A Forma-1 nem kifejezetten a legkörnyezetbarátabb versenysorozat, de a csapatok mindent megtesznek annak érdekében, hogy csökkenjen az ökológiai lábnyoma. A mérnökök már dolgoznak azon, hogy legalább az évtized végére nettó zéró kibocsátását érjenek el, ami annyit jelent, hogy csak annyi károsanyagot bocsájtanak ki a levegőbe, amennyit a bolygó el tud nyelni. A megoldást a fenntartható forrásból szármató üzemanyagok jelenthetik, amelyeket várhatóan 2026-ban vezethetnek be az F1-es versenyautóknál.

A különböző országokban feltűnő Forma-1-es versenyautók károsanyag-kibocsátása azonban csak egy elem. Az egész világot átutazó csapatoknak komoly logisztikai támogatásra van szüksége, amit általában kamionokkal és teherautókkal szállítanak egyik versenypályától a másikig. Ezek a kamionok ugyanúgy üvegházhatást okozó károsanyagokat bocsájtanak ki. A Mercedes-AMG  Petronas Forma-1-es csapat éppen ezért úgy döntött, hogy nekiveselkedik saját kamionjainak károsanyag-csökkentésének.

Bioüzemanyagokkal kísérletezik egy Forma-1-es csapat 1

A csapat 16 teherautót – köztük Mercedes-Benz Actros gyártmányú távolsági nyerges vontatókat – hidrogénezett növényi olajjal (HVO 100-zal) tankolt meg a belgiumi Spa, a hollandiai Zandvoort,  valamint az olaszországi Monza között. A teherautók és kamionok összesen 1400 kilométert tettek meg és ez alatt a táv alatt 89 százalékkal sikerült csökkenteni a károsanyag-kibocsátást. Ez azt jelenti, hogy 44 091 kilogramm szén-dioxid kibocsátástól óvták meg a bolygót a normál gázolajjal történő közlekedéssel szemben.

De miért ilyen előnyös ez az üzemanyag a dízelolajjal szemben? A HVO-t már több évtizede sikerrel használják Svédországban főként városi buszok, vagy közúti áruszállításban használt kamionok hajtására. Az üzemanyagként történő használatra előállított HVO növényi olajokból és háztartási hulladékként összegyűjtött zsiradékokból áll. Ez lényegében egy olyan biodízel, amelyet sok normál dízelüzemű, Euro VI-os teherautó motor képes kezelni. (De csak akkor, ha gyárilag hitelesítve van rá).

A Forma-1-ben nem csak a HVO bukkant fel egyfajta megoldási lehetőségként. Az istállók – köztük a Mercedes-Benz AMG-Petronas már egy ideje tesztelik az E10-as üzemanyagot is, amely 10 százaléknyi megújuló energiaforrásból származó etanolt tartalmaz.