A Scania nemrég egy 66 tonnás össztömegű teherautót adott át a norvégiai Verdalban található mészkőbányának. Az újdonság jelen pillanatban Norvégia legnagyobb teherbírású elektromos teherautójának számít, de még Skandináviában is a ritka kivételek közé tartozik a hajtáslánca miatt.
Szinte hihetetlen, de már több mint 100 darab elektromos Scania közlekedik a norvég utakon. Az ország egyébként is élen jár az elektrifikációban, de a vezető szerep nemcsak a személyautókra, hanem a közösségi közlekedésre és a közúti fuvarozásra is kiterjed Európában.
A Verdalban található mészkőbánya munkáját P45 típusú, háromtengelyes elektromos teherautó fogja segíteni, amely 9 darab akkumulátorral felszerelt, amelyek összkapacitása eléri a 300 kWh-t. Hajtásáról 450 kW teljesítményű (612 lóerő), 3500 Nm nyomatékú villanymotor gondoskodik, amelyhez hatfokozatú sebességváltó csatlakozik. Az elektromos teherautó feltöltését akár 130 kW teljesítményű töltővel is el lehet végezni.
A modellt még ebben a formában nem árulják a piacon, azt a mészkőbánya üzemeltetője, a Scania Pilot Partner, vagyis a svéd gyártó kísérleti projektekért felelős részlegével történő együttműködés keretében próbálhatja ki.
„A Scania már számtalan különböző hajtáslánccal rendelkező nehéz kategóriás teherautót helyezett forgalomba Norvégiában, de ilyet még sohasem” – jegyezte meg Tony Sandberg, a Scania Pilot Partner igazgatója. Az újdonságot várhatóan egy húsz kilométeres útvonalon fogják használni, amely érinti a települést is, így a helyi lakosok már kiélvezhetik a teherautó fontosabb előnyeit, így például a zéró lokális károsanyag-kibocsátást, valamint a csendes működést.
Számítások szerint az új Scania elektromos teherautó évente körülbelül 120 ezer tonnányi mészkövet fog szállítani a bánya és a kikötő között. Az előző, még belső égésű erőforrással szerelt jármű adatait alapul véve ez 58 800 literes üzemanyag-, valamint 156 tonnányi szén-dioxid-kibocsátás-megtakarítást jelent.