Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) legfrissebb adatai szerint jelentősen nőtt a kereslet a haszonjárművekre, legyen szó furgonokról, buszokról vagy teherautókról. A kedvező trendek a magyar piacra is hatással voltak, ahol az e-hajtáslánccal szerelt haszonjárművek több kategóriában is bővülni tudtak.
Az Európai Unióban 730 969 darab furgont adtak el az év első felében, ami 11,2%-os növekedésnek felel meg. A legdinamikusabban Németországban és Spanyolországban nőtt a furgonok piaca, mivel a németeknél 26,6%-os, a spanyoloknál pedig 15,5%-os növekedést regisztráltak.
Két számjegyű növekedés
A teherautók terén jelentős, mintegy 20 százalékos bővülés mutatkozott, összesen 179 508 példányt értékesítettek. A legtöbb uniós piacon két számjegyű növekedést regisztráltak. A top 4-est alkotó Németországban 24,8%-os, Franciaországban 12,3%-os, Olaszországban 12,6 %-os, Lengyelországban pedig 10,8%-os bővülés volt.
Az autóbuszok terén 15 százalékos növekedés mutatkozott, az év első felében mintegy 14 781 darab eladott példánnyal. Ezen a téren Franciaország vezette a rangsort 2982 példánnyal, ami 22,3%-os növekedésnek felel meg. Olaszországban egészen látványos, 62,6%-os bővülés volt, mivel a tavalyi év hasonló időszakához képest 908 darabbal több, 2538 darab autóbuszt adtak el. Az olasz mellett a ciprusi buszpiac is a mélyből jött fel, ugyanis közel 317 %-os bővülést produkált. Ez, bár látványos, mégsem nagy darabszámokról szól, hiszen azt jelenti, hogy az év első felében 175 buszt értékesítettek, ami 133 darabbal több 2022 első feléhez képest.
Több e-furgon fogy idehaza
A furgonok terén Magyarországon szerény, 11%-os növekedés mutatkozott: míg a tavalyi év hasonló időszakában 9301 darab, addig 2023 első felében 10 320 darab talált gazdára. Érdekes trend, hogy ebben az időszakban 81,8%-kal nőtt az elektromos hajtáslánccal rendelkező áruszállítók száma, ugyanis 144-gyel többet, 320 példányt helyeztek forgalomba belőlük az év első felében. Mindez összhangban van a régiós trendekkel, de ezen a téren a rangsort Lengyelország vezeti, ahol az első félévben 1185 új elektromos furgont regisztráltak, ami 142 százalékkal több a tavalyi év hasonló időszakához képest.
A kedvező trendek a közepes teherbírású teherautók terén is érvényesültek idehaza. Ebben a kategóriában 55,2%-kal több, összesen 222 darab példányt értékesítettek a tavalyi év hasonló időszakához képest. Érdekesség, hogy ebből 10 darab tisztán elektromos teherautó volt. A nehézkategóriás teherautók szegmensében 9,3%-os növekedés mutatkozott a volumen így már megközelítette a 3000 darabot. Regionális szinten ugyanakkor Csehország nevezhető kiemelkedőnek ezen a téren, ahol az év első felében 5250 darab nehézkategóriás teherautó értékesítettek.
Jól teljesít a buszpiac
Hazánkban az autóbuszpiac is jelentősen, mintegy 214 százalékkal bővült. Ez a dinamikus bővülés azonban az alacsony darabszámoknak köszönhető, mivel 2022 első felében 170 darab busz talált gazdára, míg az idei év első félévében már 534 darabot regisztráltak. Az elektromos hajtású buszok száma is nőtt közel 120 százalékkal, mivel 53 darab új villanybuszt helyeztek forgalomba. Hogy mennyire ellentétes trendek érvényesültek regionális szinten, azt jól mutatja, hogy Csehországban 66,4 %-kal csökkent a buszpiac, mivel 587 darabbal kevesebb, 297 darab talált gazdára, Szlovákiában viszont jelentős, közel 75 százalékos növekedést regisztráltak.
Mind európai, mind pedig hazai viszonylatban tehát növekedni tudott a haszonjármű-piac. A nagy kérdés az, hogy az év második felére is megmarad-e ez a lendületes bővülés.