Röviden – Opel Combo-e Cargo XL | |
---|---|
Mi ez? | Az Opel kis-haszongépjárműve, a Combo elektromos verziója, amely 2022-óta van a piacon |
Mit tud? | Csendesen, emissziómentesen tud 646 kilogrammnyi árut szállítani. Nagyjából 180-200 kilométernyi valós hatótávon. |
Mibe kerül? | Az Opel Combo-e Cargo XL alapára nettó 13,28 millió forint. A tesztelt változat változat az extrákkal együtt nettó 15,86 millió forintba kerül. |
Kinek jó? | Minden olyan vállalkozásnak, amely szeretne helyi emisszió nélkül fuvarozni. A Combo-e Cargo XL-lel nincs megoldhatatlan fuvarfeladat, a dízelekével megegyező raktérkapacitással rendelkezik. |
Nagyon sokáig egyértelmű volt, hogy ha furgon akkor dízel. Ám a személyautókra vonatkozó szigorodó emissziós normák nyomán megjelent elektromos hajtásláncok a haszonjárműveknél is megjelentek, hiszen könnyen lehetett adaptálni a közös alapok miatt.Még szélesebb körben vethető be egy új fejlesztésű technológia, ahol a modellek alapjai gyártókon átívelően közösek, ahogy a Stellantis csoportnál jellemező. Erre tökéletes példa a tesztünk főszereplője.
2021-ben mutatkozott be az Opel Combo-e, amely az Peugeot e-Partner, a Citroën ë-Berlingo és a Toyota Proace City-vel épül közös alapokra. A modellt hazai viszonyok között próbáltuk ki, meglehetősen valós és életszerű körülmények között, mivel egy teljes hétvégén át autóztunk vele Budapesten, fel és alá.
Külső
Hiába osztozik közös technikai alapokon a fent említett modellekkel, a Combo külseje kifejezetten egyedi és jól azonosíthatóan opeles. Ha egy ilyen furgon jön az emberrel szemben, akkor szinte az első másodpercben kiszúrja a német gyártó logóját a motorháztetőn. Másfelől pedig rácsodálkozik arra, hogy mennyire SUV-os orrot faragtak neki, a 2021 előtti Grandland és a 2020 előtti Crossland köszön vissza, amely modellek azóta már más arcot mutatnak.
A fordított, lekerekített szélű trapézra hasonlító hűtőmaszk és a széles, ámde szabálytalan szélű fényszórók remek összhangban vannak egymással. A Combo-e-nek ugyan cápaorra van, de pont ez a szép benne, agresszívnek, vagy bumfordinak nem mondható.
Kétféle méretben készül a Combo, az alapváltozat 4,4 méter hosszú, tengelytávja pedig 2,78 méter. A hosszabb, variáns 4,75 méteres és 19 centiméterrel nagyobb tengelytávval rendelkezik. Létezik belőle személyszállító kivitel is, Combo-e Life néven, ami ugyanazzal a formatervvel büszkélkedhet, mint a furgon kivitel, de értelemszerűen a B-oszlop mögött is vannak ablakai.
Belső
A tesztre kapott változatban három ülés volt elől, de a középső ülés nem tekinthető teljesértékűnek. Egy kisebb felnőtt persze elférhet rajta, de az még nem jelenti azt, hogy hosszabb távú utazásokat is ki lehetne bírni ott. A lábtérre viszont nem lehet panasz nemcsak a sofőr, hanem a szélső ülésen helyet foglaló kísérő esetében sem. Dicséretet érdemel a válltér és a fejtér is, ebben a furgonban nem nyomorognak az utasok – feltéve, ha csak ketten vannak.
A tágasság érzetet tovább növeli, hogy a Combo-e műszerfala nem barikád. Azaz nem egy magas egység mögül kell kifelé nézegetni menet közben, egy magasságban van a motorháztetővel. Kissé benyúlik az utastérbe, cserébe viszont két mély kesztyűtartóval gazdálkodhat az ember.
