Amerikában egymást érik a villanymotoros pickupok; a nagy hagyományokkal rendelkező márkák (Chevrolet, Hummer, Ford, de már a Toyota is) éppúgy nyitnak ebbe az irányba, mint jó néhány startup, a Canootól a Rivianon át az Alpha Motorig.

Ebből a trendből a Stellantis (korábbi Fiat-Chrysler-PSA) márkái eddig kimaradtak, a haszonjárművekre specializálódott RAM azonban most bemutatta az 1500 Revolution BEV tanulmányautót, amely a jövőre – vélhetően ugyanezen a néven, és nagyon hasonló külsővel – piacra lépő szériaváltozat előfutára.

Három üléssoros pickup villanyoszlop szállítására 1

A műszaki alapok vadonatújak, de nem ismeretlenek: a modell ugyanazt az STLA elektromos architektúrát alkalmazta, amelyet például a szintén ma leleplezett Peugeot Inception: ez 800V-os elektromos hálózatot és akár 350 kW-os villámtöltést jelent; az akkumulátor 10 perc alatt 160 kilométerre elegendő energiát tud felvenni. Ahogy a Peugeot Inception, a Ram BEV is alkalmas lesz az indukciós töltés fogadására – ehhez egy töltőrobotot fejlesztett a Stellantis, amely bebújik a parkoló autó alá, és optimális helyzetből kezdi meg a (lassú) töltést.

További műszaki részleteket még nem közölt a Ram a klasszikus létravázas szerkezetet nagyfeszültségű elektromos hajtáslánccal társító modellről, egyéb szolgáltatásairól azonban részletesen beszámoltak. Így a tervek szerint több üzemmódban használható, szabályozható légrugózás, akár 15°-os elkormányozást engedő hátsókerék-kormányzás, valamint egy sor praktikus funkció teszi még vonzóbbá a formás járművet.

Három üléssoros pickup villanyoszlop szállítására 37

 

Az áramvonalas dizájnt olyan optikai hókuszpókuszok erősítik, mint a megvilágított, sőt, animált RAM felirat az autó orrán, vagy a hangvillát mintázó nappali világítás. Hátul szintén animált zárófényeket és világító márkanevet kapunk. Az orrkialakítást integrált fenékvédő lemez és a lemez síkjába forgatható vonószemek vadítják meg.

Az oldalajtók egymással szemben nyílnak – a létraváznak köszönhetően a B-oszlop hiánya amúgy sem gyengíti a szerkezetet, így akár sorozatgyártásba is kerülhet a látványos megoldás. Ezt a benzinmotoros RAM 1500-as dupla fülkéjénél 10 centiméterrel hosszabb kabin egészíti ki; az autó így kényelmes beszállást és bőséges helyet kínál. Az egybefüggő tér a pickupoknál szokatlan mértékben variálható, átrendezhető, sőt: harmadik üléssort is kínál a jármű. Igaz, ezek szükségülések, amelyeket a fülke motorosan mozgatható hátfalán helyeztek el – ez a szerkezet egyébként a platón vagy akár a járműről leszerelve is használható. A kabin hátfalát, illetve az orrban kialakított csomagtartó felé eső tűzfalat megnyitva akár 5,4 méteres (!) tárgyakat is szállíthatunk, anélkül, hogy le kellene nyitni a plató hátfalát.

Három üléssoros pickup villanyoszlop szállítására 38

Ez a bizonyos orrban kialakított csomagtartó már nem újdonság a villanyautók körében, a RAM azonban motoros fedélnyitással toldotta meg ennek funkcionalitását. Szintén motor nyitja a töltőnyílás fedelét, a többfunkciós, függőlegesen osztott hátfalat, motor tolja ki a helyéről a kilincseket, valamint a hátsó és oldalsó fellépőket. A külső tükröket kamerák helyettesítik, a 24 colos kerekek agyát díszítő embléma mindig függőleges marad (akár a már többször említett Peugeot Inception esetében.)

Térjünk még vissza az utastérbe, ahol a padlókonzoli könyöklő könnyen munkafelületté alakítható át. A könnyített szerkezetű ülésekbe biztonsági övet, kapaszkodót, valamint hangszórót integráltak, teljesen elfektethetők, konferencia helyzetbe rendezhetők, vagy ággyá alakíthatók.

Három üléssoros pickup villanyoszlop szállítására 39

Az utastérben fenntartható anyagokkal találkozunk, az almafeldolgozás melléktermékéből gyártott műbőrtől kezdve a gumi- és parafadugó-őrleményből gyártott padlószőnyegekig.

A középkonzolon két 14,2 colos érintőképernyő található. A felső a szokásos multimédiás, infotainment rendszert szolgálja ki, de oldalirányban, sínrendszeren eltolható. Az alsó ennél is fifikásabb: három különböző magasságig húzható fel, így a két képernyő akár össze is kombinálható. Az alsó monitor ezen kívül ki is emelhető, és ebben az esetben normál táblaszámítógépként, munkavégzésre szolgáló számítógépként, járművezérlő egységként vagy videojáték kontrollerként használható.

Három üléssoros pickup villanyoszlop szállítására 40

A digitális visszapillantó tükör egyben tolató- és panorámaképet is ad, illetve támogatja az autót megközelítő személyek jelenlétét észlelő biometrikus (vagyonvédelmi) kamerákat is. A külső tükrök is digitálisak, a head-up kijelző kiterjesztett valóság segítségével tájékoztatja a vezetőt.

A kormánykerék alul és felül egyaránt lapított, és az autóba integrált 3. szintű önvezető képességek aktiválása esetén eltüntethető a vezető elöl, aki így még szellősebb helykínálatnak örvendhet. A térérzetet elektrokromatikus üvegtető javítja, amelynek szabályozható az áttetszősége.

A fejlett elektromos architektúra hozományaként rengeteg vezetőtámogató rendszert kap a pickup. Ilyen a már említett head-up kijelző vagy a fejlett autonóm mobilitási rendszer, de van mesterséges intelligenciát alkalmazó fedélzeti asszisztens, amely akár telefonon keresztül is fogadja a szóbeli parancsokat, illetve fordítva: az autóból vezérelhetők az okos háztartási berendezések.

Három üléssoros pickup villanyoszlop szállítására 41

Az autó képes követni gazdáját (ha például csak néhány métert kell odébb menni munkavégzés közben, ez praktikusabb lehet, mint visszaülni a járműbe, odébb hajtani, majd ismét kiszállni.) Az autót felszerelték határidő-naplóval, az utasfülke hangulati és funkcionális jellemzői napszaktól és tevékenységtől függően egy gombnyomással módosíthatók (pl. munkavégzés, közösségi élet, buli, pihenés, stb.). Egy speciális applikáció képes beolvasni a szállítandó tárgyak méreteit, majd javaslatot tenni arra, hogy hol lehet azokat a legcélszerűbben szállítani.

Nem csak kamerák, de projektorok is találhatók az autón: ezek egyrészt a vezető vagy a gyalogosok tájékoztatására szolgáló üzeneteket jeleníthetnek meg, de filmvetítésre is használhatók.

Három üléssoros pickup villanyoszlop szállítására 42