, amely két évvel ezelőtt állt forgalomba.
A három megatrend közül mégis talán a legfajsúlyosabb kérdés az elektromos teherautók megjelenése. „A klímasemleges mobilitásra való átállás egyre gyorsabb ütemben zajlik az autóiparban. Biztosak vagyunk abban, hogy a teherautó-ipar követni fogja az autóipart ebben a folyamatban. Ennek két oka van, az egyik a szabályozói oldalról érkező elvárás, a másik pedig a teljes birtoklási költség. Utóbbi terén az a meglátásunk, hogy az elektromos teherautó teljes birtoklási költsége (TCO) jóval alacsonyabbá válthat a dízelénél az évtized második felére” – hangsúlyozta Vlaskamp. Ha ez a jóslat beteljesedik, akkor a dízelkamionok valószínűleg eltűnhetnek az utakról.
Hidrogén vs. akkumulátoros
Az MAN első embere kiemelte, hogy jelenleg az elektromos hajtás az egyik legenergia-hatékonyabb és legversenyképesebb megoldás az elérhető alternatív hajtásláncok között a haszonjárművek szempontjából. Véleménye szerint bár manapság szakmai körökben egyre többször kerül szóba a hidrogén, arról sem szabad megfeledkezni, hogy a hidrogén előállításához rengeteg energiára van szükség. Az úgynevezett „zöld hidrogén” meglátása szerint pedig még annyira drága, hogy sokáig nem teszi lehetővé a dízelnél kedvezőbb TCO elérését. „A rendelkezésre álló számítások azt mutatják, hogy a hidrogénhajtás teljes birtoklási költsége csak 2030-35-re lehet kisebb a dízelénél. Éppen ezért fókuszálunk jelenleg az akkumulátortechnológás teherautókra. A következő években leginkább ilyen típusok megjelenésére számíthatunk” – emelte ki az MAN Truck&Bus vezérigazgatója.
Az MAN első embere szerint egyébként is egyre nő az igény az elektromos teherautókra, ezért gőzerővel dolgoznak az akkumulátortechnológiás haszonjárművek fejlesztésén. Igaz, a bajor gyártó nem ma kezdte felfedezni az e-hajtásláncokban rejlő lehetőségeket. Az MAN már évekkel ezelőtt megépítette a TGM elektromos változatát, amelyből azóta félszáz darab készült el. A tesztpéldányok összesen 1,5 millió kilométert teljesítettek, tehát az MAN jelentős tapasztalatra tett szert, amit fel tud használni az e-teherautók fejlesztése terén. A márka az e-autóbuszok terén is a villanyosítás felé vette az irányt. „Mostanáig már 350 darab Lion’s City E autóbuszt szállítottunk le a megrendelőknek, emellett további 1300 darab legyártására érkeztek be hozzánk megrendelések. Azt gondolom, hogy ez egy olyan szegmens, ahol az e-mobilitás ugrásszerű növekedésre számíthatunk a következő években” – árulta el Vlaskamp.
Elektromos és önvezető kamionok
Az MAN sajtótájékoztatóján Alexander Vlaskamp végig egy távolsági áruszállításra fejlesztett nyerges vontató mellett állt. Nem véletlenül, hiszen ez Hannoverben mutatkozhatott be a nagyközönség számára. Az eTGX a dízelével azonos fülkével készül, azonban már teljes mértékben elektromos. A gyár tájékoztatása szerint egy nap 600-800 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel, később pedig akár napi 1000 kilométert is ki lehet belőle hozni.
A Hannoverben kiállított példány még nem a sorozatgyártásra szánt változat, de segít elképzelni, milyen lehet majd az a példány, amelyet 2024-ben vehetnek át az első üzemeltetők. Könnyen lehet azonban, hogy az önvezető TGX megelőzi az elektromos variánst. Az MAN ugyanis bejelentette, hogy az ATLAS-L4 projekt keretében 2024 közepén forgalomba állhatnak az első szériában készülő önvezető kamionok, amelyek elsősorban a logisztikai terminálok közötti konténerszállításból vehetik ki majd a részüket. Ezek lehetnek az első önvezető kamionok a német autópályákon, üzemeltetésüket várhatóan a Deutsche Bahn fogja végezni.
Vadonatúj eTGE-k
Az MAN eTGE egészen mostanáig nem volt rendelhető speciális felépítményekkel. Úgy látszik, a bajor gyártó változtatni kívánt ezen, ezért Hannoverben bemutatott egy speciális, dobozos felépítményű változatot, ami egy az egyben a Renault Master Luton változatával versenyezhet a vásárlók kegyeiért. A kétszemélyes kabin mögötti könnyűszerkezetes, merev oldalfalú felépítmény 3465 mm hosszú, 2030 mm széles és 2150 mm magas. Érdekesség, hogy a 15 köbméteres raktérbe közvetlenül az eTGE fülkéjéből is be lehet lépni, de az áruk ki- és bepakolására értelemszerűen leginkább a jármű hátulján lévő ajtó szolgál. A dobozos eTGE hajtásáról változatlan technika, vagyis egy 136 lóerős és 290 Nm-res villanymotor gondoskodik. A jármű egy feltöltéssel 110-115 kilométert képes megtenni, vagyis inkább városi áruszállításra használható.
