Elsősorban ipari, közületi ügyfelek számára fejlesztette és kínálja robusztus újdonságát a Munro start-up autógyártó. A skót vállalkozás nem kevesebbet állít, mint hogy első autójuk, amelyet egyszerűen Mk 1 néven hoznak forgalomba, a világ legjobb terepalkalmasságú elektromos járműve.

A szimpla, mechanikus összkerékhajtáshoz kétfokozatú sebességváltón keresztül kapcsolódik a helytakarékos, kis fordulatszám-tartományban üzemelő (ezért fordulatszám-csökkentést nem igénylő) villanymotor.

A felezővel is felszerelt hajtáslánc regeneratív fékereje bőven elegendő ahhoz, hogy terepen egy pedállal, a fékpedál érintése nélkül lehessen vezetni a járművet; ennek ellenére masszív súrlódófékeket kapott az autó.

Mintha egy filmből lépett volna ki ez a villanyos terepjáró 1

Az autót várhatóan több kivitelben gyártják majd; első verziója 130 colos (3,3 méter) tengelytávra épül, ötszemélyes utasterét komoly raktérrel kombinálja.

2023-ban ötven autó gyártására készül a Munro, az indulóár nettó 50 000 angol font, azaz kb. 22,6 millió forint. A tervek szerint a Munro már 2024-ben nagyobb gyártóüzembe költözik, ahol kezdetben 250, hosszabb távon akár 2500 autót építhetnek évente.

Az autó kétféle teljesítménnyel (220 kW / 300 LE vagy 280 kW / 380 LE) rendelhető, az akkucsomag 61 vagy 82 kWh kapacitású; a legnagyobb elérhető hatótávolság 305 kilométer. Ez nem hangzik soknak, terepen azonban nem is ez a lényeg: az üzemidő állítólag eléri a 16 órát.

Mintha egy filmből lépett volna ki ez a villanyos terepjáró 19

A gyártó 8 éves vagy 160 ezer kilométeres kapacitásgaranciát vállal a három részre osztott, hőszivattyúval temperált akkumulátorokra; azokat élettartamuk végén cseréli vagy felújítja az ügyfelek számára.

Tölteni váltóáramról 7 vagy 22 kW-tal lehet az autót, de egyenáramú rendszer is elérhető, ami 30 perces töltési időt ígér.

A végsebesség alig éri el a 130 km/órát, viszont az autó legerősebb kivitelében 4,9 mp alatt gyorsul 100 km/órára. Városi és országúti sebességtartományban (0-80 km/óra) 700 Nm áll a vezető rendelkezésére, így nem meglepő, hogy az autó egy tonnát képes magával vinni, és további 3,5-et vontatni. A rakteret euróraklapra méretezték, a rakomány masszív lekötőkkel rögzíthető.

Mintha egy filmből lépett volna ki ez a villanyos terepjáró 20

A szabad hasmagasság 480 mm (!), a gázlómélység 800 mm; az elöl 84, hátul 51 fokos terepszöget 148 fokos rámpaszög egészíti ki.

A Munro Mk 1 galvanizált acél létravázát 5 mm-es idomokból hegesztik; a túlméretezéssel azt szeretné elérni a gyártó, hogy akár 50 év múlva is üzemképes maradjon a gépkocsi. Az alvázra nyolc ponton rögzítik az acélvázas, de alumíniumlemezekkel borított felépítményt; a rezgéseket gumibakok tartják távol az utasoktól. Az utascella szerkezete nem csak borulásos balesetben, de zuhanás esetén is kellően védi a bent ülőket.

A fülkét munkavégzésre méretezték: a vezetőülés például annyira hátratolható, hogy a vezető és a kormánykerék között elférjen egy hordozható számítógép. Hátul is jelentős lábteret hagytak, így itt sem kell feszengeni.

Mintha egy filmből lépett volna ki ez a villanyos terepjáró 21

Az autót két „nyeregtáskával”, azaz külső tárolózsebekkel is felszerelték, amelyek alkalmasak szerszámok, kesztyűk vagy egyebek két munkafázis közötti elhelyezésére.

A műszerfali kapcsolók kesztyűben is kezelhetők, és mivel vízállók, egyszerűen lemoshatók az utastér egészével egyetemben. A belső világítás LED-es, az autót előkészítették fényhíd felszerelésére, az utascella bővelkedik 12 V-os, 5 V-os és 230 V-os elektromos aljzatokban. Az alapkiépítésű multimédiás rendszer Android-kompatibilis, de kérhető helyette kétirányú rádió beépítése is.

Alább rövid gyári videón nézheted meg a Munro Mk 1-est.

a videó a hirdetés után indul