Vadonatúj, négyajtós, MAN Lion’s City 18E típusú elektromos csuklós buszt próbálhat ki a hazai utazóközönség. A teljes mértékben alacsony padlós városi autóbusz a belvárost is átszelő 8E vonalon állt forgalomba a hónap elején és egészen jövő hét péntekig forgalomban marad. A jármű az Arriva üzemeltetésében, a HUMDA Zöld Busz Program Demonstrációs Mintaprojektjének résztvevőjeként kerül tesztelésre a fővárosban.

Az újdonság szoros rokonságban áll a korábban már Budapesten is tesztelt MAN Lion’s City 12E típusú e-busszal. Ennek megfelelően azzal megegyező külső-belső megjelenéssel büszkélkedhet. A gyártó által közzétett műszaki adatlap szerint a 18,1 méter hosszú autóbusz maximum 146 fő szállítására alkalmas (a HUMDA sajtóközleménye szerint 130 fő).

Új csuklós elektromos busz jelent meg a fővárosban 1

A jármű érdekessége, hogy három tengelye közül kettő hajtott, mivel a második és a harmadik hídnál is elhelyeztek 1-1 villanymotort. Ezek azonban nem kerékagymotorok, hanem kevésbé bonyolult felépítésű központi elektromotorok, amelyek az MAN szerint kisebb karbantartási igénnyel rendelkeznek, így a buszok teljes birtoklási költsége (TCO) is kedvezőbben alakulhat. Ezek 267 kW folyamatos, illetve 320 kW csúcsteljesítményt kínálnak, vagy 358 lóerő folyamatos és 429 lóerős csúcsteljesítményt képviselnek.

Az elektromotorok a 640 kWh összkapacitású nikkel-mangán-kobalt (NMC) akkumulátorcsomagról nyerik a működéshez szükséges energiát és egy feltöltéssel akár 350 kilométert is meg tud tenni az autóbusz a gyári adatok szerint. A jármű szabványos egyenáramú (DC) CCS-Type2-es csatlakozón keresztül tölthető legfeljebb 150 kW teljesítménnyel, mely 4 óra alatt képes teljesen feltölteni a járművet. Ahogyan a szóló változat, úgy a csuklós MAN is a városi autóbuszokra optimalizált akkumulátorhőmérséklet-felügyeleti rendszert (BMS) alkalmaz, amely minden évszakban megfelelő rendelkezésre állást biztosít.

A HUMDA és az Arriva tesztje nem cél nélküli, ugyanis a budapesti próbafutások alatt olyan üzemeltetési tapasztalatokra is szert tudnak tenni, amelyek a jövőbeni beruházásoknál nélkülözhetetlenek lehetnek. A Zöld Busz Programban eddig több mint 100 elektromos autóbuszt adtak át. A HUMDA szerint mindemellett a hazai közösségi közlekedés járműállományának megfelelő ütemben történő modernizálódása hozzájárul a klímacélok eléréséhez.