A TGE széles körű felhasználhatóságát jól tükrözi, hogy akár mobil motorszervizt is lehet belőle csinálni. Valószínűleg nem ez lesz a legelterjedtebb verzió, ennek ellenére mindenképpen figyelemreméltó darab, ami biztosan felkelti a motorversenyekben érdekelt csapatok figyelmét. Az MAN egy 4×4-es, Individual Lion’s TGE 3.180-ast mutatott be, amiben egy szemet gyönyörködtető Ducati is helyet kapott. A motort természetesen nem kézzel kell a TGE-be tenni, erre a célra ugyanis egy speciális, kihúzható rámpa áll rendelkezésre. A biztonságos szállítás érdekében pedig a Ducati spaniferek segítségével könnyedén a padlóhoz rögzíthető. A szervizkocsi hajtásáról 2,0 literes, 177 lóerős és 410 Nm nyomatékot kínáló dízelmotor gondoskodik, amelyhez 8 sebességes automata váltó csatlakozik.
Új családtagok a Lion’s kínálatban
Az MAN 2020-ban mutatta be megújult nehéz kategóriás teherautó-kínálatát, az első MAN TGX Individual Lion S kivitelről pedig tavaly rántották le a leplet. A müncheni székhelyű gyártó háza táján most elérkezettnek látták az időt, hogy a távolsági áruszállításra szánt példányokon kívül más nehéz kategóriás teherautókat is meg lehessen rendelni Individual Lion S csomagban. Ebből a szempontból a paletta idén egy TGS 41.520 (8×4) dömperrel, valamint egy TGS 26.520 (6×6) teherautóval bővült. Előbbi fekete, utóbbi pedig grafitszürke fényezéssel gördült le a gyártósorról. Mindkét teherautó külsejét az Individual Lion S-nél megszokott piros csíkok, fekete felnik, illetve kiegészítő lámpák teszik sportosabbá. Ezek a színek az utastérben is tetten érhetők: piros cérnavarrás köszön vissza a vezetőülésről, illetve a kormánykerékről, de ugyanilyen színben virítanak a légbeömlők keretei is. A sportos megjelenéshez kifejezetten jól passzol a digitális visszapillantó, amelyek belső kijelzőit az A oszlopokon helyezték el.
Az Individual Lion S nyerges vonató családja is bővült egy tűzpiros TGX 18.640 típusú vontatóval, amelynek megjelenését kiegészítő felső lámpasorral, rozsdamentes keréktárcsákkal, zongoralakk-fekete külső napellenzővel, valamint piros lamellákkal ellátott hűtőmaszkkal dobták fel. Az újdonság a szokásosnál nagyobb komfortot kínál a sofőrök számára, a felső ágy helyét ugyanis egy kiegészítő szekrénysor vette át, amelynek közepében egy mikrohullámú sütő, valamint egy kávéfőző is helyet kapott. A külsőhöz hasonlóan a belső tér sem kevésbé exkluzív: a bőrborítású ülések fejtámláit piros oroszlánok díszítik, és ezzel összhangban a biztonsági öv is piros színű. A MAN totemállata a padlószőnyegről is visszaköszön, a fülke bal és jobb oldali küszöbét pedig MAN-felirat díszíti. Kétség sem fér hozzá, hogy ezt a távolsági nyergest bárki elfogadná.
Megújult D26-os motor
Bár a jövőt az MAN is az elektromos hajtásban látja, a vállalat szerint a belső égésű motorokra még egy darabig biztosan szükség lesz, éppen ezért minél gazdaságosabbá kell tenni őket, hiszen az üzemeltetők számára egyáltalán nem mindegy mennyit fogyasztanak, főleg a jelenlegi gázolajárak mellett. Az MAN ezért bemutatta a megújult D26-os dízelmotort, amely 50 Nm-rel nagyobb nyomatékot, valamint 10 lóerővel nagyobb teljesítményt kínál az elődhöz képest. A vállalat számításai szerint ez a motor 3%-kal kevesebb gázolajjal is beéri, illetve nem csak a távolsági áruszállítás, hanem az építőipari felhasználási igényeket is ki tudja elégíteni. A megújult motorcsaládot egy D2676 LF típusú, hathengeres, 520 lóerős, Euro VIe károsanyag-kibocsátási normákat teljesítő blokk képviselte, amely 2650 Nm-es nyomatékot ad le 930-1350 percenkénti fordulatszám mellett.
Az MAN újdonságcsomagja ugyanakkor ezzel még nem ért véget, mivel a vállalat két fontos lépést is bejelentett. Az egyik, hogy a TGX és a TGM olyan vezetéstámogató rendszerekkel gazdagodott, mint például a kanyarodást (TA), illetve a sávváltást segítő asszisztens (LCS), valamint az aktív sávtartó asszisztens (LCCPA). A vállalat emellett bemutatta legújabb alkalmazását, az MAN SimplePay-t, ami sokkal egyszerűbbé és könnyebbé teszi a sofőrök számára a kutakon történő fizetést, emellett biztosítja a flottaüzemeltetők számára az üzemanyagköltségek ellenőrzését és nyomon követését.
Hiszünk benne, hogy csak akkor tudjuk igazán kielégíteni a gépjárművezetők szükségleteit, ha hasznos digitális megoldásokat kínálunk, olyanokat, mint például az automatikus fizetés lehetősége a tankolásnál. Csak így tehetjük egyszerűbbé a mindennapi áruszállítást” – jegyezte meg Alexander Vlaskamp.
Az MAN tehát az idei évben leginkább a közúti áruszállításra helyezte a fókuszt az IAA-n, de a rendezvényen az MAN Lion’s City E megkapta a 2023-as Év Autóbusza díját is, ami fontos elismerése a cég elektromos autóbuszok terén elért eredményeinek.