Szándéknyilatkozatot írt alá az Ikarus és az azerbajdzsáni „Sumgait Technologies Park” LLC., arról, hogy együttműködnek egy Ikarus autóbuszgyár telepítésében és működtetésében Azerbajdzsánban, valamint egy szervizközpont létrehozásában a Karabakh régióban – tájékoztatta a Vezesst az Ikarus. Az új üzemben kezdetben 100 darab magyar fejlesztésű busz készülhet, három év alatt pedig évi félezer darabra növelnék a gyártási volument.

A tervek szerint nemcsak az azeri igényeket elégítenék ki innen, hanem a térségből befutó megrendeléseket is. Az összeszerelésre szánt típus, vagy típusok listája még nem ismert, a Vezess érdeklődésére az Ikarus ezzel kapcsolatban közölte, hogy ezek még a további egyeztetések után lesznek biztosak.

Más országban is fognak Ikarusokat gyártani 1

Azerbajdzsán nem ismeretlen terület az Ikarus számára, mivel a korabeli lapok szerint a legendás gyártó már a ’70-es években megvetette a lábát az országban. A Világgazdaság egykori cikke szerint 1976-ban már több mint 131 darab Ikarus futott az országban. Az azeri kapcsolat a ’80-as években felélénkült, akkor ugyanis már évente több mint száz – főként a 200-as családba tartozó (256-s távolsági busz) – Ikarust exportáltak oda. Sőt, arra is volt példa, amikor kiszállított Ikarusok száma meghaladta az évi 200 darabot. A több mint 130 éves gyártónak tehát a Szovjetunió után is folyamatosan gondoskodnia kellett a Kaukázusi régió legnagyobb országában futó gyártmányok alkatrészellátásáról.

Az Ikarus jelenlegi sikertermékének a 120e elektromos busz tekinthető, amelyből Németországban, illetve Magyarországon fut több példány.