Bár a Nemzetközi Közúti Fuvarozók Egyesülete (IRU) üdvözli az Európai Bizottság Euro VII-es („Euro 7”) károsanyag-kibocsátási normák bevezetését a nehézkategóriás teherautóknál, ennek ellenére fontos kritikai észrevételeket fogalmazott meg a készülő tervezettel kapcsolatban. Mint ismeretes, a jelenleginél szigorúbb norma az évtized közepén, vagy annál egy kicsit később lépne életbe. Az IRU legfrissebb közleményében arra hívja fel a figyelmet, hogy bizonyos járműveket teljesen újra kell majd tervezni az új szabvány miatt, ami jelentős és aránytalan költségnövekedést okozna a járműgyártók számára.
Ha nem sikerül megtalálni a megfelelő arányt a károsanyag-kibocsátási előírások szigorítása, az emiatt keletkező többletköltségek, valamint a környezetvédelmi előnyök között, akkor könnyen lehet, hogy az új norma eltántorítja a járműgyártókat attól, hogy új, innovatív technológiákat fejlesszenek. Mindemellett az üzemeltetőket is elriaszthatja attól, hogy ilyen károsanyag-kibocsátási szintnek megfelelő teherautókat vásároljanak” – hívta fel a figyelmet Raluca Marian, az IRU EU-ügyekért felelős igazgatója.
Az IRU a fentieken túl fenntartásokkal kezeli azt az ötletet, hogy bekerüljenek az Euro VII-es szabványba a fékek, illetve a gumiabroncsokkal kapcsolatos határértékek. Bár a szakmai szervezet szerint valóban szükség van arra, hogy számításba vegyék egy jármű fontosabb, környezetre káros hatást gyakorló alkatrészeit, ennek ellenére úgy látják, hogy észszerűbb lenne a hajtásláncra fókuszálni.
„Felmerül a kérdés, hogy így előfordulhat-e az, hogy egy üzemeltető vesz egy Euro VII normákat teljesítő kamiont, majd egy évvel később az kiesik a szabványból, mert mondjuk a tulajdonos gumiabroncsokat vagy fékeket cserél rajta. Ez gyakorlatilag jelentheti azt is, hogy a teherautó vagy a kamion nem hajthat be az alacsony károsanyag-kibocsátású övezetbe?” – tette fel a kérdést Marian. Hozzátette: bíznak abban, hogy az Euro VII-es szabványok pragmatikusak és világosak lesznek bizonyos szempontok terén.
Jelenleg közel 7 millió nehéz teherbírású teherautó rója az utakat az Európai Unióban nap mint nap. Ezek 96 százaléka dízelüzemű, vagyis a készülő szabvány minden bizonnyal széles körben fogja érinteni ezt a szektort.