Február 1-től az autóbuszokra már nem lehet matricát venni, rájuk is a tehergépkocsikra vonatkozó, használatarányos útdíjfizetés szabályai lesznek érvényesek egy uniós kötelezettségnek eleget téve. Azaz nemcsak az autópályák használata lesz drágább, hanem a főútvonalak (autóutak és főutak) használatáért is fizetniük kell, a megtett távolsággal arányosan.
Ennek hatására jelentősen drágulhatnak a szervezett utak, köztük például a vidéki gyerekek buszoztatása az úszótanfolyamra vagy kis falvakból a körzetes iskolákba. Hogy milyen hatásai lehetnek országos szinten a változásnak és mennyiben befolyásolja a buszjegyek árát a módosítás, egyelőre csak találgathatunk.
A jelenlegi információk alapján az Autopalyamatrica.hu készített számításokat Budapest–Miskolc, Budapest–Siófok példaszakaszokat érintve. A számítást becsült, átlagos értékekkel (Euro VI) kalkulálták 10 napra és 30 napos időszakra.