Mivel a pandémia alatt sok előre beharangozott kiállítás elmaradt vagy halasztásra került, a gyártók előre menekültek az újdonságok kommunikálását illetően és gyakran nem várták meg a nemzetközi rendezvényeket. Ez érthető, hiszen ők abból élnek, hogy teherautókat és nyerges vontatókat adnak el, az elektromobilitás terén pedig gyakran néhány hónap is sokat számít. A hannoveri IAA haszonjármű-kiállítást szerencsére sikerült megtartani idén, így a Volvo Trucks újdonságait bárki megtapogathatta. És ki tudja, az sem kizárt, hogy akár már a holnap újdonságai vonultak fel a svéd gyártó standján.

A teherautó-gyártásban elektromos átalakulás zajlik. És mi ennek az átalakulásnak az éllovasai vagyunk. Európában körülbelül 30 százalékos piacrésszel büszkélkedhetünk, Észak-Amerikában még ennél is nagyobb, 60 százalékos a piaci részesedésünk” – hívta fel a figyelmet Roger Alm, a Volvo Trucks elnöke. Ez az eredmény nem a véletlen műve, hiszen a svéd gyártó az elsők között, 2019-ben kezdte meg a közepes teherbírású FL és FE teherautók gyártását. A vállalat eddig több mint 2600 e-teherautót adott el a világ 27 különböző országába.

Az akkumulátortechnológiás teherautók fejlesztésének tempóján a Volvo Trucks a Covid alatti időkben sem lassított. Így történhetett, hogy Európában elsőként kezdhette meg a göteborgi székhelyű gyártó a nehéz kategóriás elektromos nyerges vontatók sorozatgyártását. Ennek köszönhetően immáron az FH, az FM is elérhető tisztán elektromos változatban. De a palettára az építőiparnak szánt FMX Electric is felkerült.

Vadonatúj e-tengelyt mutatott be a Volvo Trucks 1

Felmérték az igényeket

A Volvo Trucks nem egy friss startup és nem is egy, a piaci igényekre lassan reagáló vállalat. A svéd gyártó, hogy biztosra menjen, május és június között megkérdezte a fuvarmegrendelőket, hogy mennyire nyitottak az elektromos teherautókra. A nemzetközi Ipsos kutatóintézet által elvégzett kutatásba 100 darab vezető e-kereskedelemmel, valamint elektronikai eszközök, ruházati termékek előállításával foglalkozó céget vontak be. Olyanokat, amelyek a közúti áruszállítás legnagyobb vásárlói közé tartoznak.

A felmérésben részt vevő cégek 79%-a nyilatkozott úgy, hogy hajlandó lenne többet fizetni a CO2-semleges közúti áruszállításért. 85 százalékuk pedig úgy vélekedett, hogy kész arra, hogy más fuvarozót válasszon, ha nem képes eleget tenni a követelményeinek. Ennél is érdekesebb azonban, hogy a kutatásban részt vevő cégek több mint 60 százaléka attól tart, hogy akár három éven belül elveszítheti ügyfeleinek jelentős részét, ha nem képes eleget tenni az alacsony vagy zéró károsanyag-kibocsátási elvárásoknak.

Vadonatúj e-tengelyt mutatott be a Volvo Trucks 23

Roger Alm, a Volvo Trucks elnöke.

„Mindez azt jelenti, hogy a közeli jövőben rendkívüli változásoknak lehetünk a szemtanúi a károsanyag-kibocsátástól mentes hajtásláncok elterjedését illetően. Úgy véljük azonban, hogy akkor segíthetjük ügyfeleink elektormobilitásra való átállását, ha komplex megoldásokat nyújtunk, beleértve az útvonaltervezést, a töltést, valamint a megfelelő szervizszolgáltatásokat. Az sem elhanyagolandó tényező, hogy a finanszírozás terén is a lehető legrugalmasabb megoldásokat tudjuk kínálni” – emelte ki a Volvo Trucks első embere.

Több tízezer töltőpont

A Volvo Trucks számításai szerint a fuvarozók legalább 50 százaléka egyáltalán nem tesz meg többet napi 300 kilométernél Európában. Ez azt jelenti, hogy ekkora napi futásteljesítménynél abszolút működőképes megoldás lehet az éjszakai, depóban történő elektromos töltés. „Vagyis, a közúti áruszállítás jelentős részét akár már ma is elektrifikálni lehetne jelentős, nagy teljesítményű töltőhálózat kiépítése nélkül. A Volvo Trucks ugyanakkor nem mondott le egy nagy lefedettségű elektromos töltőhálózat megvalósításáról” – hangsúlyozta Jessica Sandström, a Volvo Trucks Product Management részlegének alelnöke. A vállalat úgy döntött, hogy a Traton-csoporttal és a Daimlerrel közösen Európában 70 ezer nagy teljesítményű elektromos nyilvános töltőpontot létesít az áruszállítás szempontjából fontosabb utak és autópályák mentén.

