Elvileg már az utakat rója egy egyelőre még ritkaságnak számító teherautó Magyarországon. A Gebrüder Weiss logisztikai vállalat ugyanis egy Hyundai XCient Fuel Cell teherautót helyezett forgalomba, amely egyre nagyobb sikereket ér el Nyugat-Európában. A Dél-Koreában készülő modell leginkább áruterítős feladatok ellátására alkalmas.

A kéttengelyes, merev dobozos felépítménnyel ellátott, nappali fülkés jármű 38 tonnás össztömeggel rendelkezik (vontatmánnyal együtt, anélkül csak 19,5 tonna). Első ránézésre nem sok különbség fedezhető fel rajta a dízelüzemű változatokhoz képest, de technológiai szempontból nagyon érdekes csemegének számít.

Az első és a hátsó tengely(ek) között, a teherautó jobb oldalán szép kis „oldalszoknya” takarja az akkumulátorokat, amelyek összkapacitása eléri a 72 kWh-t. Ezekbe az energiatároló egységekbe „raktározza el” a jármű hajtáslánca az üzemanyagcellák által megtermelt, de fel nem használt áramot.

A 180 kW összteljesítményű üzemanyagcellák működéséhez szükséges hidrogént nyomásálló tartályokban tárolják el, amelyek a fülke és a kabin közé kerültek a járművön. A Gebrüder Weisstól kapott adatok szerint összesen 32 kilogrammnyi hidrogént tud magával cipelni.

A villanymotor a létraalvázba, tehát a felépítmény alá került, teljesítményét tekintve egyenértékű egy dízel változattal, sőt talán még meg is haladja azt: 350 kW-os, tehát 470 lóerős teljesítménnyel, illetve 2237 Nm-es nyomatékkal rendelkezik. A jármű maximális sebessége 85 km/óra, de valószínűleg ez csak az elektronikus leszabályozás miatt annyi, amennyi.

A hazánkban közlekedő Hunydai XCient 17 tonnányi rakományt szállíthat, és egy feltöltéssel körülbelül 400 kilométert tud megtenni. Az energiafelhasználása 7,5 kg/100 km körül alakul. A tankolás 350 baros nyomáson történik és mindössze 12 percet vesz igénybe, vagyis egy cigi- és kávészünet alatt simán letudható. Ezek után joggal adódik a kérdés, hogy akkor miért nem terjednek el gyorsan a hidrogénes teherautók?

Nos, Németországot leszámítva még viszonylag szerény az európai töltőhálózat. Az XCient Fuel Cell itthoni tankolását a Linde Gáz Magyarország Zrt. tette lehetővé, amely 2021-ben adta át első hidrogénkútját a saját telephelyén. A hazánkba érkezett tesztpéldány eredetileg Svájcban rója az utakat, de ahhoz, hogy hozzánk eljusson, keresztül kellett mennie fél Közép-Európán. Az XCient Fuell Cell ugyanis az ausztriai Innsbruck, a németországi Erlangen, Prága, valamint Bécs érintésével érkezett Budapestre.

A Hyundai XCient Fuell Cell 2020-ban kezdte meg európai térhódítását és ráadásul éppen Svájc volt az első ország az öreg kontinensen, amely kitárta kapuit a modell előtt. Egy évvel később már 46-47 darab futott az alpesi ország útjain ebből a típusból, de ugyancsak 2021-ben Hollandiában is megkezdődött az XCient forgalmazása. A svájci flotta tavaly elérte az 5 millió kilométeres összesített futásteljesítményt, emellett a Hyundai Izraelben is megjelent a modellel. A dél-koreai márka tavaly az USA-ban folytatta a terjeszkedést, ahová egy távolsági nyerges vontatós változatot vitt el.

Ki tudja, könnyen lehet, hogy hamarosan idehaza is elkönyvelheti első eladását a Hyundai a hidrogéncellás teherautóból, amely évente legalább 80 tonnányi szén-dioxidtól mentesítheti a Földet.