A Scania a műszerfal terén a konzervatívabb gyártók közé tartozik. Egészen mostanáig tartották magukat, és alapvetően a mechanikus kijelzőkre és fizikai gombokra épülő főegységet alkalmaztak a teherautókban. Ez a műszerfal olyannyira praktikus és ergonomikus volt, hogy a Scaniának gyakorlatilag szinte elhanyagolható különbség volt egy elektromos és egy dízelüzemű változat kezelésében. A svéd gyártó nemrég bejelentette, hogy változtat az eddigi elképzeléseken és bevezeti a smart dasht, vagyis az okos műszerfalat.

Az új főegység minden esetben két kijelzőt foglal magában: egyik a kormánykerék mögött lévő, a vezető képernyője, a másik pedig a kormánykeréktől jobbra található, központi információs kijelző (ez az érintőképernyő kétféle méretben – 10,1 vagy 12,9 hüvelyk – érhető el). A gépjárművezető az érintőképernyővel vihet be adatokat, de akár a hangvezérlést is alkalmazhatja. A gyártó szerint az új műszerfal ideális egyensúlyt teremt a fizikai és digitális kapcsolók között, így egyetlen fontos funkció sem téveszthető szem elől a menü egyes vagy kettes szintjében.

Új műszerfalat kapnak ezek a teherautók 1

A legtöbbet használt funkcióknak mindig kéznél kell lenniük. A gépjárművezetők számára a lehető legjobb élményt kell nyújtanunk, továbbá biztosítanunk kell azt, hogy az új technológia mindig támogassa a gépjárművezetőket, és ne tegyen rájuk pluszterhet, illetve ne zavarja őket a munkavégzés közben. Sőt, ne indikáljon olyan veszélyes helyzeteket, ahol a figyelmüket le kell venniük az útról, hogy teljes mértékben a műszerfalra, vagy annak funkcióira koncentráljanak, mondjuk egy olyan egyszerű kérdés esetén, mint például a belső hőmérséklet csökkentése vagy növelése” – jegyezte meg Eduardo Landeo, a Scania Trucks termékmenedzsere. 

Az új kétkijelzős, digitális műszerfal kiterjesztett elektronikus kommunikációs lehetőségeket kínál. A flottakezelő rendszerek egyes funkciói immáron szorosan integrálhatók a járművekbe. Vagyis a flottakezelők könnyedén ellenőrizhetik az aktuális vezetési információkat. Mindez lehetővé teszi a rendelkezésre állás növelését, valamint a produktivitás javítását.

„A gépjárművezető kiválaszthatja, hogy milyen információkat kíván magának megjeleníteni, de akár ki is hagyhatja ezt a lépést, és rábízhatja magát az intuitív, felhasználóbarát műszerfalra, amely a fizikai és digitális gombok tökéletes mixét képviseli. Nem vonja el a vezető figyelmét, egy igazi mestermű”  – olvasható a Scania közleményében az új műszerfal bemutatása.

A Scania tehát hamarosan megújult műszerfallal fogja szállítani a teherjárműveit. Mindez valószínűleg magával vonja a kínálatban megtalálható elektromos teherautók különféle funkcióinak kiterjesztését is.