Vadonatúj e-tengelyt mutatott be a Volvo Trucks 24

Jessica Sandström elárulta, hogy pontosan mennyi töltőpont létesülhet Európában a Volvo Trucks, a Daimler és a Traton-csoport jóvoltából.

Megrendelők igényei szerint 

Hannoverben több, korábban beharangozott újdonság először volt látható. Ezek közé tartozik a 44 tonnás össztömegre hitelesített, Globetrotter fülkével szerelt Volvo FH Electric nyerges vontató, amelyet hat darab, egyenként 90 kWh kapacitású akkumulátorcsomaggal láttak el (össz. 540 kWh). A nyerges egy feltöltéssel 300 kilométert képes megtenni, vagyis egyelőre inkább regionális áruszállításra lehet bevetni. 250 kW-os DC-töltővel 2,5 óra alatt, míg 43 kW AC-töltővel 9,5 óra alatt tölthetők fel az akkumulátorai.

A jármű hajtásáról 666 lóerős (490 kW) 2400 Nm-es nyomatékú villanymotor gondoskodik, amelyhez 12 sebességes I-Shift automata sebességváltó csatlakozik. A kényelem és komfort terén az FH Electric ugyanazt tudja, mit dízeles társai, sőt lényegében a műszerfala is megegyezik vele, ráadásul az I-Shift váltó is marad a helyén, azaz az ülés jobb oldalán.

Vadonatúj e-tengelyt mutatott be a Volvo Trucks 25

Az akkumulátortechnológiás Volvo FH.

Vadonatúj e-tengelyt mutatott be a Volvo Trucks 26

Az elektromos Volvo FH belülről.

Ugyancsak a premierek táborát gazdagította a Volvo FM Electric nyerges vontató, amely az FH-val azonos hajtáslánccal, ennek megfelelően ugyanazzal a villanymotorral és akkumulátorcsomagokkal készül. A két változat között a legfontosabb különbség a fülkében van, az FM-ben ugyanis csak egy keskenyebb ágy kapott helyet, mivel ezt a kabint alapvetően az áruterítésre szánt teherautók számára tervezték. A kínálatból természetesen nem hiányozhatott az építőipari alkalmazásokra szánt FMX Electric sem, amely szintén az FH-nál, illetve az FM-nél alkalmazott hajtáslánccal büszkélkedhet. Annyi különbség talán említést érdemel, hogy 6×2-es hajtásképletű billencsesként 320 kilométert is meg lehet vele tenni egy feltöltéssel.

Vadonatúj e-tengelyt mutatott be a Volvo Trucks 27

A Volvo FM is az FH hajtásláncát kapta.

Vadonatúj e-tengelyt mutatott be a Volvo Trucks 28

A Volvo FM műszerfala.

Nyilván a legtöbb gyártó inkább a maximális hatótávot kommunikálja szakmai berkekben, de azért fontos megjegyezni, hogy az FH, az FM és az FMX is választható kevesebb akkumulátorral. A megrendelők 2-6 akksival (180-540 kWh), illetve 450-666 lóerős villanymotorokkal is választhatják ezeket a járműveket.

Akár 440 kilométeres hatótáv

A premierek sorát a Volvo Trucks egy új hátsó e-tengellyel zárta, amely integrálja az elektromotort, valamint a sebességváltót. Mindez több akkumulátor beépítését teszi lehetővé az alvázba, így a hosszabb távú fuvarfeladatok is villamosíthatók. A svéd gyártó úgy kalkulál, hogy így egyes alkalmazásoknál akár 440 km-es hatótáv is elérhető. Az újdonságot néhány év múlva kezdik el beépíti a Volvo Trucks szériagyártású elektromos teherautóiba, illetve az önjáró alvázaiba.

Vadonatúj e-tengelyt mutatott be a Volvo Trucks 29

A Volvo Trucks új e-tengelye lehet a csodafegyver.

Bár az idei évben a Volvo Trucks egyértelműen az elektromos hajtású újdonságokra helyezte a fókuszt, a sajtótájékoztatón az is elhangzott, hogy a svéd gyártó továbbra sem mond le a biogáz, a HVO-val kapcsolatos megoldásokról. Sőt, ezekkel, valamint az elektromos, illetve üzemanyagcellás teherautókkal kívánja elérni a nulla károsanyag-kibocsátást. Utóbbi esetében pedig kizárólag megújuló energiaforrásból előállított, úgynevezett zöldhidrogénnel képzeli el a nulla károsanyag-kibocsátás elérését.