Évről évre azt hallani, hogy folyamatos a hiány a hivatásos gépjárművezetőkből. Utánajártunk, mi a helyzet most, illetve, hogy milyen fizetésre számíthat valaki, ha teljesen a nulláról kezd bele ebbe a szakmába. Vajon a tapasztalt kamionsofőrök nagy fizetésre tehetnek szert?
Hogyan lesz valakiből kamionos?
Ha valaki úgy dönt, hogy hivatásos gépjárművezető lesz, akkor először is értelemszerűen a szükséges jogosítvány megszerzésével kell kezdeni ezt a folyamatot. Jelen pillanatban nincs államilag támogatott gépjárművezető-képzés, ami azt jelenti, hogy a jelentkezőknek saját zsebükből kell finanszírozni ezt a történetet. A teherautó, valamint a hozzá csatolt pótkocsi és félpótkocsi vezetéséhez szükséges C+E jogosítványt 18 éves kortól bárki szerezhet, ám fontos tudni, hogy csak 21 éves kortól vezethet valaki ilyen jogosítvánnyal külföldön.
Magyarul, aki az érettségi után választja ezt a szakmát, az 2-3 évig biztosan még a hazai utakat fogja koptatni. Értelemszerűen először a C kategóriás jogosítványt kell megszerezni, ezután jöhet az E kategória. Mondani sem kell, hogy a jelentkezés feltételei között ott találjuk a B kategóriás jogosítványt, valamint a II. csoportú orvosi alkalmassági igazolást. Utóbbi gyakorlatilag egy közel 40 kérdésből álló checklista, komplex és teljes körű felmérés a jelentkező egészségügyi állapotáról.
A piszkos anyagiakat nézve elmondható, hogy 340 000–562 700 forintba kerül a C kategóriás jogosítvány megszerzése, amihez még hozzájön a pótkocsi, vagyis az E kategóriás jogosítvány. Ennél ugyancsak nagy a szórás, de 211 600–338 100 forint közötti összeget kell kifizetnie érte az autósiskoláknál. Szóval, ha azt vesszük, hogy mire eljut oda valaki, hogy megszerezze a szükséges jogosítványokat, akkor már eleve elköltött 550–900 ezer forintot.
És ettől még mindig nem lett kamionsofőr. Mindezek után ugyanis pályaalkalmassági vizsgát kell tenni, ami nagyjából 8-9 ezer forintos pluszösszeget takar (felülvizsgálat esetén ennél valamivel több). És nem szabad elfeledkezni a GKI-kártyáról sem, ami nem más, mint a gépjárművezetői képesítési igazolvány. Ez a plasztik kártya igazolja, hogy a gépjárművezető rendelkezik a hivatásos fuvarozáshoz szükséges ismeretekkel, megszerezte az ehhez szükséges képesítéseket.
Hiány van, és lesz
Jól látható tehát, hogy alapvetően indulótőke kell ahhoz, ha valaki hivatásos gépjárművezetővé kíván válni, de a legtöbb, kamionsofőrökkel foglalkozó kutatás nem jelöli meg ezt a hiány okaként. A szakmai szervezetek általában más faktorokra hivatkoznak, ha a gépjárművezetők hiányáról van szó. Ez bizonyos szempontból érthető, hiszen akinek nincs pénze kamionos jogsira, az valószínűleg el sem megy ilyen tanfolyamokra, ergo nem látszik a rendszerben, el sem jut a cégekig, vagyis munkaadókig.
Utoljára egyébként tavaly ősszel volt hangsúlyos téma idehaza a hivatásos gépjárművezetők hiánya. A két legjelentősebb hazai érdekképviseleti szervezet, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) közös konferenciát tartott, amelyen kiderült, hogy a legfrissebb adatok szerint 8-10 ezer fősre becsülhető a hazai gépjárművezető-hiány. Magyarán, ennyi ember hiányzik a munkaerőpiacról, amit már a költségvetés is megérez, ugyanis számítások szerint egy hivatásos gépkocsivezető évente 4,2 millió forintnyi adóbefizetést generál a központi költségvetés számára. A fenti számmal kalkulálva ez körülbelül 32 milliárdnyi adóbevétel-kiesést jelent évente.
Mindez ráadásul úgy történik, hogy a vállalkozások által üzemeltetett teherautók száma nem csökken, hanem éppen ellenkezőleg, folyamatosan növekszik a számuk. A kérdéssel foglalkozó szakemberek leginkább a napidíj emelésében látják a megoldást, de az ágazat számára az is jelentős kihívás, hogy bevonzza a fiatalokat, illetve, hogy megtartsa a tapasztalt sofőröket. Az MKFE szerint az évi 10-15 százalékos jövedelemnövekedés nem elegendő a jelenlegi állomány megtartására vagy a fiatalok számának növelésére. És mivel a hivatásos gépjárművezetők 40 százaléka idehaza már az 50 feletti korosztályból kerül ki, jól látszik, hogy a hiány csak fokozódni fog a következő években.
Nem mindenhol van hiány
A hazai helyzetről nehéz lenne általánosságban beszélni, ugyanis nem minden munkaadónál van hiány kamionsofőrökből. Ez nyilván sok mindentől függ. Ha egy cég ügyes a munkaerő megtartásában, illetve a toborzásban, akkor nyilván kevésbé érinti ez a téma. A Spar Magyarország a megkeresésünkre például azt válaszolta, hogy náluk jelenleg nincsen hiány a hivatásos gépjárművezetőkből, éppen ezért nincsen náluk terítéken például a harmadik világból érkező gépjárművezetők alkalmazása. Holott ez a megoldás egyre jobban terjed Közép-Európában, jó példa minderre, hogy nemrég lengyel cégek alkalmazásában álló, harmadik világból érkező gépjárművezetők tüntettek Németországban, mert nem fizették ki őket.