A telefon, pénztárca és ehhez hasonló nélkülözhetetlen személyes iratok elrejtésére a sofőrülés mellett lévő könyöktámasz szolgál. Ha pedig valamilyen fontos iratokat, például számlákat szeretnénk ideiglenesen a kocsiban tárolni, akkor a műszeregység feletti részen, egy fedéllel ellátott fiókban rejthetjük el azokat. Ez egyébként olyan nagy, hogy akár egy-két A4-es magazint is tárolhatunk benne, ha a kedvünk úgy tartja. A szélvédő feletti polcon pedig egy-két ruhadarab is elfér, ha a szükség úgy hozza.
A furgonok esetében az utasülés nem mindig van kihasználva, hiszen sokszor az ember egyedül dolgozik. Éppen ezért jó, hogy a szélső utasülés ülőtámlája teljes egészében felhajtható. Így oda betehetők kisebb nagyobb dobozok, de akár egy-két bőrönd is beállítható. A rövidebb változatnál a raktér 3090 mm hosszú, míg a nyújtott változatnál 3440 mm. A Combo-e minimum 3,3 maximum pedig 3,8 köbméteres raktérrel rendelkezhet. Raktere igényes kivitelezésű: padlóját strapabíró zsanérlap óvja a külső sérülésektől.
A raktérben a padlón vannak rögzítési pontok, így meggátolhatjuk az áruk csúszkálását. Ha valaki ügyes, akkor akár két raklapot is elrejthet benne.
Technika
Az Opel Combo-e a PSA-csoport EMP2-es padlólemezét használja. Ennek érdekessége, hogy nemcsak az elektromos, hanem a belső égésű motorral szerelt változatok is gördülnek le a gyártóssorról ilyen alapon. A Combo-e esetében az első kereket 136 lóerős, 260 Nm nyomatékú villanymotor mozgatja, amely a padló alá beépített 50 kWh kapacitású lítiumion akkumulátorról nyeri a szükséges energiát. Egy feltöltéssel 275 kilométert tud megtenni WLTP-ciklus szerint a Combo-e, ami elég nagy mozgásteret biztosít a városon belüli jövés-menéshez.
Az autóhoz alapvetően 11 kW-os váltóáramú töltő (AC) jár, de akár nagyobb teljesítményen is tölthetjük, feltéve, ha megállunk vele egy gyorstöltőnél. A Szentendrei úton található MOL Plugee töltőoszlopnál például fél óra alatt 19,97 kWh-ot sikerült belenyomni 50 kW-os Combo CCS egyenáramú töltővel.
Nagyjából egy óra alatt tehát tisztességesen megtankolható a furgon, ami azt jelenti, hogyha valakinek kedve támad vele országot járni, akkor akár meg is teheti, hiszen egy közbeiktatott gyorstöltéssel 500-550 kilométert is meg lehet vele tenni egy nap. Ez persze jelentős költséget jelent az olcsó megoldás a napelemről áramot nyerő rendszer, otthoni 11 kW-os falitöltővel.
Bár manapság mindenki okostelefonnal menedzseli az életét, az Opel Combo-e azokra is gondol, akiknek nincsenek hozzáragadva a kezükhöz az okoskütyük. A kocsi GPS-e ugyanis automatikusan feltűnteti a közelben lévő töltőállomásokat. A térképen megjelenő kis konnektort ábrázoló ikonok persze elsőre nem mondanak sokat arról, hogy milyen töltési teljesítményt, illetve milyen típusú töltőt kínálnak a közelben lévő töltőoszlopok, ennek ellenére hasznos segítséget jelent az esetleges megállások tervezéséhez.
A műszerfal tetején lévő színes, digitális kijelző nemcsak GPS-ként funkcionálhat, a tolatókamera képe is ezen jelenik meg. A magyar nyelvű menüben pedig olyan további funkciókat kapcsolhat ki és be az ember, mint például a parkolássegítő, a holttérfigyelő, vagy éppen a kipörgésgátló.
