Az USA-ban valamikor nyáron, Európában 2023 végén jelenhet meg a piacokon a Mercedes-Benz helyi károsanyag-kibocsátás nélkül használható, akkumulátoros elektromos furgonja. A német és észak-amerikai gyártósorokon készülő, új generációs eSprinter tervezésekor moduláris felépítést alkalmaztak, ami papíron remek variálhatóságot ígér.

500 kilométeres, négytonnás villanyfurgon a Mercedestől 1

A 300 millió eurós termékfejlesztési, illetve 50 millió eurós gyártásfejlesztési beruházással megvalósított eSprinter három modulból áll. Az elülső minden esetben azonos: ez tartalmazza a nagyfeszültségű (400 V) elektromos komponenseket, és tetszőleges felépítménnyel, alvázmérettel, sőt, bármelyik akkumulátorcsomaggal kombinálható. Az utóbb a második modul: ezt a váz alatt helyezik el, a tengelyek között, egy masszív védőtokban, ami mély tömegközéppontot és csorbítatlan kihasználhatóságot ígér. A harmadik modul pedig maga a hajtó egység: a hátsó tengely és az arra integrált villanymotor, amit most először használnak Mercedes áruszállítóban.

500 kilométeres, négytonnás villanyfurgon a Mercedestől 67

Észak-amerikai bevezetésekor a maximumot tudja majd az eSprinter: ez a hosszú tengelytávú, magas tetejű, dobozos furgon kivitelt jelenti, a legnagyobb, nettó 113 kWh kapacitású akkumulátorral. A raktérfogat 14 köbméter, a megengedett legnagyobb járműtömeg akár 4,25 tonna. Ez egyébként a konstrukció legnagyobb elképzelhető össztömege; később kisebb terhelhetőségű variánsok is készülnek. Vontatni akár 2 tonnát tud majd az autó.

500 kilométeres, négytonnás villanyfurgon a Mercedestől 68

Európában 2023 végén szintén dobozos furgonként debütál a modell, a fülkés alváz, illetve a többi akkuméret (nettó 81, illetve 56 kWh) később érkezik. Az említett, legnagyobb akkumulátor a WLTP-norma szerint vegyes használatban akár 400, városban akár 500 kilométer megtételét engedélyezi egyetlen töltéssel. A lítium vas-foszfát akku nikkel és kobalt nélkül gyártható, takarékosságáról aktív hőgazdálkodás gondoskodik.

500 kilométeres, négytonnás villanyfurgon a Mercedestől 69

Tölteni egyenáramről legfeljebb 11 kW-tal, váltóáramú villámtöltőről akár 115 kW-tal lehet a járművet. Ez utóbbi az 56 kWh-ás (legkisebb) akku esetén 28, a 113 kWh-ás (legnagyobb) csomagnál pedig 42 perces töltési időt jelent 10-ről 80%-ra. Az állandó mágneses szinkronmotor tömege mindössze 130 kg, legnagyobb teljesítménye választhatóan 100 vagy 150 kW (136 vagy 204 LE), a maximális forgatónyomaték eléri a 400 Nm-t.

500 kilométeres, négytonnás villanyfurgon a Mercedestől 70

Ezek az értékek mind messze jobbak, mint amit az előző generációs eSprinter tudott. Egyedül a menetdinamikáról nem ejtett szót a gyártó.

Az eSprinter infotainment és vezetőtámogató funkciók dolgában is jól áll. A fennmaradó hatótávolságot például a navigációs rendszer adatai – tehát a forgalom és a domborzat függvényében – jeleníti meg, különböző töltési sémákat kérhetünk tőle (pl. max. töltési sebesség vagy adott töltöttségi szint elérése), a töltésért a Mercedes saját szolgáltatói rendszerén keresztül fizethetünk.

500 kilométeres, négytonnás villanyfurgon a Mercedestől 71

A Mercedes tervei szerint 2025-től kizárólag tisztán elektromos könnyű haszonjárműveket hoz forgalomba, 2039-ra pedig személyautóihoz hasonlóan furgoncsaládjait is szénsemlegessé teszi, azok teljes élettartamára vetítve.