Jelenleg a turistabuszos szegmensben dolgozó hivatásos gépjárművezetőkre ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint azokra a sofőrökre, akik a közúti áruszállításban dolgoznak. Dacára annak, hogy a két munkakör közel sem azonos kihívások elé állítja ezen gépjárművezetőket. A buszsofőröknek ugyanis sokszor szigorú menetrendet kell tartaniuk.

Örömmel látjuk, hogy közel három évvel a Mobilitási Csomag 1 rendelkezései után az Európai Bizottság végre belátta, hogy a jelenlegi szabályok nem felelnek meg a személyszállítási szektor számára és olyan tervezetet nyújtott be, amely megszüntetné a jelenlegi rossz szabályozást” – jelentette ki Raluca Marian, az IRU EU Ügyekért felelős vezetője. Hozzátette: turistabuszos szegmensre vonatkozó vezetési- és pihenési idők újragondolása lehetővé teszi, hogy a gépjárművezetők rugalmasabban reagálhassanak az utazásaik során adódó helyzetekre, mindemellett csökkentik a szigorú szabályozásból fakadó stresszt.

A turistabuszokon dolgozó sofőröknek a tervezet szerint több szünet és megállás jár majd a hosszabb utazásokon, míg a rövidebb utaknál az átlagos megengedett vezetési idő 4,5-5 óra lehet naponta. Az Európai Bizottság tervezete a szakmai szervezet szerint ideális lépés lehet a biztonság növelése, valamint az utasok elégedettségének növelése érdekében. Mindemellett a munkaerő megtartása szempontjából is kedvező hatással bírhat.

Az IRU úgy látja, hogy az Európai Bizottság tervezete hozzájárul ahhoz, hogy a turistabuszos szegmens kilábaljon a covid által okozott nehéz időkből.