Az 1960-as években a BelAZ mérnökei egy új, 549-es kódjelű bányászati dömperen dolgoztak. Ez volt az üzem első „hibrid” erőművel rendelkező modellje: generátorként működő dízelmotorból és a hátsó kerekeket hajtó villanymotorból állt a szerkezet.
"BELAZ 549 dump truck" Soviet matchbox label, 1976 pic.twitter.com/hVT7laFaM6
— Soviet Visuals (@sovietvisuals) January 6, 2021
A BelAZ-549 teherbírása nagyobb volt, mint elődjeié, 75 tonnát tudott cipelni. Ezzel párhuzamosan kísérleti jelleggel egy sokkal nagyobb, érdekes motorral szerelt, 120 tonnás teherbírású kísérleti példány is készült! A BelAZ-549 alapján létrehozott dömper egy egytengelyes, billenős félpótkocsival együtt működött.
BelAZ-549B experimental Soviet mining dump truck with gas turbine engine from MI-8 helicopter, 1969. pic.twitter.com/Neioaz22ky
— Soviet Visuals (@sovietvisuals) August 17, 2022
Ezt a hagyományos dízelmotor helyett egy Mi-8-as helikopter gázturbinás motorjával szerelték fel. Ez az egység nagy teljesítménnyel büszkélkedhetett (1000-1500 lóerő a beállítástól függően).
Mi-8
A Mi-8-as szovjet-orosz közepes szállító helikopter, amelyet a Mihail Mil vezetése alatt álló OKB–329 tervezőirodában fejlesztettek ki többcélú, polgári és katonai feladatokra. Sorozatgyártása 1967-ben indult Izotov TV2–117-es szabadturbinás hajtóművekkel.
Az ötlet nem volt túl elrugaszkodott, hiszen ebből a típusból 23 000 darabot gyártottak, a hajtómű több ipari gázturbina alapjául is szolgált, melyeket erőművekben, szivattyú- és kompresszorállomásokon üzemeltetnek.
Végül az igen zajos üzemelés és a brutális fogyasztás, valamint a nehezebben beszerezhető üzemanyag (kerozin) miatt mondtak le a megoldásról, és maradtak végül a dízelmotoroknál. Az üzem a kísérlet után a BelAZ-549 modell elkészítésére fordította energiáit: gyártása 1976-ban indult el.