Az elektromos Iveco Daily hosszú ideje szerepel az olasz gyártó kínálatában, de eddig nem volt igazán sikeres. Erősen alátámasztja mindezt, hogy utoljára öt évvel ezelőtt tesztelhettünk eDaily-t, de azóta egyetlenegy példányt sem adtak el belőle Magyarországon. Az olasz gyártó a jelek szerint szeretne mindent tiszta lappal indítani, mert nemrég meghívta a nemzetközi sajtó képviselőit a torinói központjába, hogy tehessenek egy karikát a megújult eDailyvel.

Ez pedig annyira új, hogy kis túlzással azt is lehetne mondani, hogy a festék is éppen csak most száradt meg rajta. Az Iveco először a hannoveri IAA haszonjármű-kiállításon mutatta be megújult Iveco eDailyt, amely teljes mértékben ideális lehet a mostanában egyre jobban felfutó „utolsó kilométeres” városi áruszállítással foglalkozó vállalkozások számára.

Ez a furgon olyat tud, amit egyik másik sem 1

Külső

Az Iveco eDaily külsejében nincs változás, tehát ugyanazzal a dizájnnal készül, mint amivel a dízeles, vagy CNG-s társai is. Igazából furcsa is lett volna, ha az olaszok hozzányúlnak a megjelenéséhez, hiszen utoljára 2019-ben kapott egy szolid faceliftet. Kétség nem fér hozzá, hogy azért így is van újdonság: a vadonatúj eDaily-kre már az Iveco új logója kerül, ami már messziről is jobban olvasható. Fontos az azonosítás, pláne az e-furgonok világában, amely még csak most kezd igazán beindulni. 

Ez a furgon olyat tud, amit egyik másik sem 55

És íme az új logó. Hát ugye, hogy olvashatóbb?

Ennél is fontosabb azonban, hogy az áruszállítók fel legyenek készítve a városi közlekedés viszontagságaira. Éppen ezért az eDaily zárt furgonok karosszériáját széles műanyagburkolatok védik. Ezek az oldalburkolatok lényegében a karosszéria aljától egészen a lökhárító magasságáig húzódnak és kitöltik a két kerékjárati ív közötti távolságot. Ezek a burkolatok amellett, hogy nagyon praktikusak, jól harmonizálnak a színezetlen műanyag kilincsekkel, valamint az ugyancsak fényezetlen visszapillantó tükör házakkal.

Az eDaily-ből összesen 200 féle változat létezik és megrendelők legalább ötféle karosszéria hosszból, valamint háromféle magasság közül választhatnak. Esélyes tehát, hogy minden üzemeltető meg fogja találni a vállalkozása számára a legmegfelelőbbet. Ha az általunk kipróbált verziót vesszük alapul, akkor az a méreteit tekintve egy teljesen átlagos furgon, amely 3520 mm-es tengelytávolsággal és 12 köbméteres raktérrel, illetve 920 kilogrammos teherbírással rendelkezik. Extrém esetben ugyanakkor 4,5 tonna teherbírású, 20 köbméteres raktérrel rendelkező változatot is lehet belőle rendelni.  

Ez a furgon olyat tud, amit egyik másik sem 56

Oldalról is szexi a Leoncino eDaily.

Ez a furgon olyat tud, amit egyik másik sem 57

Jól áll neki ez a szín.

Mi teszi lehetővé, hogy az eDaily-t úgy lehessen szabni, mint a méterárut? Nos, elsősorban mindez a masszív és jól variálható létraalváznak, valamint az erős hátsó tengely köszönhető, amely 2700 kilogrammos teherbírással rendelkezik. Az Iveco eDaily zárt áruszállítós, platós, ponyvás, merev felépítményes, hűtődobozos, illetve duplafülkés változatokban készül. Létezik belőle továbbá minibusz is, sőt akár speciális hulladékgyűjtős felépítménnyel is elérhető. Mindemellett ez az egyetlen olyan furgon a piacon, ami tetszőleges hátsó tengely áttétellel választható. Az eDaily 50 C 3,6 és 4,44, míg 72C 4,3 és 5,13-as tengelyáttétellel rendelhető meg. Szóval akár rá is írhatnák, hogy ez a furgon olyat tud, amit egyik másik sem a piacon.

Belső

Az eDaily utastere lényegében változatlan a facelift óta, de az idő nem fog rajta, mivel sikerült egy meglehetősen modern és a 21. századi elvárásoknak teljes mértékben megfelelő fülkét kialakítani. A modell továbbra is alulról hajlított kormánnyal, fedélzeti komputerrel, valamint 7 colos színes kijelzővel ellátott multimedia rendszerrel készül. A lábtér, a válltér és a fejtér továbbra is megfelelő, még akkor is, ha három fő utazik a fedélzeten. Az ülések kárpitozása és a fülkében használt burkolatok szerintem igényesek, nem keltenek olcsófurgonos benyomást.

