Trondheim Norvégia harmadik legnagyobb városa. A mintegy 200 ezer főt számláló település úgy döntött, hogy elektromos úthálózatot (ERS) épít ki az e-buszok vezeték nélküli töltésére. Trondheim ugyanis 2018-ban 58 darab, 24 méter hosszú, dízel-elektromos hibrid Exqui.City BRT-buszt vásárolt.

Az ERS kiépítésére vonatkozó tendert az izraeli Electreon nyerte meg és a hálózat üzemeltetésért a helyi AtB AS közlekedésszervező fog felelni. A vállalat célja meglehetősen ambiciózus ugyanis azt szeretnék elérni, hogy idővel ne csak az autóbuszok, hanem az e-teherautók, illetve az e-taxik töltése is lehetséges legyen az ERS révén.

A projekt megvalósítása fél év múlva, 2024 kezdődhet el és első körben az AtB As legnagyobb buszdepója előtti építenek ki egy indukciós töltésre alkalmas útszakaszt. Ezen a részen megállóban történő gyorstöltés, valamint a menetközbeni gyorstöltés is kivitelezhető lesz. Az izraeli cég ugyanis alapvetően utóbbira nyújt megoldást, vagyis az e-járművek menet közbeni töltésére. A technológia azonban lehetővé teszi, hogy az e-buszok hosszabb-rövidebb ideig olyan útvonalakon haladjanak, ahol nincsenek beépítve az aszfaltba a töltőmodulok.

A valós üzemi körülmények közötti tesztelés után a szakemberek folytatni fogják a vezeték nélküli töltést lehetővé tevő modulok elhelyezését a kijelölt útszakaszokon és megállókban annak érdekében, hogy egy komplett, innovatív töltőrendszer épüljön ki Trondheimben. A városban közlekedő BRT-buszokra kiemelt szerep hárul a közösségi közlekedés lebonyolításában, ugyanis egy ilyen autóbusz  159 utas szállítására alkalmas.

A vezeték nélküli gyorstöltés révén ezen autóbuszok rendelkezésre állási ideje jelentősen nőhet és lehetővé teszi az akkumulátorok számának, illetve azok méretének csökkentését. A Trondheim-i elektromos, vezeték nélküli töltőrendszer kiépítése minden bizonnyal hatással lesz a későbbi autóbuszbeszerzésekre is, mindamellett pedig a mintaprojektként szolgálhat a többi európai nagyváros számára a közösségi közlekedés zöldítése szempontjából.

Az e-buszok indukciós töltése nem is annyira újkeletú dolog, mint azt elsőre hinné az ember. 2014-ben 5 darab vezeték nélküli töltést használó Solaris Urbinót helyeztek forgalomba az észak-németországi Braunschweigben. 2019-ben pedig a francia Alstom kezdett el kísérletezni ezzel a technológiával. Ilyen hosszú, 24 méteres buszokat azonban eddig még vontak bele az ilyen technológiák alkalmazásába, ráadásul a norvégiai beruházás meglehetősen úttörőnek ígérkezik, hiszen nem csak e-buszok töltésére szánják.