A holland Ebusco nemrég bemutatta legújabb, 18 méter hosszú elektromos autóbuszát. Ez a márka alig 10 éve van a piacon. Könnyen lehet azonban, hogy meghódítja Európa útjait, az újdonság ugyanis több szempontból is ígéretesnek tűnik. Az egyszerűen csak 3.0 névre hallgató csuklós busz egyik legfontosabb ismérve a gyártó szerint, hogy extrém alacsony teljes birtoklási költséget (TCO) kínál. Ez egy olyan dolog, amit sok gyártó szeret hangsúlyozni, de nézzük meg, miért is mondják ezt.
A vadonatúj autóbusz könnyűszerkezetű, üvegszálas kompozit elemek felhasználásával készül. Ez azonban nem csak egyes külső burkolati elemekre értendő. A lenti gyári videó tanúsága szerint többek között az oldalfalakat és a tetőt is kompozit elemekből állítják össze. Végül ezeket a fődarabokat egyszerűen egymáshoz ragasztják. Ennek az építési módnak köszönhetően az autóbusz súlya nem haladja meg a 14,500 kilogrammot, ami kifejezetten úttörőnek számít Európában ebben a szegmensben. A versenytársaknál ez az érték általában 18-20 000 kilogramm között van. (A koncepció egyébként nem új, hiszen korábban a NABI is kompozit buszokkal ért el sikereket, azonban sajnos ezeket a buszokat leginkább csak a tengerentúlon forgalmazták.)
A könnyűszerkezetes építésnek azonban más előnyei is vannak. Az ily módon elkészített karosszéria ugyanis nagy ellenálló képességgel rendelkezik az oldalirányú ütközéssel szemben, mindemellett feleslegessé teszi a második és a harmadik tengelyeknél a dupla abroncsok alkalmazását. Az Ebusco szerint továbbá ezeknek a buszoknak a teljes életciklusa elérheti a 25 évet. Ami ennél is fontosabb azonban, hogy a teljesen alacsony padlós, városi felhasználásra tervezett csuklós busz 150-160 utas szállítására alkalmas, vagyis kifejezetten nagy befogadóképességgel rendelkezik.
Az új Ebusco 3.0 elektromos csuklós busz 350 vagy 500 kWh kapacitású lítium-vas-foszfát akkumulátorcsomaggal készül. A nagyobb teljesítményű akksival az autóbusz akár 700 kilométert is meg tud tenni egyetlenegy feltöltéssel. (Ezt egyelőre csak a sajtóközleményben tüntették fel, a brosúrában ennél kisebb érték olvasható.) A gyártó szerint ennek köszönhetően az újdonság nemcsak a világ legkönnyebb, hanem a bolygó leggazdaságosabb csuklós buszának is tekinthető. Ha ez valóban így van, akkor a hatótáv terén rekordernek számít a csuklós városi-elővárosi elektromos buszok szegmensében.
Az autóbuszra eddig többek között Norvégiából, Svédországból, Franciaországból érkezett megrendelés. A növekvő igények miatt az Ebusco várhatóan növelni fogja gyártókapacitását.