Ez a furgon olyat tud, amit egyik másik sem 58

Az eDaily műszerfala kezd közel állni a tökéleteshez, de sajnos minuszban van egy pohártartóval.

Ez a furgon olyat tud, amit egyik másik sem 59

Ezen a Hannoverben debütáló eDaily-n látszik, hogy egy Daily is lehet vonzó és trendi.

Szerencsére a sofőrnek bőven akad helye arra, hogy az utazás idejére úgy helyezze el a személyes tárgyait, hogy azok ne potyogjanak ki a helyükről egy élesebb kanyarban. Az apróbb dolgokat, így például iratokat, a műszerfal feletti fakkokba, a kesztyűtartóba, vagy az ajtók oldalzsebeiben helyezhetjük el biztonságosan. A kesztyűtartó felett, az utasüléssel szemben pedig egy szélesebb nyitott párkány is rendelkezésre áll, amin többek között szemüvegtok, vagy cigarettás doboz méretű tárgyakat tárulhatunk. A nagyobb holmik számára pedig az utasülések alatt található tárolórekeszeket érdemes igénybe venni. A műszerfallal kapcsolatban az egyetlen negatívum, hogy a sofőr bal oldali pohártartója eltűnt, oda került ugyanis az intelligens lengéscsillapítás szabályozó rendszer kezelőfelülete. Ez minden eDaily esetében az alapfelszereltség része.

Ez a furgon olyat tud, amit egyik másik sem 60

Az Iveco eDaily sokat fejlődött önmagához képest.

Érdekesség, hogy az eDaily-nél speciális fülke kialakításra is lehetőség van. A megrendelők például kérhetik úgy a modellt, hogy legyen ajtó a fülkét a raktérrel elválasztó falon, ebben az esetben viszont le kell mondani az oldalsó üléspadról, helyét pedig egy kis lehajtható, ámde biztonsági övvel ellátott „ülőke” veszi át, amin hosszabb utazásokat biztosan nem lehet abszolválni, hiszen ahhoz túlságosan kényelmetlen lenne.

Ez a furgon olyat tud, amit egyik másik sem 61

Helyes kis lehajtható üléssel is kérhető.

Az eDaily rakterét a padlótól a plafonig farostlemezekkel borítják, de a padló is megkapja a szükséges védelmet, sőt még rögzítőszemek is rendelkezésre állnak rajta a rakományok megfelelő rögzítése érdekében. Ami negatívum lehet az a kerékdobokon nincs védőburkolat, illetve azokat célszerű szögletesíteni a raktérben és akkor akár pakolni is lehetne rájuk. A raktérbe egyébiránt mind hátul, mind pedig oldalról kényelmesen lehet feljutni a széles lépcsőknek köszönhetően.

Ez a furgon olyat tud, amit egyik másik sem 62

A sajtó tesztautók kaptak egy teszt sújt is.

Ez a furgon olyat tud, amit egyik másik sem 63

Oldalról is széles ajtón keresztül lehet be- és kipakolni.

Technika

Az eDaily hajtásáról egy 188 lóerős (140 kW) és 400 Nm-es villanymotor gondoskodik, amellyel a jármű maximum 120 km/órás sebességgel tud haladni. A teljesítmény tekintetében ez mindenképpen előrelépés a korábban említett, előző generációs elektromos Daily-hez képest, hiszen abban csak egy 109 lóerős egység volt.  Az igazsághoz hozzá tartozik azonban, hogy fent megadott értékek a csúcsteljesítményre vonatkoznak, amit 1-2 percig lehet igénybe venni például akkor amikor maximum 30 százalékos emelkedőre kell felkapaszkodni, vagy, amikor tempós gyorsításra van szükség az autópályára történő felhajtásnál. Alapvetően a sofőröknek 120 lóerővel és 220 Nm-es nyomatékkal kell számolniuk.

Ez a furgon olyat tud, amit egyik másik sem 64

Az eDaily motorházteteje már nem dízelmotort rejt.

