Norvégia januárban igazi jeges és havas pokol. Még az ország déli részén található fővárosban, Oslóban is alig megy nulla fok fölé napközben a hőmérő higanyszála ilyenkor. Annyi hó esik, hogy a főútvonalak nagy részét a fehér csapadék borítja. Nem csoda, hogy az országban kötelező a hópihe és három hegycsúcs (3PMSF) típusú téli gumiabroncs a kormányzott és a hajtott tengelyeken. Sőt a teherautóknál a hólánc is a kötelező tartozékok részét képezi ilyenkor.

Norvégia, azon belül is a síparadicsomként számontartott Trysil tökéletes kihívást teremtett arra, hogy kipróbáljuk a Scania újdonságait. Lássuk a legfontosabbakat!

Külső

A Scania teherautók 2016 óta készülnek ugyanazzal a dizájnnal. A svéd gyártó ekkor mutatta be az R és az új S fülkén a vadonatúj formanyelvezetet, amelynek része a széles lamellákkal ellátott hűtőmaszk, a kissé szögletes tető, a nagy méretű, téglalap alakú fényszóró, valamint a szolid, homlokfalba simuló lökhárító. 2018-ban pedig a városi áruszállításra, valamint a kommunális feladatokra tervezett teherautók P, G, illetve L kabinjai is megkapták az új köntöst.

Nagyobb fülkét kapott Európa legerősebb kamionja 1

A Södertaljéban székelő gyártó úgy újult meg, hogy a korábbi barátságos formatervet sportosabbá, robusztusabbá és modernebbé tette. Ez a megújulás sikeres és valahol trendteremtő is volt, mert azóta akadt egy-két európai gyártó, amely megkísérelte lemásolni a jelenlegi Scania-kínálatra jellemző hűtőmaszkot vagy az abban használt jellegzetes lamellákat.

A griffes gyártmányok azonban nemcsak a dizájn terén képviselnek robusztusságot. A fülkébe vezető külső lépcsők vasból vannak, emellett a hűtőmaszk alsó sávja egy olyan kihajtható fém fellépő, amelyre állva könnyedén el lehet érni a szélvédőt takarításkor. A távolsági vontatóknál pedig a fülke mögött az oldalszoknyába integrált fémlépcsőkön juthatnak fel a sofőrök az alvázra.

A svédek emellett mindig gondosan ügyelnek arra, hogy a legendás V8-as motorokra történő utalás is jól látható legyen a teherautóikon. Így, ha például egy ilyen dízelmotorral gördül le a szerelőszalagról, akkor nemcsak az oldalszoknyára, hanem a lökhárító fölé is odabiggyesztenek egy V8-as logót, így utalva az 1969 óta készülő dízelmotorokra.

Nagyobb fülkét kapott Európa legerősebb kamionja 49

A Super hajtásláncot külön pecséttel jelölik.

Ha valaki kicsit járatos a Scania típusszámozásában, akkor könnyedén rájöhet a homlokfalon lévő feliratokból, hogy pontosan milyen fülkével és milyen teljesítményű motorral készült az adott jármű. De ha mégsem, most segítünk.

Ha például azt látjuk a jármű elején, hogy 770S felirat szerepel a hűtőmaszkon, akkor azt jelenti, hogy Európa és a Scania legerősebb kamionjával van dolgunk, mivel a 770 szám a motorteljesítményt jelenti lóerőben, az S pedig a fülkére történő utalás. Érdekesség, hogy korábban a betű hamarabb szerepelt, mint a szám, de 2019-ben a Scania és a Mercedes-Benz megállapodást kötött, hogy a félreértések elkerülése végett inkább 770S-nek fogják hívni a legerősebb svéd kamiont.

Nagyobb fülkét kapott Európa legerősebb kamionja 50

És láss csodát, mínusz fokokban is lehet elektromos kamiont tölteni.

