A spanyol-francia határhoz közel fekvő város nemrég 13 darab vadonatúj autóbuszt helyezett forgalomba. Az új járműveket a Moventia-csoport rendelte, amely Pamplona mellett még 17 önkormányzati körzetben nyújt szolgáltatást Navarra tartományban, Észak-Spanyolországban. A társaság úgy döntött, hogy olyan hajtás mellett teszi le a voksát, amely hosszútávon gazdaságosabb és nem utolsósorban pedig környezetbarátabb lehet a dízellel szemben.

A döntésben természetesen az is szerepet játszott, hogy a Pamplonai Nemzetközösség (Mancomunidad de la Comarca de Pamplona – MCP) tavaly elfogadta a karbonsemlegességre vonatkozó célkitűzését, amelyet legkésőbb 2030-ra tervez megvalósítani. Ebben fontos szerep hárul a biogázzal hajtott autóbuszokra.

A vadonatúj buszokat a spanyol Castrosua karosszálta a Scania alvázakra. A nemrég átadott flotta hét darab 18 méter hosszú csuklós, valamint hat darab 12 méter hosszú szóló autóbuszt foglal magába. Valamennyi az új New City buszcsaládhoz tartozik, amelyet 2015-ben Red Dot, vagyis Piros Pont Formatervezési Díjjal tüntettek ki, ami komoly elismerésnek számít ebben az iparágban. A három ajtós szóló, valamint a négyajtós csuklós buszok mindegyike teljes mértékben alacsonypadlós. A járművek hajtásáért a Scania által fejlesztett és gyártott sűrített földgázzal üzemelő, Euro VIe károsanyag-kibocsátási normákat teljesítő motorok felelnek, amelyek a buszok tetején található kompozit tartályokból nyerik a működéshez szükséges sűrített földgázt (CNG).

Hulladékból nyert üzemanyaggal hajtják ezeket a buszokat 1

Érdekesség ugyanakkor, hogy ezeket a buszokat nem a földből kitermelt földgázzal, hanem a helyi szemétlerakókból származó, a szerves hulladékok (növényi, kommunális, zöldhulladék) lebomlása során keletkező biogázzal hajtják, amit a kifejezetten erre a célra létesített gáztöltőállomáson juttatnak az autóbuszok gáztartályaiba. Egy jármű megtankolása ily módon mindössze 4 percet vesz igénybe, és a biogázzal hajtott Castrosua New City buszok egy feltöltéssel 300 kilométert képesek megtenni. Ezen buszok gázmotorjai a dízellel közel azonos teljesítményt képviselnek, mivel a gvnmagazine.com információi szerint valamennyi autóbuszt 335 lóerős blokkokkal gyártják.

A megoldással nemcsak a szolgáltató jár jól, hanem a környezet is, hiszen a biogázzal hajtott autóbuszok 90 százalékkal kevesebb szén-dioxidot, 70 százalékkal kevesebb nitrogén-oxidot és 90 százalékkal kevesebb szilárd-részecskét bocsátanak ki a dízelüzemű változatokhoz képest. Mindemellett legalább 50 százalékkal csendesebben üzemeltethető, ami jelentős mértékben javítja az utasok komfortérzetét.

A spanyol megoldás természetesen nem új keletű, Stockholmban például már nagyon régóta közlekednek biogázzal hajtott buszok. Ezen autóbuszok aránya a teljes flottát tekintve több mint 15 százalék.