A Nikola Motor az idei hannoveri IAA haszonjármű-kiállításon hivatalosan is bejelentette, hogy Észak-Amerika után Európában is megveti a lábát az akkumulátor-technológiás Tre nyerges vontatóval. Az újdonság kéttengelyes verzióban, 4×2-es hajtásképlettel készül. A jármű hajtásáráról 645 lóerős (480 kW) villanymotor gondoskodik, amelyet az FPT által fejlesztett e-tengelybe integráltak. Ez a gyártó tájékoztatása szerint elég erős ahhoz, hogy 6%-os emelkedőn legalább 58 km/órás sebességgel kapaszkodjon fel.
A villanymotor működéséhez szükséges energiát egy 9 darab akkumulátorból álló csomag biztosítja, amely 733 kWh összkapacitással rendelkezik. Ez kicsivel nagyobb a két évvel ezelőtt kommunikált értéknél (720 kWh), de ez a beszállítónak köszönhető. A Nikola Tre egy feltöltéssel elvileg 530 kilométert képes megtenni, maximum 44 tonnás össztömegben. A jármű akkumulátorcsomagja 175 kW-os gyorstöltővel 160 perc alatt feltölthető, de hamarosan akár 350 kW-os töltő is elérhető hozzá, amivel 100 perc alatt le lehet tudni ezt a folyamatot.
Bár a Nikola Motor amerikai startupként kezdte a karrierjét, a cégbe az Iveco anyagcége a CNH Industrial is beszállt, ennek köszönhető, hogy a modell lényegében az európai piacra fejlesztett Iveco S-Way főegységeivel (kabin+alváz) készülhet. Sőt, maga a jármű igazából a németországi Ulmban, az Iveco és a Nikola közös üzemében készül az európai piacra. Ennek köszönhetően a fülkéje és a műszerfala „ivecós”. Igaz, a Nikola Tre teljes mértékben digitalizált, azaz műszeregység helyén egy jókora színes kijelző van és jobb kéz felől egy még nagyobb kijelzőt építettek be az infotainment és multimedia rendszer kezelésére.
Az elektromos Tre mellett a Nikola bemutatta a már korábban beharangozott üzemanyagcellás változatot is. Ez ugyancsak az Iveco S-Way alvázát és az olasz gyártó által fejlesztett alvázat használja. A háromtengelyes, 6×2-es hajtásképletű, 3932 mm-res tengelytávval rendelkező nyerges vontató a dizájn szempont tekintve megegyezik a Tre BEV-vel, de a különbségekhez írható, hogy a kabinja mögött egy jókora acélszekrény van, amelyben az üzemanyagcella modul kapott helyet. A Tre FCEV a hidrogéntartályaiban 70 kilogrammnyi hidrogént képes tárolni 700 baros nyomás mellett, ami körülbelül 800 kilométeres hatótávot tesz lehetővé. A tartályok kiürülése esetén mindössze 20 percre van szükség az újratöltésükhöz.
A Nikola Tre BEV és a Tre FCEV igazi sorfordító szerepet tölthetnek be a közúti áruszállításban. Ezek az elektromos nyergesek a dízelekkel azonos teljesítményt és vezetési élményt nyújtanak még a legkeményebb, nehéz-kategóriás áruszállításban is. A Nikola újdonságai készen állnak a regionális és a távolsági áruszállítás igényeinek kielégítésére” – mondta Michael Lohscheller, a Nikola Corporation elnöke.
A Nikola Tre tehát ősztől már Európában is rendelhető, de a Tre FCEV-re még 2024-ig várniuk kell az európai felhasználóknak. Észak-Amerikában viszont már 2023 második felétől meg lehet vásárolni.