Az Európai Unió közlekedési szektora példátlan és súlyos sofőrhiánnyal néz szembe, amely 2026-ra várhatóan megháromszorozódik, ha nem tesznek lépéseket – erre figyelmeztet két szakmai szervezet, amely aggodalmait nyílt levélben osztotta meg az Európai Tanácsot vezető svéd elnökséggel. A Nemzetközi Közúti Fuvarozók Szövetsége (IRU), valamint az Európai Személyszállítási Közlekedési Szolgáltatók Szövetsége (EPTO) arra hívta fel a figyelmet, hogy újra kellene gondolni az Európai Unió vezetői engedélyekkel kapcsolatos irányelveit és le kell vinni a hivatásos buszsofőrök alsó korhatárát 18 évre. Azt szeretnék tehát, hogy akár már ennyi évesen is rendelkezhessen valaki D kategóriás jogosítvánnyal.
Jelen pillanatban a buszsofőrökre vonatkozó minimuméletkor 21 és 24 év között van a legtöbb uniós tagországban, ami nagy szakadékot jelent a középiskolai tanulmányi idő, valamint a szakmaválasztás között. Sőt, akadnak olyan országok, ahol a minimumkorhatár a helyi rendelkezések, kivétel és vezetői engedélyek függvényében országhatáron belül is eltérő lehet.
„Az Európai Unióban hamarosan legalább százezer buszsofőr hiányozhat a munkaerőpiacról. Az ilyen mértékű munkaerőhiány megjósolhatatlan következményekkel járhat. Könnyen lehet, hogy ez az alapvető szolgáltatásokat is érintheti, sőt végső soron csorbítaná az EU CO2-csökkentéssel kapcsolatos elképzeléseit” – hívta fel a figyelmet Raluca Marian, az IRU EU-ügyekért felelős tanácsadója. Hozzátette: ha az EU komolyan gondolja a jelenlegi károsanyag-kibocsátási célok teljesítését, akkor még vonzóbbá kell tenni a buszos közlekedést a személyautó-használattal szemben. Ennek érdekében pedig még több buszsofőrre lenne szükség. Most ugyanakkor még ezzel ellentétes trendek érvényesülnek a munkaerőpiacon.
A sofőrhiány csökkentéséhez azonban szükség van arra, hogy lecsökkentsék a minimumkorhatárt 18 évre. Ebben az esetben ugyanis nem kellene éveket várniuk azoknak, akik biztos szakmát szeretnének a középiskolai tanulmányaik után. Jelen pillanatban a buszsofőrök kevesebb mint 5 százaléka 25 évnél fiatalabb. A minimumkorhatár lecsökkentésével elképzelhető, hogy 2030-ra megduplázható a 25 év alatti buszsofőrök száma.
A két szervezet úgy számol, hogy a buszvezetők iránti igény 20 százalékkal fog nőni a következő években, mivel az utazási irodák forgalma visszatérhet a pandémia előtti idők szintjére.