Az Északi Járműjavító Dízelcsarnoka évek óta a Közlekedési Múzeum legfontosabb kiállítótere, amelyet egyelőre időszaki kiállítások lebonyolítására tudnak használni.

Nagyon bízom benne, hogy a kormány érvényben lévő határozatának megfelelően ez a csarnok fog a jövőben is otthonául szolgálni a közlekedési múzeumnak, természetesen kiegészítve, átépítve és korszerűsítve. Addig is arra törekszünk, hogy abban az időszakban, amikor használható a csarnok, tehát tavasztól őszig, ki tudjuk időszaki kiállításokkal szolgálni az érdeklődőket” – hívta fel a figyelmet dr. Schneller Domonkos, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója a sajtótájékoztatón.

Hozzátette: a múzeum közel 70 ezer műtárggyal rendelkezik, amelyekből minden évben igyekeznek megmutatni néhány érdekesebb kollekciót a nagyközönségnek. „Itt, ebben a hatalmas térben, nagyon jól megférnek egymás mellett a kétkerekű, a négykerekű és a hatkerekű járművek. Ezt jól mutatja, hogy az Árpád sínautóbusztól kezdve, a 424-es mozdonyon keresztül számos vasúti járművet is meg lehet tekinteni azoknak, akik most jegyet vesznek a Bringára váltva elnevezésű kiállításunkra” – hangsúlyozta az intézmény első embere. Ez a kiállítás egészült ki lényegében a négy darab, megmentett Ikarusszal. Ezen autóbuszokat még egy 2021-es kormányhatározat keretében vásárolta meg az intézmény, és egészen mostanáig a restaurátorműhelyekben voltak.

Több Ikarus is újjászületett a Közlekedési Múzeumban 1

A 260.02-es az NDK-nak volt szánva, de végül itthon teljesített szolgálatot. Fotó: Aranyi Péter

A Közlekedési Múzeum újdonságai között megtalálható egy 256.50V típusú autóbusz, amelyből 23 ezer darabot gyártottak. Az egykoron a Borsod Volán színeiben közlekedő busz teljes körű külső-belső felújítást kapott. Az 1986-ban gyártott autóbusz hajtásáról Rába D2156 HM6UT típusú, 190 lóerős dízelmotor gondoskodik, amely ugyancsak nagyjavításon esett át. A modell érdekessége, hogy a második ajtónál – vélhetően utólagos átalakítás után – fix üléseket telepítettek.

A második újdonság a 260.02-es típusú autóbusz, amely korábban az egykori Szabolcs Volánnál teljesített szolgálatot. Érdekessége, hogy ez a kivitel alapvetően az NDK-nak (Német Demokratikus Köztársaság) készült, de a szóban forgó példány sohasem jutott ki, már eleve itthon állt forgalomba. Utasterébe lépve az embert nemcsak vizuális, hanem lenyűgöző illatélmény is fogadja. A barna bőrrel borított Mór típusú ülések illata ugyanis semmihez sem fogható nosztalgiával tölti el az embert.

Több Ikarus is újjászületett a Közlekedési Múzeumban 2

Az Alba Volán Ikarus 260.02-ese úgy néz ki, mintha most gördült volna ki a gyárkapun. Fotó: Aranyi Péter

Több Ikarus is újjászületett a Közlekedési Múzeumban 3

Tökéletes műszerfal, tökéletes munkahely az Ikarus 260.02-esben. Fotó: Aranyi Péter

A harmadik olyan busz, amelyiknek a restaurálása már közel jár a végső állapothoz, az Alba Volán egykori 260.50-ese, amely eredetileg 1998-ban gördült ki a legendás magyar gyártó kapuján. A maga 25 évével lényegében ez a példány tekinthető a legfiatalabbnak a négy szerzemény közül. A negyedik kiállított busz pedig egy harmonika ajtós Ikarus 280.49 típusú autóbusz, amely még olyan állapotban van, ahogy kivonták a forgalomból Budapesten. Ennek restaurálása tehát még nem kezdődött el, de a 7-es viszonylat táblája nem véletlenül kapott helyet a kijelzőben, mivel sokáig a 7-es vonalán szállított utasokat.

Több Ikarus is újjászületett a Közlekedési Múzeumban 4

Ez az Ikarus 280-as még felújításra vár. Fotó: Aranyi Péter

Itt szeretném felhívni a figyelmet, hogy ezeknek a járműveknek a restaurálása több tíz-, de sokszor százmillió forintos nagyságrendet is elérhet. Ennek érdekében ősszel el fogunk kezdeni egy olyan kampányt, ami lehetővé teszi magánszemélyeknek, illetve cégeknek, hogy jelentősebb összeggel támogassák egy-egy nagyobb jármű felújítását és megőrzését” – tette hozzá dr. Schneller Domonkos. Az igazgató szerint a „Fogadj örökbe egy járművet” program biztosítani fogja az UV-villamosok, Bengáli-csuklósok és más járművek felújításához szükséges összegek előteremtését.

Több Ikarus is újjászületett a Közlekedési Múzeumban 5

dr. Schneller Domonkos bejelentette, hogy ősztől elindul a „Fogadj örökbe egy autóbuszt” program. Fotó: Szikora Zsombor

Az Ikarus 260.02, az Ikarus 260.50 és az Ikarus 256.50V mellett, helyet kap az Ikarus 280.49 típusú autóbuszokat a Bringára váltva című időszaki kiállítás keretében lehet megtekinteni, amelyet október 23-ig látogathatnak meg az érdeklődők.