A mai nyerges vontatóktól radikális mértékben eltérő prototípusról rántotta le a leplet a Hydrogen Vehicle Systems (HVS). A glasgow-i székhelyű cég 2017-ben lépett a színre, és a nevéből adódóan kizárólag hidrogénhajtású haszonjárművek fejlesztésével foglalkozik. A HVS eddig a könnyű teherbírású teherautók terén tevékenykedett, de most megálmodta, milyen lehet a jövő nyergese hidrogéncellás változatban.
Az újdonság nem hasonlít egyetlenegy jelenleg sorozatgyártásban lévő európai gyártó termékére sem, amiből arra lehet következtetni, hogy teljesen új kabint fejlesztenek a járműnek. Ez melós dolog, hiszen eleget kell tenni az előírt borulásvédelmi és biztonsági előírásoknak. Ez azt jelenti, hogy el fog tartani egy darabig, amíg a szükséges típusjóváhagyást megkapják, de ha a szintén nulláról induló Volta Trucks elektromos teherautót nézzük, akkor elmondható, hogy talán 2-3 év múlva már át is adhatják az első példányokat tesztelésre az előre kiválasztott üzemeltetőknek.
A HVS prototípusa 4×2-es hajtásképlettel rendelkezik. A jármű hajtásláncával kapcsolatban egyelőre kevés részletet árultak el, de annyi bizonyos, hogy mozgatásáról egy hátsó e-tengely gondoskodik, az üzemanyagcellákat pedig nem egy fülke mögé épített szekrényben, hanem a kabin alatt, a motorsátorba fogják beépíteni. Ennek azért van jelentősége, mert így az üzemanyagcellák nem vesznek el helyet a kabinból és az esetleges ütközés során keletkező sérülésektől is jobban védve vannak. A hidrogéntartályokat a fülke és kabin közötti részen építették be, az alváz középső traktusába pedig a lítiumion-akkumulátorok kerültek.
A HVS prototípusa a gyártó szerint körülbelül 500 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel, de azt egyelőre nem tették közzé, hogy az akkumulátorai külső erőforrásból is tölthetőek-e. Ebben az esetben ugyanis akkor is tovább tudna menni a sofőr a járművel, ha csak elektromos töltőállomást találna útközben. Az újdonságban két fő utazhat egyszerre, és a jelenlegi trendeknek megfelelően az új hidrogéncellás nyerges teljes mértékben digitális műszeregységgel, illetve műszerfallal rendelkezik.
A prototípus kifejlesztése mindössze 10 hónapot vett igénybe, és várhatóan a HVS komolyabb tesztelésnek fogja alávetni az újdonságot. Ezt követően elkészülhet belőle az első olyan prototípus, amely már közel állhat a szériagyártáshoz. A HVS célpiacának elsősorban Nagy-Britannia tekinthető, de nincs kizárva, hogy később az uniós országokban is szerencsét próbálnának a hidrogéncellás nyergessel, hiszen Németországban már egy közel 100 töltőpontból álló hidrogéntöltő-hálózat áll rendelkezésre.