Hosszú idő után először nőttek az elektromos buszok akkumulátorárai – mutatott rá a Bloomberg NEF elemzése. A társaság szerint a tavalyi évhez képest idén 7%-kal kell többet fizetni a lítiumionos energiatároló csomagokért. Az elemző cég rámutatott, hogy ez az első árnövekedés a lítiumion-akkumulátorok piacán, ilyenre eddig még soha nem volt példa, mióta figyelemmel kísérik ezt a piacot.
Bár a jelenség meglepő, a piaci elemzőket nem érte váratlanul, mivel az idei évben jelentősen megnőtt az igény a lítiumion-akkumulátorokra. Jelenleg ez az érték ugyanis 603 GWh-t tesz ki, ami közel duplája a tavalyinak. A megrendelőknek a tehát a tavalyi 141 dollár/kWh ár helyett 151 dollar/kWh-s árral kellett számolniuk az idei évben. Igaz, összehasonlítva a 12 évvel ezelőtt árszínvonallal, még ez sem tűnhet horribilisnek. 2010-ben ugyanis 1000 dollár/kWh-s áron kereskedtek a lítiumionos akkumulátorral. Előrejelzések szerint jövőre, ha minimális mértékben is, de folytatódni fog a drágulás, 152 dollár/kWh áron juthatnak majd hozzá a lítiumion-akkumulátorokhoz a vásárlók.
Természetesen az akkumulátorcsomagokat illetően vannak különbségek egyes földrészek, államok tekintetében. A legolcsóbban Kínában (127 dollár/kWh) juthatnak hozzá a megrendelők az akkumulátorokhoz, míg az Egyesült Államokban ennél 24, Európában pedig 33 százalékkal magasabb összeget kell fizetniük. A Bloomberg NEF szerint mindez a drágább gyártási költségeknek, az akkumulátorok importjának, valamint a szélesebb körű felhasználásnak köszönhető.
Azt ugyanakkor az elemzés készítői is megjegyzik, hogy a lítiumionos akkumulátorok enyhe áremelkedéséért leginkább a szállítási láncban tapasztalható fennakadások, valamint az új gyártási kapacitások lassú üzembe helyezése tehető felelőssé. Mindemellett a geopolitikai tényezők is okolhatók a kedvezőtlen folyamatokért.
A Bloombeeg NEF előrejelzése szerint 2026-ra jelentősen csökkenhet az akkumulátorok ára. Akkorra ugyanis tartósan 100 dollár/kWh-s árral lehet majd számolni. Az elemzők most úgy látják, hogy a következő generációs akkumulátorok hozzá fognak járulni ezen főegységek árának csökkenéséhez. A szilícium és lítium fémanódok, a folyékony helyett szilárd elektrolitot tartalmazó akkumulátorok, valamint az új katódanyag- és cellagyártási eljárások fontos szerepet játszhatnak az árcsökkentésekben.