Belső

A Scania fülkekínálata elképesztően széles. A legkisebb fülkéket az L sorozat foglalja magában, amelyeket lényegében a városi áruszállítás igényeinek megfelelően fejlesztettek ki. Ennek megfelelően alacsony belépést kínálnak, és egy ideje már helyes buszajtóval és city safe ajtólemezbe épített ablakkal is megrendelhetők, ami elsősorban a hulladékgyűjtős felépítménnyel rendelkező példányoknál jön jól. A P fülke mindössze 2700 mm magas légterelő nélkül. A térdeplőfunkció miatt 10 centiméterrel süllyeszthető az ilyen fülkével szerelt teherautók belépőszintje, ami kényelmes fel- és leszállást tesz lehetővé.

Nagyobb fülkét kapott Európa legerősebb kamionja 51

A Scania Highline XL vezetőtere

A számegyenes legvégén pedig az S fülke található, amely az új dizájn bemutatásakor, 2016-ban látott napvilágot. Sokáig az S fülke volt az alternatíva azon fuvarozók számára,  akik olyan tágas kabint szerettek volna, amely teljes mértékben kielégíti a távolsági áruszállítás igényeit. Csak, hogy érzékeltessük, mit is jelent ez a számok szintjén: az S fülke legnagyobb, Highline S kivitele légterelők nélkül 3950 mm magas. Vagyis helyet tud biztosítani egy 800-1000 mm széles alsó, valamint egy 700-800 mm széles felső ágynak.

2021-ben aztán a Scania bevezette a hosszabb fülkéket, amelyek nemcsak az S, hanem az R sorozatnál is elérhetőek. Ezeket lényegében úgy bővítették ki, hogy a hátfalat hátrébb tolták a kabin mögötti légterelők hátsó síkjába. Így szinte integrálták a légterelőket. Azért csak „szinte”, mert a légterelők éle nem tűnt el.

A „hosszabb fülkék” értelemszerűen Highline hosszú S hálófülke néven futnak, de a norvégiai teszten belebotlottam egy Highline XL elnevezésbe is. A lényeg ugyanaz: ezek a kabinok 27 centiméterrel hosszabbak. Emiatt tágasabbak is, hiszen az ülések háttámlája immáron nem ér hozzá az alsó sofőrágyhoz, ugyanis van egy jó 15-20 centiméternyi légüres tér az ülések és az ágy között. Mire jó ez? Akár láblógatásra is. De ha valaki szeretné, akkor még további 4 ülést is kérhet a kabinba, feltéve, ha oktatásra használja a kamiont, vagy nincs szükség a sofőrágyra.

Adódik a kérdés, hogy vajon itthon is megvásárolható lesz-e ez a fülke ? Nos, a Scania magyarországi képviseletétől azt a tájékoztatást kaptuk, hogy 2023-tól kezdve a magyar piacon is elérhetővé válik a hosszított fülke a háromtengelyes járművekre nyerges vonató és járóképes alváz kivitelben, de a jövőben a kéttengelyes járművekre is rendelhető lesz.

Nagyobb fülkét kapott Európa legerősebb kamionja 52

A sarokkamera hasznos dolog, pláne hóban

Bár a városi áruszállításra vagy a disztribúciós feladatok ellátására szánt fülkék értelemszerűen nem nyújtják ugyanazt a tágasságot, mint a távolsági áruszállításban részt vevők, de a Scania igyekezett elérni, hogy azok a teherautók is kiváló komfortot nyújtsanak a sofőrök számára.

Amennyire a hely engedi, szinte minden fülkénél rendelkezésre áll egy sofőrágy, alatta pedig jut hely kihúzható rekesznek, hűtődoboznak. Emellett a fülkéket különféle, a fülke hátfalára szerelt tárolórekeszekkel, vagy éppen az utasülés elől kihajtható étkezőasztallal igyekeznek kényelmesebbé tenni.

Nagyobb fülkét kapott Európa legerősebb kamionja 53

Felső ágy helyett helyes kis tárolórekesz kérhető a Scaniák hátsó falára.

