Elsősorban ipari, közületi ügyfelek számára fejlesztette és kínálja robusztus újdonságát a Munro start-up autógyártó. A skót vállalkozás nem kevesebbet állít, mint hogy első autójuk, amelyet egyszerűen Mk 1 néven hoznak forgalomba, a világ legjobb terepalkalmasságú elektromos járműve.
A szimpla, mechanikus összkerékhajtáshoz kétfokozatú sebességváltón keresztül kapcsolódik a helytakarékos, kis fordulatszám-tartományban üzemelő (ezért fordulatszám-csökkentést nem igénylő) villanymotor.
A felezővel is felszerelt hajtáslánc regeneratív fékereje bőven elegendő ahhoz, hogy terepen egy pedállal, a fékpedál érintése nélkül lehessen vezetni a járművet; ennek ellenére masszív súrlódófékeket kapott az autó.
Az autót várhatóan több kivitelben gyártják majd; első verziója 130 colos (3,3 méter) tengelytávra épül, ötszemélyes utasterét komoly raktérrel kombinálja.
2023-ban ötven autó gyártására készül a Munro, az indulóár nettó 50 000 angol font, azaz kb. 22,6 millió forint. A tervek szerint a Munro már 2024-ben nagyobb gyártóüzembe költözik, ahol kezdetben 250, hosszabb távon akár 2500 autót építhetnek évente.
Az autó kétféle teljesítménnyel (220 kW / 300 LE vagy 280 kW / 380 LE) rendelhető, az akkucsomag 61 vagy 82 kWh kapacitású; a legnagyobb elérhető hatótávolság 305 kilométer. Ez nem hangzik soknak, terepen azonban nem is ez a lényeg: az üzemidő állítólag eléri a 16 órát.
A gyártó 8 éves vagy 160 ezer kilométeres kapacitásgaranciát vállal a három részre osztott, hőszivattyúval temperált akkumulátorokra; azokat élettartamuk végén cseréli vagy felújítja az ügyfelek számára.
Tölteni váltóáramról 7 vagy 22 kW-tal lehet az autót, de egyenáramú rendszer is elérhető, ami 30 perces töltési időt ígér.
A végsebesség alig éri el a 130 km/órát, viszont az autó legerősebb kivitelében 4,9 mp alatt gyorsul 100 km/órára. Városi és országúti sebességtartományban (0-80 km/óra) 700 Nm áll a vezető rendelkezésére, így nem meglepő, hogy az autó egy tonnát képes magával vinni, és további 3,5-et vontatni. A rakteret euróraklapra méretezték, a rakomány masszív lekötőkkel rögzíthető.
A szabad hasmagasság 480 mm (!), a gázlómélység 800 mm; az elöl 84, hátul 51 fokos terepszöget 148 fokos rámpaszög egészíti ki.
A Munro Mk 1 galvanizált acél létravázát 5 mm-es idomokból hegesztik; a túlméretezéssel azt szeretné elérni a gyártó, hogy akár 50 év múlva is üzemképes maradjon a gépkocsi. Az alvázra nyolc ponton rögzítik az acélvázas, de alumíniumlemezekkel borított felépítményt; a rezgéseket gumibakok tartják távol az utasoktól. Az utascella szerkezete nem csak borulásos balesetben, de zuhanás esetén is kellően védi a bent ülőket.
A fülkét munkavégzésre méretezték: a vezetőülés például annyira hátratolható, hogy a vezető és a kormánykerék között elférjen egy hordozható számítógép. Hátul is jelentős lábteret hagytak, így itt sem kell feszengeni.
Az autót két „nyeregtáskával”, azaz külső tárolózsebekkel is felszerelték, amelyek alkalmasak szerszámok, kesztyűk vagy egyebek két munkafázis közötti elhelyezésére.
A műszerfali kapcsolók kesztyűben is kezelhetők, és mivel vízállók, egyszerűen lemoshatók az utastér egészével egyetemben. A belső világítás LED-es, az autót előkészítették fényhíd felszerelésére, az utascella bővelkedik 12 V-os, 5 V-os és 230 V-os elektromos aljzatokban. Az alapkiépítésű multimédiás rendszer Android-kompatibilis, de kérhető helyette kétirányú rádió beépítése is.
Alább rövid gyári videón nézheted meg a Munro Mk 1-est.