Június 14-én újabb jelentős mérföldkövet ért el a tatárföldi gyártó. A Szentpétervárt Moszkvával összekötő M-11-es autópályán ugyanis munkába állt négy darab önvezető Kamaz. Az 54901-es, újfülkés nyerges vontatóból és egy normál félpótkocsiból álló szerelvénynek egy nagyjából 650 kilométeres útvonalat kell teljesíteniük.

A kísérlet immáron túlmutat azon, hogy csak a technológiát tegyék próbára. A tűzpiros Kamazok ugyanis az említett városok között közlekednek a hét minden napján azzal a céllal, hogy árut szállítsanak az erre kijelölt logisztikai központok között. A tesztfutásokban olyan cégek vesznek részt, mint a Gazpromnyeft-Snabzhenie, a Global Truck, az Avtodor Group, vagy éppen a PEC. Vagyis az önvezető Kamazok tesztjéből nemcsak a járműipari beszállítók, hanem az infrastruktúra üzemeltetők, illetve a fuvarozók is kiveszik a részüket.

Valamennyi jármű fedélzetén vannak tesztsofőrök, illetve gyári szakemberek, akik nyomon követik az önvezető kamionok működését és a fontosabb paramétereket. A tesztpilótákra nem vonatkoznak a pihenési időkre, illetve vezetési időkre vonatkozó előírások a kísérlet speciális jellege miatt, de annyi bizonyos, hogy az áru felrakodására és a lerakodására, valamint a kisebb-nagyobb szervizmunkák elvégzésére azért meg fognak állni a járművek.

Újabb önvezető Kamazok álltak forgalomba 1

A tesztfutásokra az Unmanned Logistics Corridors („Önvezető Logisztikai Korridorok”)  projekt keretében kerül sor, amelyet az orosz Közlekedési Minisztérium támogat. A tervek szerint a mostani pilot program tapasztalatainak felhasználásával 2030-ra jelentősen megnövelnék azon útszakaszok hosszát, ahol engedélyezett lenne az önvezető kamionok, vagy teherautók közlekedése. A Kamaz közlése szerint ugyanis az évtized végére összesen közel 20 ezer kilométernyi úthálózat állna az autonóm kamionok részére. Mindemellett a jövőben kiemelt szerelt hárulna a Szentpétervárt Moszkvával összekötő korridorra.

A Kamaz már jó ideje foglalkozik önvezető teherautók fejlesztésével és tesztelésével. Ezeket azonban sokáig csak forgalomtól elzárt területeken próbálhatták ki. Az autonóm irányítású járművek egyre meggyőzőbb teljesítményt nyújtanak, így nem csoda, ha május végén már az olajmezőkre is be tudott ilyen teherautókat állítani a Kamaz. Az önvezető kamionok elterjedésétől azt várják, hogy javul a közlekedésbiztonság, mindemellett pedig kevesebb üzemanyagot kell felhasználniuk a fuvarozóknak.