A hosszútávú távolsági buszos utazások alapvetően kellemes élményt jelenthetnek az utasok számára, hiszen menet közben szép tájakon legeltethetik a szemüket, ráadásul még egy kicsit meg is pihenhetnek ülés közben. Vannak a Földön azonban olyan útvonalak, amelyeken végighaladva minden bizonnyal egészen addig az ember torkában dobog a szíve, ameddig le nem száll az autóbuszról. Következzen a világ 3 legveszélyesebb buszos útvonala!
Halálút, Bolívia
A Dél-Amerikában található Bolívia a Föld egyik legcsapadékosabb országa. Az április és november között tartó nyári időszakban rengeteg eső esik, ilyenkor gyakoriak a földcsuszamlások is. De nem csak ez teszi próbára az ott dolgozó buszsofőröket. Ha valakinek Bolívia fővárosát, La Paz-t és az amazóniai esőerdő szélén található Yungas összekötő úton kell közlekednie, akkor fokozott éberségre van szüksége. Az utat nemes egyszerűséggel a Halálútnak hívják, még a Google térkép is így jelöli (Death Road), mivel évente 200-300 ember hal meg rajta.
A Halálutat még 1930-ban építették Paraguay-i rabok. Hogy mennyire nehéz volt az építése azt csak elképzelni lehet, ugyanis az utat alapvetően meredek sziklafalba vájták. Bár az egyik oldalát hatalmas kövek szegélyezik, a másik oldalán 600 méteres szakadék tátong. Az úton való közlekedést megnehezíti, hogy mindössze 3,5 méter széles és alapvetően köves, illetve aszfaltozott szakaszok váltják egymást.
Az Amazonas-esőerdő miatt az itt közlekedőknek rendszeresen sűrű köddel, erős oldalszéllel, illetve heves esőzésekkel kell megküzdeniük, vagyis az időjárási viszonyok gyakran messze vannak az ideálistól. És, ha mindez nem lenne elég, akkor az erre közlekedőknek a sziklafalon leguruló sziklákkal és kövekkel, valamint esetleges vízátfolyásokkal is számolniuk kell.
Túlzás nélkül állítható, hogy a bolíviai Halálút a világ egyik legveszélyesebb útvonala. Nem túl pozitív hírneve miatt az extrém sportok kedvelőit is vonzza. Emiatt gyakran sok biciklissel lehet találkozni errefelé. Az elmúlt 10 évben ugyanakkor 13 kerékpáros vesztette életét ezen az úton. Bolívia már régóta dolgozik azon, hogy a mostaninál biztonságosabb alternatív útvonal álljon rendelkezésre a főváros és Yandes között.
Karakoram-autópálya, Pakisztán
Az N-35-ös útként is számontartott Karakoram-autópálya egy 1300 kilométeres út, amely a pakisztáni Pándzsáb tartományban található Hasszan Abdalt köti össze a kínai Hszincsiang-Ujgur Autonóm Tartománnyal. Bár ezt az utat a „Kína-Pakisztán barátság” autópályaként is szokták emlegetni a helyiek, korántsem kínál barátságos körülményeket az autóbuszok és az erre közlekedő járművek számára.
Az utat egyesek a Föld legmagasabban fekvő aszfaltozott útvonalaként tartják számon, amely végig halad a 8611 méter magas Karakoram-hegységen, a 8 849 méter magas Himaláján, valamint a 7495 méter magas Pamír-hegységen. Az utat eredetileg 1959-ben kezdték el építeni, de csak 27 évvel később, 1986-ban fejezték be. Az építése ideje alatt 810 pakisztáni és 82 kínai munkás halt meg.
Az, hogy autópályának nevezik, barokkos túlzásnak tekinthető, hiszen csak a kínai oldalon található szakasz rendelkezik szilárd útburkolattal, a Pakisztánban található mintegy 887 kilométeres útszakaszon többnyire nincs aszfalt. Ráadásul mindössze két sávos és a hegyvidéki szakaszokon, a szűkebb helyeken csak egy sávban tudnak haladni a járművek. Az itt közlekedő sofőröknek leginkább a hirtelen meginduló lavinákra, kisebb földcsuszamlásokra, vízátfolyásokra és hóviharokra kell felkészülniük.
A Stelvio-hágó, Olaszország
Kétség nem fér hozzá, hogy a 2758 méter magasban elterülő Passo dello Stelvio Európa egyik leghíresebb és legmagasabb hágója. Nemcsak az autósok, hanem a motorosok és a biciklisek is kedvelik, hiszen páratlan szépségű táj tárul az utazók szeme elé akkor, amikor végig mennek a hágón átvezető út szerpentinjein.
A 72,4 kilométer hosszú út Stelvio-t és Bormio-t köti össze. Az erre járóknak azonban mégsem a teljes úton, hanem csak egy 24 kilométer hosszú szakaszon kell izgulniuk. Azon ugyanis 48 darab, olykor-olykor 180 fokos kanyar található. Bár a táj valóban lélegzetelállító, ha valaki ezekben a kanyarokban nincs észnél, akkor könnyen otthagyhatja a fogát. Nem csoda, ha a Stelvio falutól a Stelvio hágóig tartó szakaszt az autóbuszok a személyautókhoz képest jóval több idő alatt (57 vs .18 perc) teszik meg.
A világ 3 legveszélyesebb buszos útvonalán tehát nemcsak éberségre, hanem jó adag szerencsére van szükség, hogy az utasok szerencsés megússzák az utazást.