Az eDailyben dolgozó villanymotor a lítiumion akkumulátorból nyeri a működéshez szükséges energiát. A megrendelők háromféle – 37 kWh, 74 kWh és 111 kWh – kapacitás közül választhatják ki a számukra legmegfelelőbbet. Nyilván itt is érvényes az az ökölszabály, hogy egy üzemeltetőnek figyelembe kell vennie, hogy átlagosan mennyit akar menni egy nap a furgonjával. Az Iveco által megadott kis táblázat szerint a 3,5 tonnás össztömegű változat a legkisebb kapacitás esetén 120 kilométert, a 74 kWh-os akksicsomaggal pedig már 235 kilométert képes megtenni egy feltöltéssel. A legnagyobb akkumulátor kapacitással számolva a 5,2 tonnás változattal 260 kilométert, míg a 4,2 tonnás variánssal 300 kilométert lehet menni.

Ez a furgon olyat tud, amit egyik másik sem 65

Ezt is az orrán lehet tölteni, mint minden más villanyfurgont.

Mivel az eDaily ePTO-val, azaz elektromos mellékhajtással készül, ezért ezt érdemes figyelembe venni az ideális hatótáv megválasztásánál. Az Iveco által kínált mellélhajtások 2,5 kW és közötti 15 kW teljesítménnyel rendelkeznek és nemcsak hűtődobozos, hanem akár hulladékgyűjtős felépítménnyel rendelkező eDaily-k is kérhetők ePTO-val. Itt fontos megjegyezni, hogy a jármű akkumulátora kimagaslóan jó, 265Wh/kg-os energiasűrűséggel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy a teljes akksikapacitás 95 százaléka felhasználható. Ez egyértelműen a beszállító, vagyis az FPT Industrial/Microvast érdeme.

Ez a furgon olyat tud, amit egyik másik sem 66

Akár kis kukásautóként is lehet használni.

A torinói bemutatón az is elhangzott, hogy az Iveco rugalmasan kezeli az akkumulátor-kérdést. Ez azt jelenti, hogy ha valaki például a legkisebb akkumulátor kapacitással rendeli meg a furgont, attól még az bővíthető abban az esetben, ha jármű új tulajdonoshoz kerül, vagy egyszerűen az üzemeltető csak meggondolja magát. Ebben az esetben ugyanis az Iveco szervizben képesek lesznek bővíteni az akkumulátor-kapacitást, így nem kell az üzemeltetőknek aggódnia a hatótáv miatt. Az energiatároló csomag töltése egyébként kényelmesen és egyszerűen megoldható, hiszen az ehhez szükséges  dugalj a jármű orrán található. Használat előtt mindössze csak egy kis ajtót kell kinyitni a hűtőmaszkon. Töltésnél a leggyorsabb alternatívát a 80 kW-os maximális teljesítményű gyorstöltő jelenti, amivel mindössze fél óra alatt lehet feltölteni az akkumulátorokat 15%-ról 80%-osra. 22 kW-os AC-töltővel viszont ez akár 10 órát is jelenthet.

Ez a furgon olyat tud, amit egyik másik sem 67

Létezik belőle hűtődobozos változat is.

Nyilván, az üzemeltető és a sofőr és akkor jár a legjobban, ha minél gazdaságosabban üzemeltetnek egy e-furgont. Ebben a sofőrt többféle eszköz is segíti. Egyfelől az infotainment és a multimedia rendszer színes kijelzője pontosan megjeleníti az aktuálisan elérhető hatótávot és az akkumulátor-töltöttségi szintet. Másfelől pedig ott műszeregység jobb oldalán van egy energiafelhasználás jelző, amelynek a mutatója a zöld sávba billen, ha a rendszer rekuperál, az az energiát termel mondjuk fékezés, vagy lassítás közben. Ha a sofőr figyel arra, hogy a mutató leginkább ebben a sávban legyen a vezetés ideje alatt, akkor jó eséllyel megkíméli a hajtásláncot a jelentős energiafelhasználástól.

Vezetés

Az eDaily kipróbálására nagyjából egy óra állt rendelkezésre és a tesztútvonal a több mint 800 ezer lakosú Torino belvárosát is érintette. Ráadásul a vezetésre pont a délutáni csúcsban került sor, így lényegében minden feltétel adott volt ahhoz, hogy a lehető legéletszerűbb körülmények között próbálhassuk ki az Iveco eDaily-t.

Ez a furgon olyat tud, amit egyik másik sem 68

Az alulról hajlított kormány sportos érzetet kelt.

Elindulás előtt a gépjárművezetőnek lényegében egy dolgot kell mérlegelnie, történetesen azt, hogy milyen vezetési módban kívánja használni a furgont. A Normál a mindennapi jövés-menésre van szabva, az Eco pedig takarékos energiafelhasználást és kisebb teljesítményt takar. Ha valaki nem akar annyira takarékoskodni a hatótávval, akkor a Power üzemmódot kell választania, mivel ebben maximálisan kihasználható a rendelkezésre álló teljesítmény. A Hi-Power funkcióval viszont rövid ideig igénybe vehetünk egy kis energialöketet függetlenül attól, hogy éppen melyik vezetési módban vagyunk. Ez jól jöhet akkor, ha például előzni kell, vagy, ha egy emelkedőn kell felcaplatni.