A műszerfal valamennyi gyártmánynál egységes. A Scania teherautóinak közös jellemzője a kettős, ana-digi műszeregység, ami azt jelenti, hogy bár a sebességmérő és a fordulatszámmérő mechanikus, ennek ellenére mindkét egység közepén van egy-egy kör alakú folyadékkristályos kijelző.

Az egyikről a megtett úttal és az aktuális sebességgel kapcsolatos infók, a másikról pedig az aktuális időről, a külső hőmérséklettel, valamint az üzemanyagszinttel kapcsolatos információk olvashatók le. A két egység között pedig a színes fedélzeti komputer kapott helyet, amely többek között kijelzi a jármű aktuális terheltségét is minden egyes tengely esetében.

Technika

A Scania meglehetősen széles spektrumot fed le az elérhető hajtásláncok terén. Nem véletlenül, hiszen a haszonjárműgyártóknak 2025-ig 15 százalékkal, 2030-ig pedig 30 százalékkal kell csökkenteniük gyártmányaik károsanyag-kibocsátását. Tony Sandberg, a Scania Pilot Partner vezetője szerint az évtized végére már az értékesítés 50 százaléka tisztán elektromos teherautó lesz, tehát ez egy olyan dolog, ami megállíthatatlanul átalakítja az árufuvarozást.

Nagyobb fülkét kapott Európa legerősebb kamionja 54

Tony Sandberg – 1996 óta van a Scaniánál – azt a részleget vezeti, amely a Scania kísérleti programjaiért felel

Nagyobb fülkét kapott Európa legerősebb kamionja 55

A V8 dicsősége egyáltalán nem fakul

A fő csapásirányt továbbra is a dízel jelenti az áruszállításban. A kínálat alját a 7 literes dízelmotorok jelentik, de megtalálhatók a palettán a 9 literes és 13 literes erőforrások is. A csúcsot pedig egyértelműen a legendás V8-as blokkok jelentik, amelyek 520-770 közötti teljesítményszinteken érhetők el.

Már mindenki temette a dízelt, amikor a Scania 2021-ben bejelentette, hogy mintegy 2 milliárd eurós ráfordítással teljesen új motorplatformot fejlesztett ki a 12,74 literes (hivatalosan 13 literes) dízelmotorjaihoz. Ennek során 8 százalékkal kisebb üzemanyag-fogyasztást, valamint legalább ennyivel kevesebb károsanyag-kibocsátást ért el. A Super hajtáslánc tehát egy továbbélési lehetőség a dízel számára. Örülünk, Vincent?

Nagyobb fülkét kapott Európa legerősebb kamionja 56

A 24 méter hosszú Scania rönkszállítót nyáron se egyszerű vezetni

A fentiekkel párhuzamosan egyre nagyobb számban jelennek meg a kínálatban a tisztán elektromos verziók. A sort korábban a plug-in hibriddel kezdte a Scania, aztán jött a városi áruszállításra szánt tisztán elektromos változat, a 25P, tavaly pedig bemutatkozott két elektromos nyerges vontató 40R, illetve 45R néven. Utóbbi kettő közös jellemzője, hogy 250-350 kilométert is meg tudnak tenni egyetlen feltöltéssel. Norvégiában egy érdekes öszvér is helyet kapott a kínálatban, mivel a Scania elhozott egy 25P nyerges vontatót, amit a norvég ASKO tesztel. Ez jelenleg az első generációs elektromos hajtásláncok villanymotorját, illetve már a második generációs akkumulátorcsomagot használja.

Vezetés

Ottjártunkkor félméteres hó volt a közkedvelt síparadicsomban található tesztpályán. A havazás azonban újra és újra rákezdett, amiben semmi meglepő nincs, ha a tél normálisan funkcionál. Úgy tűnik, Norvégiában még ez a helyzet, így hát a tesztpálya aszfaltburkolatát 5-10 centiméternyi letaposott hó borította. Ilyen körülmények mellett kifejezetten izgalmas vezetni egy 24 méteres, 64 tonnás V8-ast, amely farönkökkel volt megrakva.