De e sorok írója is beszélt már a magyar határ közelében tevékenykedő román vállalkozás vezetőjével arról, hogy egyre több cég tervezi, hogy próbát tesz az indiai, pakisztáni, vagy más, nem uniós országból érkező kamionsofőrökkel. Ez egyelőre nem jelent nagy számban történő alkalmazást, de mindenképpen meghatározó jelenség lesz a jövőben.
Nincs munkaerőhiány a budapesti BLIK-ben székelő Supernova Intertransnál sem, ahol 220 járműre mintegy 290 gépjárművezető jut. „Ez a szakma nagyon emberközpontú, éppen ezért a kollégáim rengeteg időt és energiát fektetnek ebbe a kérdésbe. Nagy hangsúlyt fordítunk a kezdő gépjárművezetők betanítására, éppen ezért egy mentorprogramot is elindítottuk ennek érdekében. Fiatal kollégáink általában belföldezéssel kezdenek, majd nemzetköziben folytatják” – hívta fel a figyelmet Veres Balázs, a Supernova Intertrans fuvarozási igazgatója. Hozzátette: ők nem tervezik a harmadik világból érkező munkavállalók alkalmazását, mivel inkább a magyarországi, vagy határon túli magyarokra számítanak ezen a téren.
Mennyit lehet keresni?
A fizetés minden szakmánál, úgy a hivatásos gépjárművezetők számára is, fajsúlyos kérdés. Ezen a téren nem mindegy, hogy belföldi vagy nemzetközi kamionsofőrökről beszélünk. A legtöbb állásajánlatnál nem írják ki a várható fizetést, de a Bergwerff Transport Kft. egyik legfrissebb állásajánlatában például 3 ezer eurós, vagyis nagyjából 1,2 millió forintos fizetést ajánlanak négy hétre, főként nyugat-európai nemzetközi fuvarfeladatok teljesítésére.
Ez egyébként nem elérhetetlen szint, a Supernova Intertrans fuvarozási igazgatója például elárulta, hogy egy tapasztalt gépjárművezető nemzetközi munkavégzésben bőven nettó egymillió forint fölött kereshet, és ebben még nincsenek benne a bónuszok. „De már akinek van némi vezetési tapasztalata belföldön, az úgynevezett tanulójáratban nettó 450-500 ezer forintot kereshet külföldi fuvarokkal” – tette hozzá Veres Balázs.
Tapasztalattól függetlenül viszont egy „nemzetköziző” gépjárművezetőnek számolnia kell azzal, hogy hosszabb időket kell távol töltenie az otthonától vagy a családjától. A cégek többféle munkarendet alkalmaznak, jellemző például az 1 hét munka, két nap otthon töltött idő, vagy a három hét munka és egy hét pihenés. Egészen extrém esetben a hathetes folyamatos külföldön történő tartózkodás és két hét otthoni pihenés is megvalósítható. A szabályokat a munkarendtől függetlenül be kell tartani, tehát, egy kamionsofőr nem vezethet naponta többet 9 óránál. Igaz, heti két alkalommal hozzácsaphat plusz egy órát a vezetési időhöz. A rendszeres heti pihenőidő pedig 45 óra, amely kéthetente egyszer 24 órára csökkenthető, amit azonban három héten belül kompenzálni kell. A 45 óránál hosszabb pihenőidőket pedig nem szabad a kamionban tölteni, azaz, valamilyen szálláson kell pihennie a gépjárművezetőnek, ami érdekes színezetet ad ennek a munkának.
A belföldi munkavégzéssel kapcsolatban elmondható, hogy például a Táton működő KREPCSIK FUV-ÉP Kft. nettó 29 000 forintos napidíjat kínál, vagyis 20 nap alatt akár 580 ezer forintot is összeszedhet az ember. A szigetszentmiklósi Mandersloot Transport Hungária Kft. szintén körülbelül ennyiért kínál állást belföldi gépjárművezetők számára. Ez a fizetési szint egyébként átlagosnak tekinthető a belföldezők esetében.
Nem csak a pénz a lényeg
Természetesen a fizetés nem minden. Tudják ezt a munkaadók is, akik az álláshirdetésekben gyakran külön feltüntetik, ha például vadonatúj járművekkel lehet dolgozni, vagy ha nem kell a gépjárművezetőnek részt vennie a rakodásban, illetve, ha biztosítják valamilyen módon a sofőrök számára a munkaadó telephelyének messzebbről történő megközelítését. Utóbbi leginkább akkor fontos, ha egy cég nem a fővárosban vagy megyeszékhelyen tevékenykedik, hanem kissé kiesik úgymond a vérkeringésből.
Jól látszik tehát, hogy továbbra is jó fizetésekre számíthat az, aki elmegy kamionozni, és ha csak belföldi fuvarokat vállal, akkor azt is meg tudja oldani, hogy mindennap otthon aludjon. Az ágazatban jelen lévő hivatásos gépjárművezető-hiány enyhítése érdekében azonban szükség lehet olyan programokra, amelyek támogatják a szükséges jogosítványok és papírok megszerzését. Így ugyanis csak jelentős kezdőtőkével lehet valakiből kamionos.