A sofőr háromféle rekuperáció közül választhat a váltókar mellett található billenőkapcsoló segítségével.  A Sztenderd minimálisnak mondható, ebben az esetben a rekuperáció olyan erősségű, mint mondjuk egy dízel furgonnál a motorfék. A Vitorlázásnál egyáltalán nincs energiatermelés, ilyenkor a furgon az elnevezésből eredően szabadon gurul. Ez jól jön olyankor, amikor az eDaily például autópályán halad. A legerősebb rekuperációt a One Pedal nyújtja, ebben az esetben tényleg egypedálosan vezethető. Ezt leginkább értelemszerűen a sűrű városi forgalomban, városi tempó mellett érdemes használni. A rekuperáció erőssége a kormánytól jobbra lévő váltókar segítségével választható ki. Ugyancsak ezen a váltókaron választható ki, hogy előre (D), hátra (R) akarunk-e haladni az eDaily-vel, de akár üresbe is tehetjük (N), ha a helyzet úgy kívánja.

Ez a furgon olyat tud, amit egyik másik sem 69

Piszok jó a LED-lámpa kontúrja a félhomályban.

Ez a furgon olyat tud, amit egyik másik sem 70

Az eDaily billentőplatós változatban is elérhető, így kiválóan alkalmas lehet kertészetek, vagy építőipari vállalkozások számára.

Az új eDaily kormányzása nagyon sokat fejlődött az előző generációs változathoz képest. Túlzás nélkül állítható, hogy legalább olyan direkt és pontos, mint a hasonszőrű német versenytársaké. Ennek köszönhetően könnyen és egyszerűen lehet vele manőverezni, a kormánykerék forgatása pedig nem fárasztja az ember kezét. Az Iveco ugyanakkor figyelt arra, hogy ha valaki nem szereti ezt a fajta a kormányzást, akkor ki is kapcsolhatja. (Onnan tudhatjuk, hogy a „könnyített kormányzás” be van kapcsolva, ha a multimedia rendszer kijelzője felett világít a „City” feliratú, kormánykerék ikonnal ellátott gomb.)

Az oldalsó visszapillantó tükrök sokat megmutatnak az eDaily környezetéből, viszont tény, hogy vigyázni kell rájuk. Ilyen nagy visszapillantókkal a szegmensben talán egyedül még a Ford eTransit büszkélkedhet. Az eDaily ugyanakkor tolatókamerával is el van látva, amely egészen éles és pontos képet ad nappal a furgon környezetéről. Az elektromos Daily tehát kifejezetten sokat lépett előre, egyedüli negatívum, hogy az infotainment és a multimedia rendszer menüje egy kicsit bonyolult, grafikája pedig kezdetleges. A versenytársak ezt a szintet már meghaladták, így érdemes lenne az eDaily-nek is tovább lépnie.

Ez a furgon olyat tud, amit egyik másik sem 71

Az infotainment és a multimedia rendszer menüje egy kicsit bonyolult.

Összegzés

A hatótáv terén az elektromos furgonok között az E-Transit  visz a prímet a maga 317 kilométeres hatótávjával, a dobogó második fokára pedig az Iveco eDaily kerülhet fel a maga maximális 300 kilométeres hatótávjával.Őt követi a Fiat eDucato 280 kilométeres hatótávval. A torinói gyártónak tehát egyáltalán nincs szégyenkezni valója és ami ennél is fontosabb, hogy az új eDaily-t már komolyan lehet venni, ami minőségében és tudásában bármelyik versenytársával felveszi a versenyt. Az is a pozitívumok közé sorolható, hogy az Iveco 8 év, vagy 250 ezer kilométeres garanciát kínál az akkumulátorokra. Az üzemeltetők tehát hosszú távon számolhatnak az eDaily-vel.

Ez a furgon olyat tud, amit egyik másik sem 72

Az eDaily a városi áruszállítás jövője.

A modell piaci bevezetése több hullámban fog zajlani. Első körben 2023 első negyedévében a skandináv országokban, illetve Németországban, Hollandiában, Franciaországban és az Egyesült Királyságban kezdődik meg a forgalmazása. A második hullámban többek között Olaszországban és Ausztriában kezdik el értékesíteni, hozzánk pedig 2023 negyedik negyedévében érkezhet el az eDaily. Ebből kifolyólag még magyar ára nincs, de vélhetően versenyképes lesz a nálunk kapható modellekkel.