Persze, már önmagában élmény, ha egy ilyen monstrum kormánykereke mögé ülhet az ember, de a vezetési élményt az teszi még izgalmasabbá, hogy menet közben egyszerűen el kell kerülni, hogy valamelyik kerék kipörögjön és elássa magát, mert akkor rögtön jöhetnek azok a jelenetek, amiket az ember leginkább csak a Jeges pokol Norvégiában című sorozatban lát.

De hogy lehet ezt elkerülni? Egyrészt ennek a farönkszállítónak van egy speciális tartálya jobb és bal oldalon a pótkocsi előtt, amelyet a műszerfalon lévő gomb megnyomásával ki lehet nyitni, és akkor zúzalékkő kerül a kerekek alá. Másfelől pedig defenzíven kell vezetni a farönkszállítót. Ebben a paripa is partner, hiszen a műszerfalon egyből kigyullad egy ikon, ha a rendszer valamelyik kerék megcsúszását érzékeli.

Ilyenkor érdemes elvenni a gázt, és ha elmúlt a baj, akkor továbbra is csak olyan intenzitással szabad rálépni, mintha tojás lenne alatta. A hirtelen jelentkező túl nagy nyomaték miatt ugyanis könnyen beragadhatna a jármű a hóba. Végül, de nem utolsósorban a 24 méter hosszú rönkszállítónál figyelni kell arra, hogyan vesszük be a kanyarokat, az extra külső tükör segít ebben. Ha gatyáig izzad is az ember, egy 24 méteres Scaniát akkor is élmény vezetni, nemcsak hóban, hanem nyáron is!

Nagyobb fülkét kapott Európa legerősebb kamionja 57

A legnagyobb Scania fülkét stílusosan XL jelöléssel látták el

Nagyobb fülkét kapott Európa legerősebb kamionja 58

Ez olyannyira tesztjármű, hogy még rendszáma sincs. Tisztán elektromos nyerges vontató.

A rönkszállító után érthető módon nagy óvatossággal mentem végig a teljesen behavazott, kanyargós pályán egy elektromos Scania 25P-vel. Talán meglepő, talán nem, de a 6×2-es hajtásképletű (Norvégiában csak ilyeneket és nem 4×2-eseket használnak) nyerges vontatóval. A havas, enyhe emelkedőkön gond nélkül kapaszkodott fel a jármű és az élesebb kanyarok előtti fékezések alkalmával egyetlenegyszer sem csúszott meg.

A járműtesztek közül természetesen a Scania és Európa legerősebb kamionja, a 770S sem maradhatott ki, amely egy óriási munkagépet cipelt a trélerjén. Így az össztömeg körülbelül 40-50 tonna között volt, de a bivalyerős motor meg sem érezte. Igaz, a havon ezzel sem lehet padlóig nyomni a gázt, óvatosan kell közlekedni azokon a helyeken, ahol eláshatják magukat a kerekek.

Az általunk kipróbált 770S-t Highline XL fülkével szerelték, a plusz tér miatt grandiózus lábtérrel rendelkezik, lehet benne terpeszkedni meg minden. A hangja pedig egyenesen felülmúlhatatlan: amikor jeleztem a tesztsofőrnek, hogy rögzíteném a 770 lóerős V8-as motor hangját, szinte meg se lepődött ezen. A nyolchengeres blokk  működése mindenkinek igazi örömzene.

Összegzés

A norvégiai „terülj, terülj, asztalkámmal” a Scania felvonultatta a legfrissebb újdonságait, amelyek még a mély hóban sem vallottak szégyent. És bár most még furcsának és idegennek hat, de a jó öreg V8-asok mellett az elektromos nyergesek is jól teljesítettek. Sőt, igazából a hatótávon kívül semmilyen kompromisszumot nem kell velük kötni.

Ahhoz persze kétség nem fér, hogy egy öblösen duruzsoló V8 hangjáról és 3700 Nm-es nyomatékáról nem szívesen mond le az ember. Egy távolsági áruszállításban dolgozó 770S Highline XL fülkével szerelt Scaniához pedig egyelőre jobban illik a V8, sem mint mondjuk egy villanymotor hangja.