A holland Ebusco nemrég bemutatta legújabb, 18 méter hosszú elektromos autóbuszát. Ez a márka alig 10 éve van a piacon. Könnyen lehet azonban, hogy meghódítja Európa útjait, az újdonság ugyanis több szempontból is ígéretesnek tűnik. Az egyszerűen csak 3.0 névre hallgató csuklós busz egyik legfontosabb ismérve a gyártó szerint, hogy extrém alacsony teljes birtoklási költséget (TCO) kínál. Ez egy olyan dolog, amit sok gyártó szeret hangsúlyozni, de nézzük meg, miért is mondják ezt.

Egyvalamiben máris világelső lehet ez a villanybusz 1

A vadonatúj autóbusz könnyűszerkezetű, üvegszálas kompozit elemek felhasználásával készül. Ez azonban nem csak egyes külső burkolati elemekre értendő. A lenti gyári videó tanúsága szerint többek között az oldalfalakat és a tetőt is kompozit elemekből állítják össze. Végül ezeket a fődarabokat egyszerűen egymáshoz ragasztják. Ennek az építési módnak köszönhetően az autóbusz súlya nem haladja meg a 14,500 kilogrammot, ami kifejezetten úttörőnek számít Európában ebben a szegmensben. A versenytársaknál ez az érték általában 18-20 000 kilogramm között van. (A koncepció egyébként nem új, hiszen korábban a NABI is kompozit buszokkal ért el sikereket, azonban sajnos ezeket a buszokat leginkább csak a tengerentúlon forgalmazták.)

 

A könnyűszerkezetes építésnek azonban más előnyei is vannak. Az ily módon elkészített karosszéria ugyanis nagy ellenálló képességgel rendelkezik az oldalirányú ütközéssel szemben, mindemellett feleslegessé teszi a második és a harmadik tengelyeknél a dupla abroncsok alkalmazását. Az Ebusco szerint továbbá ezeknek a buszoknak a teljes életciklusa elérheti a 25 évet. Ami ennél is fontosabb azonban, hogy a teljesen alacsony padlós, városi felhasználásra tervezett csuklós busz 150-160 utas szállítására alkalmas, vagyis kifejezetten nagy befogadóképességgel rendelkezik.

Egyvalamiben máris világelső lehet ez a villanybusz 2

Az új Ebusco 3.0 elektromos csuklós busz 350 vagy 500 kWh kapacitású lítium-vas-foszfát akkumulátorcsomaggal készül. A nagyobb teljesítményű akksival az autóbusz akár 700 kilométert is meg tud tenni egyetlenegy feltöltéssel. (Ezt egyelőre csak a sajtóközleményben tüntették fel, a brosúrában ennél kisebb érték olvasható.) A gyártó szerint ennek köszönhetően az újdonság nemcsak a világ legkönnyebb, hanem a bolygó leggazdaságosabb csuklós buszának is tekinthető. Ha ez valóban így van, akkor a hatótáv terén rekordernek számít a csuklós városi-elővárosi elektromos buszok szegmensében.

Az autóbuszra eddig többek között Norvégiából, Svédországból, Franciaországból érkezett megrendelés. A növekvő igények miatt az Ebusco várhatóan növelni fogja gyártókapacitását.