A rendszerváltás után, a KGST szétesése miatt a Rábának új piacok után kellett néznie, mindez magával vonta a termékek továbbfejlesztését, illetve új gyártmányok bevezetését. Ennek köszönhetően születhetett meg a Rába H9-es teherautó, amit a H18-assal és a H14-essel együtt mutattak be 1992 őszén – a Magyar Honvéd című magazin cikke szerint. Ezen a bemutatón Kamaz-fülkés Rába katonai teherautók is részt vettek, de ezek ekkor már nem számítottak újnak.
A H9-es érdekes összvér volt, mivel Volkswagen LT fülkével rendelkezett, de MAN-motorral készült. A jármű orrán ugyanakkor a Rába logója volt látható. Az első bemutatójármű kéttengelyes, ponyvás, összkerékhajtású változat volt, amely igencsak jól teljesített a Rába tesztpályáján. A Magyar Köztársaság Határőrségének érdeklődését nemcsak emiatt keltette fel, hanem azért is, mert ekkor már terítéken volt az elöregedett IFA és Csepel teherautók cseréje. Ezeket ráadásul csak korlátozottan lehetett terepen használni.
A H9-es 9,3 tonnás össztömegű, hasznos teherbírása pedig elérte az öt tonnát. A fülkéjében 2-3 fő utazhatott, de ponyvás kivitelben a platón még 22 fő fért el. Így csapatszállítóként is megállta a helyét. Hajtásáról 145 lóerős, 435 Nm-es nyomatékú MAN dízelmotor gondoskodott, amelyhez 5+1 fokozatú manuális váltó csatlakozott. A modellből végül összesen 150 darabot vásárolt a Határőrség, de egyes források szerint készült még 25 darab a Magyar Honvédség számára is.
Érdekesség, hogy a Rába a polgári felhasználás terén is látott fantáziát a Volkswagennel való együtt működésben. 1993-ban elkészült dobozos felépítménnyel ellátott változat, amely az L6-os típusszámot viselte és amely hattonnás össztömeggel rendelkezett.
A Határőrséghez zöldre festett, ponyvás változatok kerültek. Mindegyik járművet felkészítették a terepen való közlekedésre, ennek megfelelően a fülkékre vadrácsot tettek, a lökhárítóba épített téglalap alakú fényszórókat védőrácsokkal látták el. Hogy, hogyan is néztek ki újkorukban, azt még egy-két korabeli fotó őrzi, de aki mozgásban is szeretné látni őket, annak érdemes a Kisváros című filmsorozat 28. részét megnézni, abban ugyanis feltűnik egy Rába H9-es összkerékhajtású teherautó.
A Rába H9-es teherautókat a rendőrség vette át a Magyar Köztársaság Határőrségétől, amelyet 2007-ben beolvasztottak a Magyar Honvédségbe. A teherautók lassú selejtezése ezt követően indult el, de a típus még még most is megtalálható a rendőrségnél.(Egyes példányokat teljesen felújítottak és átalakítottak műszaki mentővé) Az ORFK arról tájékoztatta a Vezesst, hogy a még meglévő Rába H9-eseket a rendőrség területi szervei üzemeltetik és egyelőre nincs napirenden azok amortizációs cseréje.
Aki szerencsés, az még közúton is találkozhat ezzel a modellel. Sok van használatban ugyanis magánüzemeltetőknél. A rendőrségtől leselejtezett, de még eredeti fényezéssel rendelkező változatok gyakran platós teherautóként, konténerszállítóként, vagy darus teherautóként kezdtek új életet. Azok a civil tulajdonosok, akik még ma is használnak ilyen H9-es teherautókat, szinte egytől-egyig kis szervizigényű, strapabíró és megbízható teherautóként jellemzik a H9-est.
Hiába, úgy tűnik, hogy a magyar teherautógyártás tudott valamit a maga idejében!