A Scania nemrég egy 66 tonnás össztömegű teherautót adott át a norvégiai Verdalban található mészkőbányának. Az újdonság jelen pillanatban Norvégia legnagyobb teherbírású elektromos teherautójának számít, de még Skandináviában is a ritka kivételek közé tartozik a hajtáslánca miatt.

Szinte hihetetlen, de már több mint 100 darab elektromos Scania közlekedik a norvég utakon. Az ország egyébként is élen jár az elektrifikációban, de a vezető szerep nemcsak a személyautókra, hanem a közösségi közlekedésre és a közúti fuvarozásra is kiterjed Európában.

A Verdalban található mészkőbánya munkáját P45 típusú, háromtengelyes elektromos teherautó fogja segíteni, amely 9 darab akkumulátorral felszerelt, amelyek összkapacitása eléri a 300 kWh-t. Hajtásáról 450 kW teljesítményű (612 lóerő), 3500 Nm nyomatékú villanymotor gondoskodik, amelyhez hatfokozatú sebességváltó csatlakozik. Az elektromos teherautó feltöltését akár 130 kW teljesítményű töltővel is el lehet végezni.

66 tonnás villany-teherautót állítottak forgalomba 1

A modellt még ebben a formában nem árulják a piacon, azt a mészkőbánya üzemeltetője, a Scania Pilot Partner, vagyis a svéd gyártó kísérleti projektekért felelős részlegével történő együttműködés keretében próbálhatja ki.

A Scania már számtalan különböző hajtáslánccal rendelkező nehéz kategóriás teherautót helyezett forgalomba Norvégiában, de ilyet még sohasem” – jegyezte meg Tony Sandberg, a Scania Pilot Partner igazgatója. Az újdonságot várhatóan egy húsz kilométeres útvonalon fogják használni, amely érinti a települést is, így a helyi lakosok már kiélvezhetik a teherautó fontosabb előnyeit, így például a zéró lokális károsanyag-kibocsátást, valamint a csendes működést.

Számítások szerint az új Scania elektromos teherautó évente körülbelül 120 ezer tonnányi mészkövet fog szállítani a bánya és a kikötő között. Az előző, még belső égésű erőforrással szerelt jármű adatait alapul véve ez 58 800 literes üzemanyag-, valamint 156 tonnányi szén-dioxid-kibocsátás-megtakarítást jelent.