Az elektromos teherautók elterjedése kapcsán a szűk keresztmetszetet leginkább az akkumulátorok élettartama és a töltőinfrastruktúra jelenti. Előbbi talán még kardinálisabb kérdés, hiszen egyetlenegy üzemeltető szeretné, ha idővel cserélni kellene bennük az akksit. Ezt a problémát látszik megoldani a Scania és az akkumulátorgyártó vállalat, a Northvolt közös fejlesztése.
A két svéd cég olyan akkumulátorcellát mutatott be, amely képes kiszolgálni a teherautót annak teljes élettartama alatt. Magyarán nem kell majd kicserélni. A munka még 2017-bn kezdődött, akkor határozott úgy a Scania és a Northvolt kifejezetten nehézkategóriás tehergépjárművek számára fejlesztenek ki egy extra strapabíró akkumulátorcellát. Nem titkolt céljuk volt, hogy világelső terméket terméket hozzanak létre, vagyis olyat, amivel forradalmi változásokat lehet elérni ebben az iparágban.
A szakmai kapcsolat mostanra vált gyümölcsözővé és az első példányok a Northvolt Ett gigagyárában készültek el, Észak-Svédországban. Később, az idei évben a Scania megnyitja új akkumulátor gyárát Södertälje-ben, ahol az akkumulátor cellákat közvetlenül az akkumulátor csomagokba fogják beépíteni a nehézkategóriás elektromos teherautókhoz.
Amikor nekiláttunk az akkumulátorcella fejlesztésének, akkor azt a célt tűztük ki, hogy egy nagyteljesítményű, alacsony üzemeltetési költséggel bíró és hosszú élettartammal rendelkező cellát hozzunk létre. Úgy döntöttünk, hogy legalább 1,5 millió kilométeres futásteljesítményt teszünk lehetővé a Scania nehézkategóriás elektromos járműveinél. A tesztek bebizonyították, hogy ez az elvárás nemcsak teljesíthető, hanem akár meg is haladható”- árulta el az újdonsággal kapcsolatban Christian Levin, a Scania ügyvezető igazgatója.
A Scania és a Northvolt ugyanakkor nemcsak a hosszú élettartamra fókuszált. Éppen ezért az az üzem, ahol az akkumulátorcellák készülnek teljes mértékben környezetbarát energiaforrásokkal működik. A gyár ugyanis kizárólag zöld áramot használ, amelyet vízerőművek és szélerőművek segítségével állítanak elő. Ennek, valamit további fenntarthatósághoz köthető intézkedéseknek köszönhetően a legújabb akkumulátorcella ökológiai lábnyoma a teljes gyártási élettartamra vetítve mindössze harmada az iparági átlagnak.
A két svéd vállalat tehát nem kis eredményt ért el az új lítiumion akkumulátorral, hiszen az 1,5 millió kilométeres élettartam megegyezik egy átlagos nehézkategóriás teherautó futásteljesítményével.