Az önvezető buszok megjelenése a városokban nemcsak a városlakók életminőségére, hanem a járművek teljes birtoklási költségére is kedvezően hathat a bajor MAN Truck&Bus vállalat szerint. Éppen ezért a cég nemrég bejelentette, hogy partnerségre lépett a Mobileye vállalattal, amely kifejezetten önvezető rendszerek fejlesztésével foglalkozik.
Az együttműködés célja olyan nagyfokú automatizáltsággal rendelkező városi buszok kifejlesztése, amelyek alkalmasak a szériagyártásra. A fejlesztés, valamint a müncheni MINGA projekt első állomásaként a két cég a tervek szerint 2025-től önvezető autóbuszt fog tesztelni, amelynek fedélzetén természetesen még jelen lesz egy hivatásos buszsofőr, hogy be tudjon avatkozni a vezetésre, ha arra szükség van.
A városi autóbusz-közlekedés jövője nemcsak emissziómentes és összekapcsolt, hanem automatizált is, amely többé már nem vita tárgya, mert csak idő kérdése, hogy mikor valósul meg. Az MAN Truck&Bus éppen ezért együttműködésre lépett a Mobileye-jal annak érdekében, hogy meghatározó mérföldköveket érjünk el a városi buszok automatizálása terén” – hangsúlyozta Barbaros Oktay, az MAN Truck&Bus buszüzletágának vezetője.
Az együttműködés kiterjed a jövőben a Mobileye intelligens önvezető rendszerének (ADS) és kifinomult szenzorainak, valamint a nagyfokú skálázhatósággal rendelkező AV térképek felhasználására. Az önvezető autóbuszok szükséges elektronikai architektúráját pedig az az MAN fogja kialakítani. Az MAN-re mindemellett még további feladatok várnak: meg kell oldani az autóbuszok utasokkal történő kommunikációját a jegyértékesítés, vagy konfliktus helyzet, illetve egy esetleges baleset esetén. Ez intelligens megoldásokat követel meg, amelyek több mint valószínűleg növelni fogják a digitalizáció mértékét az ilyen önvezető autóbuszokon.
Az első automatizált autóbusz egy MAN Lion’s City E elektromos autóbusz lesz, amelyet már idehaza is több alkalommal teszteltek. A jármű 2025-ben áll forgalomba a 144-es viszonylaton, amely a müncheni olimpiai parkon keresztül közlekedik. A bajor haszonjárműgyártó most úgy számol, hogy várhatóan az évtized végén startolhat el az önvezető buszok szériagyártása.
Amennyiben sikeres lesz a projekt és a két vállalatnak sikerül egy szériagyártású önvezető városi buszt kifejleszteni, abban az esetben az MAN versenyelőnybe kerülhet ezen a téren több versenytársával szemben. Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy az előző évtizedben a Mercedes-Benz is kísérletezett önvezető autóbusszal. A kísérleti városi busz a CityPilot nevű rendszernek köszönhetően félautomata üzemmódban tudott közlekedni. A Future Bus elnevezésű koncepció azonban azóta némileg feledésbe merült, a projekt jelenlegi sorsra ismeretlen.