A svéd bányászati és kohászati konszern, a Boliden a világon az elsők között kezd el 2023-tól akkumulátoros-elektromos teherautókat használni a nehéz földalatti szállításhoz. A bányászati körülmények között ezen járművek alkalmazása számos előnnyel jár, mint például a nulla kipufogógáz-kibocsátás, a biztonságosabb munkahely és a csendesebb munkakörülmények.

A bányaipar jelenleg gyors változáson megy át, számos szereplő a fenntarthatóbb termelési módszerek felé mozdul el. Csakúgy, mint sok más bányában, a Bolidennél is a dízelüzemű járművek kipufogógáz-kibocsátása teszi ki a cég szén-dioxid-kibocsátásának legnagyobb részét. A bányavállalat elkötelezett aziránt, hogy 2030-ra 40%-kal csökkentse karbonlábnyomát, és klímacéljainak elérésében a közlekedés villamosítása döntő szerepet játszik majd.

A Volvo Trucks és a Boliden között létrejött együttműködési megállapodás értelmében két nehézkategóriás elektromos Volvo tehergépjármű fog a Boliden kankbergi bányájában munkába állni, Észak-Svédországban, Skellefteå városához közel. Ha az itt dolgozó tehergépkocsik mindegyike elektromos lenne, a bánya CO2-kibocsátása több mint 25%-kal alacsonyabb lenne.

Ez egy nagyon izgalmas együttműködés, egy kihívásokkal teli környezetben: a meredek lejtők, a nehéz rakományok és a párás levegő megviseli a bányákban dolgozó járműveket” – mondta Jessica Lindholm, a Volvo Trucks projektmenedzsere. “A Bolidennel való együttműködés értékes ismereteket nyújt számunkra az elektromos teherautók földalatti teljesítményéről, és választ ad arra a kérdésre, hogy milyen hatással van ez az üzem a hajtásláncra és az akkumulátorokra.”

Az első jármű, ami a kankbergi bányában munkába áll, egy elektromos Volvo FH modell lesz, amelyet sziklacsavarok és egyéb berendezések bányába történő szállítására használnak majd, és 2023-ban helyezik üzembe. Az első járművel szerzett tapasztalatok alapján később egy második elektromos Volvo FH-t is forgalomba állítanak majd, ami pedig a föld alatt fog követ és ércet szállítani.

A Volvo Trucks kínálja az iparág legszélesebb elektromos járműpalettáját a maga hat darab, sorozatban gyártott, tisztán elektromos modelljével, és a svéd gyártó a piacvezető a nehézkategóriás elektromos tehergépjárművek piacán Európában és az USA-ban. A vállalat célja, hogy 2030-ra az újonnan értékesített járműveinek fele elektromos hajtáslánccal gördüljön le a gyártósorról.