Augusztus közepén derült ki, hogy az Ikarus történelmi jelentőségű sikert elérve, tendert nyert Lengyelországban. A magyar gyártó arról csütörtökön arról tájékoztatta a Vezesst, hogy tegnap már alá is írták az e-buszok leszállításával kapcsolatos szerződést Szczecinek városának képviselőivel. Az aláíráson az Electrobus Europe ügyvezető igazgatója, Sipos Zoltán és a Lengyelország északnyugati részén fekvő városka polgármestere, Daniel Rak képviseltette magát.

„Igazi mérföldkő ez a nap az Ikarus és az Electrobus életében is! Büszke vagyok rá, hogy közel három évtized után ismét lesznek új Ikarus buszok a lengyel utakon. Személy szerint pedig külön örülök annak, hogy együttműködésünkkel támogathatjuk a várost a zöld tömegközlekedésért tett példamutató törekvéseiben” – jegyezte meg Sipos Zoltán, az Electrobus Europe ügyvezető igazgatója az aláírás kapcsán. Hozzátette: a tegnapi nappal kétségtelenül egy új fejezet nyílt az Ikarus életében. Ez a szerződés a legpozitívabb visszajelzés és egyben üzenet a piacnak: az Ikarus újra készen áll a nemzetközi terjeszkedésre.

Mint ismeretes, Szczecinek öt darab 120e típusú autóbuszt vásárolt, amelyeket 11 hónapon belül kell leszállítani az Ikarusnak. „A Magyarországon és Németországban már napi forgalomban bizonyító típusnak ez az első megrendelése Lengyelországból, amely egykor kiemelt jelentőségű exportpiac volt az Ikarus számára, és a magyar buszgyártó a jövőben is stratégiai célországként tekint rá” – olvasható az Ikarus közleményében. 

Nemcsak ezért érdekes ez a beszerzés, hanem azért is, mert a lengyel utasok minden bizonnyal ingyenesen használhatják majd az autóbuszokat. Szczecinekben ugyanis mindenki számára ingyenes a tömegközlekedés, és a városka ennek köszönhetően gyakorlatilag megduplázta a tömegközlekedésben résztvevők számát. Az új Ikarusok pedig már egy meglévő, 10 darabos e-busz-flottához fognak csatlakozni. Mindez lehetővé teszi azt is, hogy nyugdíjazzák a város legrégebbi, még belső égésű motorral szerelt autóbuszait.

A 12 méteres, összesen 86 utas befogadására alkalmas, teljes hosszban alacsony padlós elektromos Ikarus autóbuszok 3 ajtós kivitelben, 27+2 utasüléssel kerülnek majd a megrendelőhöz. A járművekbe korszerű és biztonságos, 314 kWh összkapacitású lítium-vasfoszfát (LFP) vontatási akkumulátorcsomag kerül, ami az Ikarus autóbuszaira jellemző kedvező energiafogyasztással párosulva akár 350 km-es hatótávot is lehetővé lesz, ami azt jelenti, hogy egész nap folyamatosan, zavartalanul tud üzemelni. A töltőberendezéseket pedig a lengyel EkoEnergetyka szállítja majd az Ikarusokhoz.

A sofőrkabin a helyi elvárásoknak megfelelően zárt lesz. A felszereltség részét képezi továbbá a fedélzeti wifi, valamint az utazóközönség mobil eszközei számára fenntartott USB-töltőaljzatok. Mindemellett az előírásoknak megfelelően a második ajtóval szemben babakocsival és kerekesszékkel utazók számára fenntartott peronrész is elérhető lesz. Jegykezelő rendszer, tekintettel az ingyenes városi tömegközlekedésre, nem szükséges, az utastájékoztató rendszert pedig a SIMS lengyel cég szállítja majd.