Vezetés
Az Opel Combo-e magán viseli a villanyfurgonok minden pozitív tulajdonságát. Ezek közé tartozik a nagyfokú menetstabilitás (az akkumulátorok a raktér padlója alá vannak beépítve), a csendes üzemeltetés, illetve az emissziómentes közlekedés. A villanyhajtás révén a sofőr kisebb zajban végezheti a mindennapi munkáját, ráadásul a motorból jövő rezonanciával sem kell számolnia.
Ha valaki dízelről ül át a Combo-e-re akkor sincs ok a pánikra. A furgont alapvetően úgy kell és lehet kezelni, mint egy automataváltós dízel áruszállítót. A váltókar helyén egy billenőkapcsoló kapott helyet, amin kiválasztható, hogy előre, vagy hátra szeretnénk-e menni. A P gomb lenyomásával értelemszerűen parkoló üzemmódba tesszük a járművet, míg a B-gombbal erősebb rekuperáció (fékenergia visszatáplálása) valósítható meg.
A fokozatválaszó mellett egy Drive mode kapcsoló is megtalálható. A Power üzemmódban a maximális teljesítményt használhatjuk ki, ami jól jön akkor, ha sietni kell, vagy akkor, ha mondjuk jócskán meg van rakva a furgon. A normál üzemmód egy kicsit visszafogottabb, de még mindig életszerű teljesítményt kínál. A kissé takarékos üzemmód az Eco mód aktiválásával érhető el, ebben az esetben a Combo-e minimálisra veszi a hűtő-fűtő rendszerek használatát.
Bár a teszt alatt mindegyik üzemmódot kipróbáltuk, így is kellően átgondolt és passzív vezetéssel 20-21 kWh energiafelhasználási értéket sikerült elérni 100 kilométerre vetítve. Az újdonságot alapvetően szigetelőanyagok szállítására használtam, de egy nap alatt többször kellett fordulnom Budakalász és Pestszentimre között. Mivel ebbe Budafok is becsúszott egy rövid megállás erejéig így gyakorlatilag ordernáré nagy háromszögetet tudtam rajzolni szeretett fővárosunk térképre 1-2 napos folyamatos jövés-menéssel.
A napi és életszerű használat megmutatta, hogy a Combo-e-ből nem veti ki a sofőrt a kényelmetlenség. Vezetése komfortos, a bőrkormány nem csúszik az ember kezében és egészen jól gyorsul, ha valakinek egy kicsit sietős a dolga. Kormányzása direkt és könnyű.
Költségek
Az Opel Combo-e Cargo XL alapára nettó 13,28 millió forint. A tesztelt változat változat az extrákkal együtt nettó 15,86 millió forintba kerül. A konkurencia ott van a nyomában, de a táblázat szerint még nem kell félni a kínaiaktól.
A Opel Combo-e Cargo XL és vetélytársai – Listaár, forint (nettó) | |
---|---|
Opel Combo-e Cargo XL – 100 kW (136 LE – 50 kWh – 275 km hatótáv) | 13 280 000 |
Citroën ë-Berlingo XL – 100 kW ( 136LE – 50 kWh – 275 km hatótáv) | 13 185 000 |
BYD ETP3 – 100 kW (136 LE – 50,3 kWh – 275 km hatótáv) | 13 979 212 |
Renault Kangoo Van E-Tech – 90 kW ( 122 LE- 45 kWh – 300 km hatótáv) | 13 600 000 |
Értékelés
Az Opel Combo-e-ben igazából nehezen lehetne hibát találni, mert érezni rajta, hogy nem a minimál szempontokat tartották szem előtt amikor megtervezték. Ez a furgon ugyanis egészen kulturált és modern munkakörnyezetet biztosít. Kezelését hamar meg lehet szokni és a nagy oldalablakoknak, a tolatókamerának, valamint a széles visszapillantó tükröknek köszönhetően a parkolni is könnyű vele.
Az elektromos kisfurgonok piaca egy kissé kiegyenlített, ezért csak egészen apró eltérések fedezhetők fel mind az árazásban, mind tudásban. Annyi bizonyos, hogy ezzel is nagyon jól lehet háromszögelni a várost, ha az embernek egy nap van dolga Észak-Budán, Dél-Budán és Dél-Pesten.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|